Konstruktivt?
Hur ska jag göra då? Men vad menar du? Har du koll får du gärna bidra.
Aluminium är allmänt ett problem. Al överdras snabbt i luft med ett oxidskikt som är oledande.
Sen lite mätteknik:
"Jord" är inte alltid "jord".
Jord är en ledare som allt annat kablage.
Exempel (påhittat men möjligt)
Mäter du t ex 13V över batteripolerna och 12V över startmotorn. Detta med probarna 1/ på batteripolerna resp 2/ höljet startmotor - plus på startmotorn.
Du har då förlorat 1V - nånstans.
Denna förlust kan inträffa BÅDE på plussidan eller jordsidan!
Hur gör man då?
Testpinnarna på -pol batteri resp höljet startmotor. Instrumentet ska då visa 0V. Inte så troligt med ett sånt fel på hoj, korta sträckor på jordsidan, men inte omöjligt. Betydligt vanligare på bil..
Samma mätning, testpinnarna på +pol batteri resp + på startmotor. Instr ska nu, i bästa fall, visa 0V, men det gör det nog inte.
Emellan dessa punkter ligger kabel och startrelä, inte förlustfritt precis..

Tillkommer kontaktresistanser i alla anslutningar.
Att acken sackar lite vid last är normalt, men nu snackar vi om vad som händer på vägen fram till startmotorn
Svårt att förklara i text, rita hade varit bättre..
Vad jag ville få fram var att även jordsidan är en kabel, dvs kan vara en källa till spänningsfall, särskilt när det gäller stora strömmar...