Batteriproblem?

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Tjena, var ute och körde nyss och när jag kom hem och ställt hojen i garaget så luktar det surt och jävligt, tar av kåpor och sadel och känner på batteriet och det är jävligt varmt så man bränner sig och det är också därifrån den konstiga lukten kommer ifrån.. Ser också att batteriet börjar "svälla" och bli större och några bucklor utåt börjar det också bli på batteriet.


Men nu är det så att batteriet är helt nytt, har kört med det max 10ggr och batteriet innan sten dog och det luktade också konstigt efter körningarna och hade svullnat upp och massa bucklor på det..

Så undrar om någon kan veta vad det är för fel? Är det något laddningsfel eller batteriet ska bli så jäkla varmt så att man bränner sig på det?

mvh Alex
 
Batteriet ska absolut inte bete sig så, det kokar..
Googla på "battery boil over" så hittar du mer info. Felaktig vätskenivå, kass laddingsregulator osv.
Gasen är giftig och vätskan som eventuellt sipprar ut är frätande. Var extremt försiktig!
 
Last edited:
Redigerade inlägget. I vilket fall ska du byta batteriet direkt. Kolla sen spänningen vid lite varv, har du mer än typ 14-14,5 V har laddningsregulatorn pajat

okej tackar för svaret, men batteriet är ju i princip helt nytt. Men får kolla imorgon vad det laddar ..
 
Någon som vet hur jag felsöker om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är döende? :P
 
Någon som vet hur jag felsöker om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är döende? :P
Om generatorn är kass kan den väl aldrig ladda för mycket, eller?

Hade precis problemet med min att den inte laddade alls. Hade som tur var möjligheten att låna laddningsregulatorn från en annan likadan hoj och köra uteslutningsmetoden. Det visade sig vara generatorn som också såg ut och luktade bränd när jag plockade av den.
 

Just det, missade att skriva det. Har du extrem otur kan det faktiskt explodera.
Rekommenderar att du inte tar en cigg eller lattjar med saker som kkan framkalla gnista. Se till att det e ventilerat om du ska prova med det gamla batteriet.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top