El-konstigheter, jordfel?

Jag hade lånat en start av någon och provat. Eller köpt en annan, inte mycket som kan ge det felet på endast varm motor.

Ja, det skulle vara att motorn går trögt när den är varm då.

Fast hade motorn gått trögt pga värme så borde det ge andra problem. Dess utom springer man ju igång den plättlätt

Vilket i detta fall är en ABSOLUT FELAKTIG metod för att hitta fel...:arsele

Oj vilket humör :D Observera ordet "eller" istället för "och" som du förmodligen läste i ditt upphetsade tillstånd, läs om och läs rätt, står ingenstans om var han bör sätta andra stiftet på voltmetern, jag förutsätter att de med en IQ på minst 20 sätter den på nåt som matar från plussidan :hej

Alltså, det är klart jag får ett spänningsfall när startmotorn drar igång, men det är väl normalt? Vore väl skumt om det inte ens märktes nån skillnad när man drar iugång nåt som drar i överkant av vad ett batteri klarar!??

Men enl. svärfar som var med och har mkt bättre koll på sånt här så var det helt inom ramarna för vad som är ok och normalt.

Japp, uttryckte mig lite otydligt. Menade om spänningsfallet var för stort. Har du tex enbart 12v vid plusanslutningen ,nere vid startmotorn, då den vägrar starta upp så har du ett fel. Säger svärfar att det ser bra ut kan du nog utesluta detta.

Edit: Och du har tex 13,5 direkt på batteriet vid samma tillfälle. Mätt utan att snurra startmotorn.

Last edited:
Vilket i detta fall är en ABSOLUT FELAKTIG metod för att hitta fel...:arsele

Konstruktivt?

Hur ska jag göra då?

Jag ser ju felet Steffe gör i att det är omöjligt då både ram och motor är i alu och inte ger nåt utslag öht (tro mig jag har letat nu när det ska kopplas in lite andra saker)..

Men vad menar du? Har du koll får du gärna bidra.

Konstruktivt?

Hur ska jag göra då?

Jag ser ju felet Steffe gör i att det är omöjligt då både ram och motor är i alu och inte ger nåt utslag öht (tro mig jag har letat nu när det ska kopplas in lite andra saker)..

Att mäta mellan minuspol och startmotorns hus är ett ypperligt sätt att se om det finns
spänningsfall på jordsidan, precis som du kan göra mellan pluspol och plus på starten.

Edit. Samtidigt som du drar starten naturligtvis.

Last edited:
Konstruktivt?

Hur ska jag göra då?

Hmmm, alu är en metall, men lack/färg är ju som ett hölje på kabeln, mät mot skruvskallar eller jordpunkter på ramen, dessa är där kablar ansluter mot ram eller motor. Kolla var minuspolen på batteriet ansluter mot ramen/motorn och börja mät mot den punkten.

Men ett hett tips är att ringa en kompis med lite el-skills som kan hjälpa dig lite på vägen :hej

Konstruktivt?
Hur ska jag göra då? Men vad menar du? Har du koll får du gärna bidra.
Aluminium är allmänt ett problem. Al överdras snabbt i luft med ett oxidskikt som är oledande.
Sen lite mätteknik:
"Jord" är inte alltid "jord".
Jord är en ledare som allt annat kablage.
Exempel (påhittat men möjligt)
Mäter du t ex 13V över batteripolerna och 12V över startmotorn. Detta med probarna 1/ på batteripolerna resp 2/ höljet startmotor - plus på startmotorn.
Du har då förlorat 1V - nånstans.
Denna förlust kan inträffa BÅDE på plussidan eller jordsidan!
Hur gör man då?
Testpinnarna på -pol batteri resp höljet startmotor. Instrumentet ska då visa 0V. Inte så troligt med ett sånt fel på hoj, korta sträckor på jordsidan, men inte omöjligt. Betydligt vanligare på bil..
Samma mätning, testpinnarna på +pol batteri resp + på startmotor. Instr ska nu, i bästa fall, visa 0V, men det gör det nog inte.
Emellan dessa punkter ligger kabel och startrelä, inte förlustfritt precis..:fakta
Tillkommer kontaktresistanser i alla anslutningar.
Att acken sackar lite vid last är normalt, men nu snackar vi om vad som händer på vägen fram till startmotorn

Svårt att förklara i text, rita hade varit bättre..
Vad jag ville få fram var att även jordsidan är en kabel, dvs kan vara en källa till spänningsfall, särskilt när det gäller stora strömmar...

Det märkliga är att batteriet är i kanonkondition, varje gång jag mäter är det finfint.
Vilket batteri har du? Fabrikat och modell? I varje fall fabrikat.
Vad är finfint för dig?
Jag mätte genom hela vintern sådär 2 gånger i månaden. Det var finfint 12,9V (som jag trodde). Inte startade hojen när det blev vår innan jag la på batteriladdare i ca 12 timmar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Direkt efter jag kört så ligger batterispänningen på 13,9V för att på några timmar gå ner till 13,2V och på nån vecka till 13,0V. På en hoj som drar 0mA avstängd. Biltema underhållsfritt batteri.
Mystiska elfel.:va
Är polskorna dragna? :fakta

Vilket batteri har du? Fabrikat och modell? I varje fall fabrikat.
Vad är finfint för dig?
Jag mätte genom hela vintern sådär 2 gånger i månaden. Det var finfint 12,9V (som jag trodde). Inte startade hojen när det blev vår innan jag la på batteriladdare i ca 12 timmar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Direkt efter jag kört så ligger batterispänningen på 13,9V för att på några timmar gå ner till 13,2V och på nån vecka till 13,0V. På en hoj som drar 0mA avstängd. Biltema underhållsfritt batteri.
Mystiska elfel.:va
Är polskorna dragna? :fakta

Tappade typ 0,1 volt på 2,5 månad utan laddning.. Tycker jag är ok, eller?

Ska kolla alla skor och sånt igen :)

Funderade lite på det här. Det kan ju helt enkelt vara så att batteriet är slut. Det är inte hur mycket spänning det tappar per månad som är viktigt (fordonsbatterier har inre resistenser som gör att spänningen faller, helt normalt), etc. etc. -- Vad folk nu skrivit. Det som spelar roll i ett MC-batteri är strömmen det kan leverera momentant (A) samt över tid (Ah). När du startar hojen dras krämen ur batteriet (Ah) och om du inte hinner ladda batteriet under en kort körning så är det fortfarande slut när du ska starta nästa gång. Motorn är då varm, men det är oväsentligt. Hur batteriet faktiskt mår kan valfri verkstad eller speciell utrustning ta reda på. En multimeter duger inte här. En batterikontroll är skitenkel om man har grejjerna så lämna in och få det kollat. Tar fem minuter och sparar dig mycket huvudbry!

Har du aldrig bytt batteri förr så tror jag snarare på batteriet än på startmotorn.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort