Ktm 625

Toppfart med den drevningen?
Jag har original på min och den gör ca 150 så får nog bli av dreva om då man ändå inte kör så fort med en retard!

Vet inte exakt. Men det gick att ligga i 100 utan att plåga motorn allt för mycket. Mot 16-40 som jag hade innan var det inte så jättestor skillnad.
 
Är det någon som vet om bak fotpinnar som suttit på en 640 -04 passar till en 625 -05?

Anledningen till att jag är osäker är för att fotpinnarna som finns på johansmc till 625 står det:
"Fits on 625 and 660 SMC 05-06."
inget om att 640 passar.

Någon som har mer koll?
 
KTM 625 tänder ej - sas?

Fick nyligen problem med min hoj och tänkte kolla om någon här känner till problemet.

Det börja med att den tvärdog mitt under en körning, sedan när jag försöker EL-starta, kicka eller rulla igång den, så hörs det 4 takter innan startmotorn hänger sig eller fastnar, även bakhjulet låser sig i princip.

Märkte också att det var ett hål på sidan av cylindern, (Sas ventil hål?) som jag tror någon plugg/skruv trillat ur.
Kan det vara den pluggen/skruven som orsakat felet, eller är det något annat som gått sönder?

ktm_lc4_625_cylinder_sas.jpg

Edit: Jag plugga igen hålet med en träplugg och försökte i ca 1h att få igång hojen men det hjälpte inte
 
Last edited:
Fick nyligen problem med min hoj och tänkte kolla om någon här känner till problemet.

Det börja med att den tvärdog mitt under en körning, sedan när jag försöker EL-starta, kicka eller rulla igång den, så hörs det 4 takter innan startmotorn hänger sig eller fastnar, även bakhjulet låser sig i princip.

Märkte också att det var ett hål på sidan av cylindern, (Sas ventil hål?) som jag tror någon plugg/skruv trillat ur.
Kan det vara den pluggen/skruven som orsakat felet, eller är det något annat som gått sönder?

View attachment 365897

Edit: Jag plugga igen hålet med en träplugg och försökte i ca 1h att få igång hojen men det hjälpte inte

Är inte det där dräneringshålet från tändstiftet?
 
Hej, ja de var visst det,
Men hojen startar fortfarande inte :(

Kan vara en ventilfjäder som gått av.
fast då borde inte bakhjulet låsa..

hur sitter kablarna till batteriet på min 640 så blev den någon kortis mot sadeln och startmotorn ville inte gå gick inte att kicka ingång heller. ta av sadeln och kika
 
Kan vara en ventilfjäder som gått av.
fast då borde inte bakhjulet låsa..

hur sitter kablarna till batteriet på min 640 så blev den någon kortis mot sadeln och startmotorn ville inte gå gick inte att kicka ingång heller. ta av sadeln och kika

Jag har kollat alla kablar vid batteriet, allt verkar sitta som det ska,

vet dock inte om något kortsluter.
 
Går motorn runt som den ska?
Har du gnista? Soppa?
Går startmotorn runt?
Testat att springa igång den?

Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?
 
soppakranen står rätt?
Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?
 
Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?

Låter det inte mer som att något är ras i motorn? Något som lägger sig i vägen så den inte kan gå runt så länge du har komp)?
 
Det finns soppa och gnista, och jag har testat springa igång den.

Jag är väldigt grön på de mekaniska, men som jag förstår lägger jag den i "startläge" med hjälp av hand dekompressorn och kickar lätt tills kolven står rätt, sedan rulla jag, och släppte ut koppling, då hör jag 4 smällande takter, sen fastnar typ kolven och i princip låser bakhjulet, tror de snurrar om man har väldigt mycket tryck eller brant backe,

Samma sak när jag testar El-starten, lägger kolven i rätt läge först med Dekompressor, sen EL-startar, hörs 4 smällande takter och ett högt metall klick, då fastnar kolven, sen orkar inte startmotorn dra runt mer, och jag måste ställa in den med hjälp av dekompressorn och kicka tills kolven går runt.

Som sagt jag är väldigt grön, kan det vara att den inte får gnista?
Skippa dekompen, lägg i en växel och håll kopplingen intryckt samtidigt som du springer med hojen när du sen hoppar på så släpper du ut kopplingen.

Skippa även dekompen när du kör med elstarten, det behövs inte!

Du skrev ju nyss att du fick gnista :va
 
Skippa dekompen, lägg i en växel och håll kopplingen intryckt samtidigt som du springer med hojen när du sen hoppar på så släpper du ut kopplingen.

Skippa även dekompen när du kör med elstarten, det behövs inte!

Du skrev ju nyss att du fick gnista :va

Det är precis det jag testat flera gånger, när jag rullar och släpper ut kopplingen hör jag 4 takter, sedan ett klick ljud och sedan går inte motorn runt mer, vilket medför att bakhjulet i princip låser sig och sladdar,

Jag använder aldrig dekompen när jag startar med El-start vanligtvis, men när den hamnat i ett sånt här död läge så måste jag manuellt lägga kolven rätt mha dekomp + kick för annars orkar inte startmotorn dra runt, jag gjorde de bara för att hjälpa till lite.

Ang: Gnista, jag va lite osäker i början, men eftersom jag testat ge lite lätt gas innan jag kickat och då fått baktänding (ett högt smällande ljud) så antar jag att det inte är fel på gnistan,

BTW, tack så mycket till alla som engagerat sig.
 
Om du ställer du och kickar motorn gång på gång så går den runt?
Om du är ovan att kicka kanske det är så att batteriet är dåligt och inte orkar dra runt motorn ordentligt och därför upplever de som att motorn tar emot?
Har du testat startgas?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top