Hyra hoj och köra på bana?

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
hej hej

viktor heter jag och skulle behöva lite hjälp och tips:P

det är såhär att min äldsta bror fyller år om inte allt för länge och han är ganska så mc intresserad precis som jag, dock har han inget körkort och han har aldrig direkt kört någon sporthoj förutom min strypta 600:a.

för att kanske få han ännu mer intresserad tänkte jag att man kanske skulle kunna hyra en maskin och betala ett par tusenlappar för det och dra med bror till någon bana i sverige så han får pröva på lite.
men frågan är ju då behöver man någon licens för att få prova på en dag på en riktig bana?
och finns det någon överhuvud taget som kan tänka sig att hyra ut en maskin eller finns det kanske till och med något företag som sysslar med sådant? uthyrning alltså..
är det någon som känner sig ödmjuk och som sitter inne på lite information så får ni gärna skicka pm eller skriva direkt i tråden:Bugar

faktiskt inte så jävla farligt, den självrisken var ju inte att leka med dock:näsblod
finns det annars någon annan som har en maskin över som kanske vill tjäna ett par tusenlappar?
men hur funkar det med att få köra på bana? bara tralla in å betala en avgift å gasa som fan?

att köpa ett par körskole-lektioner känns lite tråkigt, är ju lite av en upplevelse att få gasa på lite med en riktig maskin på en bana avsedd för det.

Vad om din brorsa slår omkull med en hoj ni har hyrd av nån polare eller nåt, skall han få ta det på sin försäkring, eller hur tänker du lösa det? 20.000,- är mycke pengar, men det är inte så mycke ändå om man nu skrotar....

3 495 :- per dag inkl däck och bränsle

Det är ju snorbilligt! :)

Verkligen! På Phillip Island betalade jag 2600 för hoj med Dunlop Qualifier på, tankat och klart! Kalas!!! Men det blev dyrt om man gick omkull....

Vad om din brorsa slår omkull med en hoj ni har hyrd av nån polare eller nåt, skall han få ta det på sin försäkring, eller hur tänker du lösa det? 20.000,- är mycke pengar, men det är inte så mycke ändå om man nu skrotar....

tanken var väl att en kanske kunde hyra något som inte riktigt var värt 100 papp, en hoj som är värd runt 20 kanske man inte behöver ha 20tusen i självrisk för, om du förstår hur jag menar.

om inte annat så skulle kanske motard kunna vara något? brukar väl inte riktigt hända lika mycket om man råkar lägga ner den i en kurva

Om han nu fyller år så kan du väl låna ut din 600 och ge honom tips och trix hela dagen?

Om han nu fyller år så kan du väl låna ut din 600 och ge honom tips och trix hela dagen?

yes, har funderat på att bara ta bort strypningen på min och låta han gasa en stund men måste ju fortfarande ha någonstans att köra. är min hoj ens "godkänd" för att få köra på bana?

yes, har funderat på att bara ta bort strypningen på min och låta han gasa en stund men måste ju fortfarande ha någonstans att köra. är min hoj ens "godkänd" för att få köra på bana?
Ja, den är godkänd för att köras i gatgrupper och SMC-kurser, men då måste man generellt sett ha körkort. I licensgrupper är det lite mer flytande, men oftast krav på licens eller körkort. På rena licensträningar så måste du ha en najad Svemo-godkänd hoj och minst bas-licens.

Har han aldrig kört hoj så är det nog inte så hälsosamt att bara ge sig ut och gasa lite, det kan lätt bli fel som blir både dyrt och smärtsamt. Dessutom måste du ju få tag på hjälm, ryggskydd, skinnställ, handskar och stövlar också.

En hoj som man köper för 20 000kr kan mycket väl kosta 20 000 att laga upp, lite beroende på vad som går sönder eller hur mycket man skruvar själv, och ingen privatperson har ju försäkring på sin racehoj som täcker vagnskada, det finns helt enkelt inga såna försäkringar att köpa.

20 000 i självrisk är inte farligt, tänk på vad det faktiskt kostar att laga hojen när man vurpat.

najs prajs skulle jag vilja påstå

Konstigt att intresset att hyra ut sin hoj till bankörning för någon utan erfarenhet och körkort är så låg.... :hihi

Om du inte vill betala vad MC-gruppen vill ha så kan du nog lägga ner iden. Det blir väldigt svårt att hitta en privatperson som vill låna ut sin hoj till detta. Frågan är om ens MC-gruppen hyr ut till någon utan kort.
Låna ut din egna hoj och hör runt med arrangörerna om dom tillåter att han kör utan kort i någon grupp.

Du ska få ett råd av mig:
Låna aldrig ut din hoj till någon som inte har körkort, spelar ingen roll om det är bästa polaren eller brorsan, det blir bara probelm! Detta säger jag av egen erfarenhet.. Det finns en anledning till att du måste ta körkort!
Har själv löst det så smidigt att min hoj är försäkrad med endast mig eller famljemedlem MED giltigt körkort som förare.

Och nej jag tror inte någon kommer vilja hyra ut en hoj till dig heller (om du inte köper den d v s).
Men lycka till!

att köpa ett par körskole-lektioner känns lite tråkigt, är ju lite av en upplevelse att få gasa på lite med en riktig maskin på en bana avsedd för det.

Det ÄR inte sååå lätt om man inte direkt kört hoj förut... Då e nog go-cart eller fiddy på go-cart bana roligre =) Men handlar det om att vrida ur några växlar på en raka löser man nog enklare privat på något flygfält motsvarande.

Verkar _HELT_ vansinnigt att slänga ut någon som har väldigt lite körvana på en 600a på bana. Fullständigt. Är det andra runtomrking som har minsta vana kommer han bajsa i byxan och ramla.

Eller så gör han något väldigt dumt och någon annan bajsar i byxan och ramlar. Eller så skrämmer han sig själv och ramlar.

Det enda sättet att lösa det på är nog att hyra en bana en dag själv och köpa en egen hoj att köra på.

Storartat av dig att vilja ge brorsan en rolig present! Cred för det!!!

Mycket snack om hoj och så men det finns ett annat problem.
Ingen kommer låta din bror köra på banan utan antingen körkort eller licens.
Jag känner iallafall inte till arrangörer som bara låter folk utan kunskaper fara runt lite på en storbana. Det skulle bli värsta köttkvarnen. Finns ju de där upplevelseföretagen, men inte en enda har Road-Racing utan körkort eller licens på programmet har jag sett ;-)
Kanske SMC har nåt på gocartbana? Men då är det nog i samband med övningsskörning.

Crossbana? Kan det vara nåt?
Där brukar det inte pajja lika mycket varken på hoj eller förare i lägre farter. Hur kul som helst dessutom.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back