Hyra hoj och köra på bana?

SMC brukar generellt tillåta övningskörning med handledare på plats - på sina KNIX-körningar.

...dock skulle jag (som fuskar som träningsledare ibland på dylika tillställningar) se att den som släpps ut har lite mer hojvana än "provspakat lite".
Det handlar ändå om alla inblandades säkerhet, hojar går att ersätta, trasiga kroppsdelar kan vara ett h-vete att få ordning på.

Rehab är sådär häftigt.. :crash

Köp en bunt lektioner på en körskola så han får ta sitt kort istället, bättre investering och den presenten räcker längre...

Det ÄR inte sååå lätt om man inte direkt kört hoj förut... Då e nog go-cart eller fiddy på go-cart bana roligre =) Men handlar det om att vrida ur några växlar på en raka löser man nog enklare privat på något flygfält motsvarande.

Håller med...
Viktor, din tanke är väldigt god, men även om man bortser från att din bror aldrig får tillåtelse att ge sig ut på banan utan licens eller körkort, så jag tror inte det är någon bra idé att låta någon utan att ha kört hoj tidigare, börja sin karriär med att gasa runt på en bana i syfte att få en "upplevelse".
Vill du ge han en upplevelse på hoj skulle jag fråga en erfaren RR förare, t ex Peter Lindén (kört folk tidigare som event i samband med tävlingar) vad han skulle ha för att låta din bror få en åktur på bönpallen några varv.
Det skulle garanterat ge din bror en upplevelse utöver de vanliga :tummenupp
Hade jag själv kört fortfarande hade jag ställt upp för en tusenlapp för besväret att sätta på originalkutsen för att kunna skjutsa, borde finnas någon annan aktiv förare som kan göra desamma.
Lycka till!

ajdå, trodde inte att det var krav på licens eller körkort så länge man inte skulle syssla med tävlingar:P

idén om att han skall få ratta runt själv på en bana kan jag väl floppa då:crash
köra cross på bana har han ju gjort förut så dra med han på en crossbana skulle väl iofs vara kul men med tanke på att han gjort det endel när han var yngre så vet han ju liksom redan vad det handlar om så att säga.

men fezt förslag var faktiskt inte helt dum, låter som att det kan vara en riktigt rolig grej att få åka med en duktig förare:näsblod

men då kommer väl nästa problem, vart eller till vem skall man vända sig för att få tag på en sådan människa som är villig till att dra några varv med käre bror bakpå? Peter Lindén nämner du. finns han att nå på sporthoj tro?

tackar för alla svar jag fått:Bugar

tanken var väl att en kanske kunde hyra något som inte riktigt var värt 100 papp, en hoj som är värd runt 20 kanske man inte behöver ha 20tusen i självrisk för, om du förstår hur jag menar.

om inte annat så skulle kanske motard kunna vara något? brukar väl inte riktigt hända lika mycket om man råkar lägga ner den i en kurva

Hyr du en hoj värd 20 papp av en privatperson så får du nog kallt räkna med att din självrisk / deposit är, ja just det, 20 papp.

Håller med...
Viktor, din tanke är väldigt god, men även om man bortser från att din bror aldrig får tillåtelse att ge sig ut på banan utan licens eller körkort, så jag tror inte det är någon bra idé att låta någon utan att ha kört hoj tidigare, börja sin karriär med att gasa runt på en bana i syfte att få en "upplevelse".

På dom bandagar jag har varit har det mig veterligen inte funnits nått krav på körkort. Det är heller aldrig någon som har frågat/kollat om jag har körkort eller licens osv. Det har även funnits deltagare som haft typ 5-8år kvar till att få ta körkort pga. ålder som deltagit ibland.
Så det är nog inget hinder att han inte har körkort eller licens.

På dom bandagar jag har varit har det mig veterligen inte funnits nått krav på körkort. Det är heller aldrig någon som har frågat/kollat om jag har körkort eller licens osv. Det har även funnits deltagare som haft typ 5-8år kvar till att få ta körkort pga. ålder som deltagit ibland.
Så det är nog inget hinder att han inte har körkort eller licens.

Vilka bandagar har du varit på? :va

Alla jag har varit på så har det kollats licens och/eller körkort. Dom som är 5-8 år under körkortsålder kan mycket väl ha licens.

Åka med nån som kan köra på bana kan nog vara en ganska grym upplevelse.
Eller så bokar du in han på en RR-licenskurs.
Man behöver ju inte vara jättesnabb, dock kunna framföra en hoj på ett kontrollerat sätt.
Kostar mellan 2-3000:-

Vill du ge han en upplevelse på hoj skulle jag fråga en erfaren RR förare, t ex Peter Lindén (kört folk tidigare som event i samband med tävlingar) vad han skulle ha för att låta din bror få en åktur på bönpallen några varv.
Det skulle garanterat ge din bror en upplevelse utöver de vanliga :tummenupp
Hade jag själv kört fortfarande hade jag ställt upp för en tusenlapp för besväret att sätta på originalkutsen för att kunna skjutsa, borde finnas någon annan aktiv förare som kan göra desamma.
Lycka till!

Mmmm, det är VERKLIGEN en upplevelse! :tummenupp

Jag kör ca 20-25 dagar på bana som instruktör och egen träning plus en del på gokartbanor och i förrgår åkte jag 6-7 varv på bönpallen på Mantorp när Filip Backlund körde... FY HELVETE VILKEN UPPLEVELSE!!!! :rock :rock :rock

Så vill du ge en grym present så är det verkligen att rekommendera. :tummenupp

Mmmm, det är VERKLIGEN en upplevelse! :tummenupp

Jag kör ca 20-25 dagar på bana som instruktör och egen träning plus en del på gokartbanor och i förrgår åkte jag 6-7 varv på bönpallen på Mantorp när Filip Backlund körde... FY HELVETE VILKEN UPPLEVELSE!!!! :rock :rock :rock

Så vill du ge en grym present så är det verkligen att rekommendera. :tummenupp

haha ja det låter ju onekligen riktigt roligt:D
men frågan är ju fortfarande vem skall jag försöka söka upp? finns det någon här på sporthoj som är erfaren banåkare som känner att denna person i fråga kan ställa upp på det? vore ju faktiskt hyfsat så ballt:yoparty

3 495 :- per dag inkl däck och bränsle

Det är ju snorbilligt! :)

Hoppas någon får för sig att hyra ut hojar man kan tävla med som står tankade och klara när man glider in. Då skulle jag kunna tänka mig att börja tävla igen :D

Kan man boka en sån och köra ERF :D

ajdå, trodde inte att det var krav på licens eller körkort så länge man inte skulle syssla med tävlingar:P

idén om att han skall få ratta runt själv på en bana kan jag väl floppa då:crash
köra cross på bana har han ju gjort förut så dra med han på en crossbana skulle väl iofs vara kul men med tanke på att han gjort det endel när han var yngre så vet han ju liksom redan vad det handlar om så att säga.

men fezt förslag var faktiskt inte helt dum, låter som att det kan vara en riktigt rolig grej att få åka med en duktig förare:näsblod

men då kommer väl nästa problem, vart eller till vem skall man vända sig för att få tag på en sådan människa som är villig till att dra några varv med käre bror bakpå? Peter Lindén nämner du. finns han att nå på sporthoj tro?

tackar för alla svar jag fått:Bugar

Jag har nån gång sett nån av alla dessa event-företag ha just det du frågar efter som aktivitet. Jag vet dock inte vad kraven var, licens var det inte, körkort vet jag inte.

Men som flera sagt. Att släppa ut nån på en racer som aldrig kört... Han får en roligare upplevelse på en ER6a, en stenhård hoj med yx-klipp i bromsarna och massor med effekt för nån som aldrig kört är bara läskigt och vingligt.

Jag tipsar om att antingen låta honom åka med nån hjälte. Backlund gör sånt om du frågar snällt och "sponsrar" med ett däck eller nåt (pengar alltså), och finns nog många att välja på om du kan kasta lite cash på dem. Eller skita i det och göra samma sak fast med cross istället. Lättare att "ta till sig", inga licenskrav på träning, lättare att ha kul som total noob och förmodligen mkt billigare.

Åka med nån som kan köra på bana kan nog vara en ganska grym upplevelse.
Eller så bokar du in han på en RR-licenskurs.
Man behöver ju inte vara jättesnabb, dock kunna framföra en hoj på ett kontrollerat sätt.
Kostar mellan 2-3000:-
Fast för att ta licens ska man ha lite mer koll på hojen än bara kunna framföra den kontrollerat, lite tempo runt en bana ska man kunna hålla också. Dessutom kräver det iaf att man har egen hoj och full utrustning.

Last edited:
tackar ödmjukt för alla svar

och tack HE rik för länken:Bugar

mail skickat till filip nu så får jag se vad mannen säger
tackar än en gång till alla ni andra:Bugar:Bugar

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...