Pro Superbike 2012

Ärligt talat, jag är inte den känsliga eller gnälliga typen. Men är det bara jag som tycker Mantorp känns väl farlig? Det verkar ju som om varenda kotte som kanar av dundrar in i något staket. Varit väldigt många stygga krascher där dom senaste åren. Tur att alla överlevt.
 
Ärligt talat, jag är inte den känsliga eller gnälliga typen. Men är det bara jag som tycker Mantorp känns väl farlig? Det verkar ju som om varenda kotte som kanar av dundrar in i något staket. Varit väldigt många stygga krascher där dom senaste åren. Tur att alla överlevt.

Jag håller med, finns riktigt otäcka räcken på åtminstone fyra ställen!
1 Vänstern där Svensken och Lund vurpat och slagit sig
2 Watz-räcket efter parisarn
3 depåmuren vid depåinfarten.
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året.

Det klagades på säkerheten på Sviestad efter SM där för några veckor sedan men jag tycker att det helt klart är sämre på Mantorp. Tre av de räckena borde heller inte va så dyra/svåra att flytta några meter samt anlägga sandfållor och softfence istället för gräs och stålräcke!
Man ser tydligt på http://goo.gl/maps/XJPQ hur nära räcket är på flera ställen.
 
Jag håller med, finns riktigt otäcka räcken på åtminstone fyra ställen!
1 Vänstern där Svensken och Lund vurpat och slagit sig
2 Watz-räcket efter parisarn
3 depåmuren vid depåinfarten.
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året. Niki Lindfors bröt väl nacken där också?

Det klagades på säkerheten på Sviestad efter SM där för några veckor sedan men jag tycker att det helt klart är sämre på Mantorp. Tre av de räckena borde heller inte va så dyra/svåra att flytta några meter samt anlägga sandfållor och softfence istället för gräs och stålräcke!
Man ser tydligt på http://goo.gl/maps/XJPQ hur nära räcket är på flera ställen.

4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året. Niki Lindfors bröt väl nacken där också?
 
Last edited:
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året. Niki Lindfors bröt väl nacken där också?
Japp!

Sen har jag för mig att en kille som körde Rookie 1000 drog rakt in i räcket på dragstrippen runt 2005-2006. Gick rakt fram genom chikanen. Kan han ha hetat Oscar?
 
Även Björk på samma ställe som Watz, nicki bröt inte nacken där men skadades allvarligt. Nicki bröt nacken i Norge om jag minns helt rätt.
 
Japp!

Sen har jag för mig att en kille som körde Rookie 1000 drog rakt in i räcket på dragstrippen runt 2005-2006. Gick rakt fram genom chikanen. Kan han ha hetat Oscar?

Har hänt flera gånger där genom tiderna!
 
Hur många ska skadas allvarligt när dom går av in i räcken innan någon reagerar?
 
Hur många ska skadas allvarligt när dom går av in i räcken innan någon reagerar?

Reaktion på räckeskrash är det redan. Mera softfense i lundvänstern har det blivit.
Watzkrashen kommer nog göra att det blir mer softfense där också.

Oscar som åkte in i däckskydden på startstrippen hade inget bromshandtag att bromsa med... Han tappade luften o komprimerade en/nån kota (jag var först på plats och lämnade värmematta (aka däcksvärmare) till honom på sjukan)

Det som ändå är värst är väl ändå att säkerhet på tävling är en sak och bandagar en annan.
Finns ingen kontroll för sånt utöver svemo.
Oscar tex krashade på bandag och har då egentligen inget med den säkerhet svemo ställer krav på för softfense etc kan flyttas osv och användas enbart på "rätt ställe" vid tävling.

Eller som nån vecka efter lundkrashen var det ny vurpa på samma ställe med decimeterdjupa traktorspår i sanden som förarn "studsade" på...
 
Matti Maaranen fick väl skallskador på samma ställe som watz i synsam 2001.
 
Jag håller med, finns riktigt otäcka räcken på åtminstone fyra ställen!
1 Vänstern där Svensken och Lund vurpat och slagit sig
2 Watz-räcket efter parisarn
3 depåmuren vid depåinfarten.
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året.

Det klagades på säkerheten på Sviestad efter SM där för några veckor sedan men jag tycker att det helt klart är sämre på Mantorp. Tre av de räckena borde heller inte va så dyra/svåra att flytta några meter samt anlägga sandfållor och softfence istället för gräs och stålräcke!
Man ser tydligt på http://goo.gl/maps/XJPQ hur nära räcket är på flera ställen.

"problemet" är väl att minsta man flyttar räcke eller kompletterar med sandfolla eller liknande ingrepp så är banlicensen indragenm banan måste godkännas igen, av svemo, SBF mfl (beroende på vila tävlingar som skall köras..) detta kostar ju pengar för banägaren i både ombyggnad, stillestånd i väntan på nytt tillstånd och säkerligen avgift för besiktning samt ly banlicens.

"vi" skulle fått t.ex. svemo att dra in banlicenser om inte säkerheten höjs.
men det vågar dom nog inte......
 
Risken är väl att Mantorp skiter i att skaffa ny banlicens för MC och istället kör lite mer bil. Vi står för en liten del av pengarna in hos sveriges banägare...
 
"problemet" är väl att minsta man flyttar räcke eller kompletterar med sandfolla eller liknande ingrepp så är banlicensen indragenm banan måste godkännas igen, av svemo, SBF mfl (beroende på vila tävlingar som skall köras..) detta kostar ju pengar för banägaren i både ombyggnad, stillestånd i väntan på nytt tillstånd och säkerligen avgift för besiktning samt ly banlicens.

Banlicensen måste väl förnyas vartannat år i vilket fall, och gör men en så solklart säkerhetshöjande ombyggnad som att flytta ett räcke längre från banan så kan jag inte tänka mig att svemo eller sbf stretar emot!

Banan byggs ju om hela tiden med nya räcken och depåmurar mm så jag skulle gissa att svemo och sbf besöker banan ibland redan nu.

Men jag tror helt klart att risken finns att det blir som Boris skriver om det blir för dyrt, hojåkare är i regel väldigt mycket fattigare än bilfolk.
 
Tycker man inte att räckena är tillräckligt så kan man ju alltid skicka ut skamkärran innan passet är slut också... :3freak

Första gången jag behövt köra om skamkärran under flygande varv på ett kval i alla fall... Var lite spännande...
 
Fått besked av Backman att han kanske är tillbaka till bikeweek... härligt att han kommer tillbaka lite tidigare än väntat!...
 
Tror också att CrazyMike kraschade i räcket vid depåinfarten för något år sen och slog av utskotten på några ryggkotor i ett ERF race.

Verkar finnas en lång skadelista.
 
Last edited:
Tror också att CrazyMike kraschade i räcket vid depåinfarten för något år sen och slog av utskotten på några ryggkotor i ett ERF race.

Verkar finnas en lång skadelista.

Halloj!!!!:hej Jo, det finns många kurvor där räckena står lite väl nära, eller vad säger du Joppe???:fakta
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top