El-konstigheter, jordfel?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hepp...

Idag hände det igen. Rullade in i depån, krängde på strumporna och chillade lite. Men gick rätt snart ut med den andra gruppen igen och hojen hade alltså bara varit avstängd en kort stund.

--> Batteritorsk??

Tidigare har detta bara hänt när jag rullat in i bandepån för att vila lite (farträdd, fet och dålig kondition funkar inte, så ibland måste farbror andas ifred) ett par minuter. Startmotorn går med det är liksom "trött", precis som när batteriet är urladdat.


Det märkliga är att batteriet är i kanonkondition, varje gång jag mäter är det finfint. Den startar tveklöst varje gång i vanliga fall och en av gångerna ovan när den tvekat var batteriet helt nyladdat (stod med laddare 1,5 timme i depån precis innan).

Jag tolkar det som att problemet är kopplat till värme. Och någon sa idag (han som fick springa iogång mig) att det kunde bero på dålig kontakt i jordflätan.

Kan någon förklara detta lite kort för mig, och bekräfta/dementera tesen och/eller resonera lite kring eventuella felkällor?
 
Haru mätt hur mkt spänningen sjunker när du kör med startmotorn?Ett batteri kan visa 12v obelastat men sen sjunka kraftigt vid belastning.
 
Haru mätt hur mkt spänningen sjunker när du kör med startmotorn?Ett batteri kan visa 12v obelastat men sen sjunka kraftigt vid belastning.

Jag har för mig det och det var inget märkvärdigt i så fall (eller så var det nåt annat jag kollade jag då).

Drog om elen till lampan eftersom jag byggde ihop gat-shittet för besiktning i våras, och då stämde allt.

Den startade ju t.ex igår helt tveklöst även fast den stått still i garaget i 3 veckor utan laddning. Startade tveklöst alla pass, förutom den gång jag försökte starta den ganska direkt efter att jag stängt av.

Värmerelaterat?
 
Hur varm är startmotorn när det inte händer nåt?

Byt kablarna från batteri till startmotor, har varit med om att gamla kablar felar, byt jordfläta också.
 
Hur varm är startmotorn när det inte händer nåt?

Byt kablarna från batteri till startmotor, har varit med om att gamla kablar felar, byt jordfläta också.

El är inte mitt popcorn, definitivt inte fordonsel.

Var borde jag hitta jordflätan, hur ser en sån ut och hur vet jag om den är trött? Kan jag mäta upp den enl. några gränsvärden eller nåt?

En

En del i problemet kan va att elen är hyfsat hemdragen, och nu ska det på transponder o lite sånt också vilket kanske ställer till det ännu mer?

Det är ju inget problem normalt, startar alltid klockrent, oftast även varm. Det är några ggr precis när man nyss stängt av som det strulat.
 
Jordfläta, kan även vara en grov kabel från batteriet till ramen.
26020.jpg

Sitter startmotorn lätt till att ta loss på din motor, kan vara läge att den får en översyn, byta kol (om det nu finns såna i den).
Har du syrabatteri i hojen, kolla nivån.

Lycka till i felsöket när det är intermittent :huvet
 
Sitter startmotorn lätt till att ta loss på din motor, kan vara läge att den får en översyn, byta kol (om det nu finns såna i den).
Har du syrabatteri i hojen, kolla nivån.

Lycka till i felsöket när det är intermittent :huvet


Modern sporthoj.. Ram och det mesta i övrigt är alu så där finns ingen jord öht.

Och nej, definitivt inte syrabatteri.

Startmotorn går ju klockrent när den går, allt går klockrent nästan alltid. Bara precis om man stänger av bara några minuter som det blir problem, men den startar busenkelt om man springer igång den då med.
 
Kan vara värt att kolla upp anslutningarna på jord/minus sidan ändå. Det är gott att veta att det är riktigt så man kan utesluta det ivf.
Alu, koppar, förnicklat, förtennat, mässing,bonnjärn och lägg till lite vatten och tvättmedel så har du en bra grogrund för ärg på kontaktytorna. Kan se bra ut och kan tom mätas som rätt ok kontakt men är likskam inte bra.
 
Batteripolerna sitter bra? Samma med nyckelpaketet? Mät resistansen över varje komponent - borde vara låg hela vägen till startmotorn!

Dum fråga hoppas jag, men har du rätt olja i motorn? Kan väl bli trögdraget när den blir varm jue! Startmotorn borde väl kunna fixa det ändå antar jag - olja är inte min grej ;)
 
Batteripolerna sitter bra? Samma med nyckelpaketet? Mät resistansen över varje komponent - borde vara låg hela vägen till startmotorn!

Dum fråga hoppas jag, men har du rätt olja i motorn? Kan väl bli trögdraget när den blir varm jue! Startmotorn borde väl kunna fixa det ändå antar jag - olja är inte min grej ;)

Nyckelpaketet???

Och oljan blir lättare ju varmare den blir, så nej det borde inte vara det.

Startmotorn försöker gå, men det är EXAKT som när ett batt är sopslut och den inte orkar. Oftast springer jag bara igång den, ganska lätt. De gånger jag skitit i det och låtit den stå så hoppar den igång utan tvekan om man låter det gå ett tag.

Var först igår när det hände en gång som det slog mig att MGN som jag ser det är värme.

Fick en synpunkt på ett annat forum att värme kan sabba prestandan i batterier. Gäller det bara gamla syrabatt. eller moderna gelburkar också?
 
Kan vara värt att kolla upp anslutningarna på jord/minus sidan ändå. Det är gott att veta att det är riktigt så man kan utesluta det ivf.
Alu, koppar, förnicklat, förtennat, mässing,bonnjärn och lägg till lite vatten och tvättmedel så har du en bra grogrund för ärg på kontaktytorna. Kan se bra ut och kan tom mätas som rätt ok kontakt men är likskam inte bra.

Jo.. Fast borde det inte alltid vara ett problem då?

Och ja, kontakter och allt ser ok ut och är rent och fint. Lite pedant sådär så det gicks igenom i våras när jag rev elen.

Hur mäter jag motståndet menar ni?
 
Om batteriet är ok,kablar ok och startmotorn saggar vid varm motor kan det vara så att kolena i startmotorn är slut - dessa går att byta
 
Benämningen "jord" i bil/mc-elektriska sammanhang är lika med "minus", dvs mäta mot jord är att sätta ett stift på voltmetern mot minus på batteriet eller valfri punkt på motorn/ramen för att se om du har spänning :hej
 
Om batteriet är ok,kablar ok och startmotorn saggar vid varm motor kan det vara så att kolena i startmotorn är slut - dessa går att byta

Om kolena är sånt som slits per gång startmotorn går så är det ju rimligt. Även om hojen inte gått så långt så har den ju mest gått bana och då blir det många starter per mil körning i förhållande till en gathoj juu.

Rimligt på en 06a efter <1500 mil?
 
Benämningen "jord" i bil/mc-elektriska sammanhang är lika med "minus", dvs mäta mot jord är att sätta ett stift på voltmetern mot minus på batteriet eller valfri punkt på motorn/ramen för att se om du har spänning :hej

Ahh.. Då var det så enkelt som jag trodde från början. Blev lite förvirrad av allt jordflätesnack.

Så jag ska mäta motståndet bara från minus till "nånting annat"?
 
Jo.. Fast borde det inte alltid vara ett problem då?

Och ja, kontakter och allt ser ok ut och är rent och fint. Lite pedant sådär så det gicks igenom i våras när jag rev elen.

Hur mäter jag motståndet menar ni?

Det är det som är liite skumt. Men kan ändå inte uteslutas tyvärr. Att mäta om det är bra kan endast göras med en megger och det har vi inte hemma normalt. Har varit med om skummare elfel än detta som berott just på ärg.

Ett trick, om man kommer åt, är att mäta mot jord nere vid startmotorn (eller på den) och direkt på startmotorns plusanslutning och se om man får spänningsfall därnere vid startförsök (då den ej startar).

Har du då spänningsfall därnere så är det högst sannolikt ett jordfel på vägen någonstans. Du sade ju att det inte kunde mätas upp något sådant på batteriet. Inte "fullproof" som test, men en indikator.
 
Det är det som är liite skumt. Men kan ändå inte uteslutas tyvärr. Att mäta om det är bra kan endast göras med en megger och det har vi inte hemma normalt. Har varit med om skummare elfel än detta som berott just på ärg.

Ett trick, om man kommer åt, är att mäta mot jord nere vid startmotorn (eller på den) och direkt på startmotorns plusanslutning och se om man får spänningsfall därnere vid startförsök (då den ej startar).

Har du då spänningsfall därnere så är det högst sannolikt ett jordfel på vägen någonstans. Du sade ju att det inte kunde mätas upp något sådant på batteriet. Inte "fullproof" som test, men en indikator.



Alltså, det är klart jag får ett spänningsfall när startmotorn drar igång, men det är väl normalt? Vore väl skumt om det inte ens märktes nån skillnad när man drar iugång nåt som drar i överkant av vad ett batteri klarar!??

Men enl. svärfar som var med och har mkt bättre koll på sånt här så var det helt inom ramarna för vad som är ok och normalt.
 
Benämningen "jord" i bil/mc-elektriska sammanhang är lika med "minus", dvs mäta mot jord är att sätta ett stift på voltmetern mot minus på batteriet eller valfri punkt på motorn/ramen för att se om du har spänning :hej
Vilket i detta fall är en ABSOLUT FELAKTIG metod för att hitta fel...:arsele
 
Jag hade lånat en start av någon och provat. Eller köpt en annan, inte mycket som kan ge det felet på endast varm motor.

Ja, det skulle vara att motorn går trögt när den är varm då.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik &#8211; nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top