Rossis framtid

Ja, så har jag förstått det. Fabriksteamet finansieras av fabriken (och sponsorer) och personalen är anställda av dem. I satellitteamen är det sponsorerna som står för allt och personalen är anställda av teamägaren. Finns säkert undantag men på det stora hela ska det vara så.

Fast det där är en sanning med modifikation. Där finns gott om fabriksteam genom historien som inte har drivits av fabriken. Jag tycker det är rimligare att säga det team som har bäst backup av fabriken och får de hetaste bitarna först är fabriksteamet.

Annars hamnar man i gränsdragningar såsom: WSS/WSBK för några år sedan när Honda saknade officellt fabriksteam utan det var Ten Kate som skötte det, de hade de absolut snabbaste Hondorna och allt var inte egenutvecklat. Samma sak med Yamaha när det var Yamaha Italia som drev deras satsning med Haga. En period valde Ducati att inte ha ett officiellt fabriksteam men det var ju fortfarande ett team som hade all personal från det gamla fabriksteamet och fick alla de heta bitarna.
 
Ja, det är ingen lätt gränsdragning. Men om fabriken själva går ut och säger att det här är vårt officiella team så borde det vara den tydligaste definitionen av ett fabriksteam. Att de sen gör varianter som Ducati i WSBK är en annan femma.
 
Ja, det är ingen lätt gränsdragning. Men om fabriken själva går ut och säger att det här är vårt officiella team så borde det vara den tydligaste definitionen av ett fabriksteam. Att de sen gör varianter som Ducati i WSBK är en annan femma.

Ja går de själva ut med att det är ett fabrikteam så är det ju inget snack. När Rossi körde sitt första år i 500 så körde han inte för fabriksteamet utan sitt eget men det var ju ingen tvekan om att det var fabriksgrejor han körde på.
 
Men då blir det ju rätt så meningslöst med rookieregeln (att man inte får åka fabriksteam första året), om definitionen bara ligger i ett uttalande om huruvida det är ett fabriksteam eller inte. Jaja, jag gillar inte den regeln ändå.
 
Men då blir det ju rätt så meningslöst med rookieregeln (att man inte får åka fabriksteam första året), om definitionen bara ligger i ett uttalande om huruvida det är ett fabriksteam eller inte. Jaja, jag gillar inte den regeln ändå.
Tanken med regeln är att satelitteamen ska kunna signa heta namn för att göra det enklare att få sponsorer även om det bara är ett år i taget innan de flyttar till fabriksteamen.
 
Läste på Twitter i går att Dorna gått med på att skrota rookie-regeln. På en direkt fråga svarade den som skrev det att det även blir en enhets-ECU från 2014.

Undra om inte Dorna sa, okej, vi skippar rookie-regeln men då ska ni använda enhets-ECU, något som tillverkarna varit emot tidigare.
 
Jahapp, en av Repsol-maskinerna till Marquez då? Frågan är vem Honda väljer för att utmana om titeln 2013, det finns lite eller inget som än så länge tyder på att Pedrosa på allvar skulle kunna utmana Lorenzo på en Yamaha...
 
Jag skulle kunna tänka mig se bratwurst-bradl på en fabrikshonda nästa år tycker han gör rätt bra ifrån sig!
 
Tanken med regeln är att satelitteamen ska kunna signa heta namn för att göra det enklare att få sponsorer även om det bara är ett år i taget innan de flyttar till fabriksteamen.

Jovisst, men då definitionen av fabriksteam verkar synnerligen vag så är det ju inte svårt att kringå.
 
Det var Michel Turco, @M_Turco:
It seems that the Rookie's rule is going to be canceled nex year. @ValeYellow46 with Marquez in Honda Repsol ? Could be a Dream Team...

Michel Turco ‏@M_Turco
@sandstream1 This ECU will be used in 2014, with a rev limit at 15 000 rpm.

Han kan dock ha fått infon från Jose som Gustav nämner.
 
Öppningen känns ytterst liten men man ska aldrig säga aldrig.

Nja, verkar som både honda och Yamaha stängt dörren för Rossi 2013, om än en månad gammalt;
http://www.moto-station.com/article...yamaha-ferment-deja-leurs-portes-a-rossi.html

CRT eller WSBK är väl enda valet, för jag är väl rätt tveksam till att Vale signar en säsong till på den där hyvelbänken...

Framförallt inte när man som Vale upprepade tillfällen beklagar sig över materialet (märket) vilket sällan uppskattas i längden.. En sådan som Hayden kommer alltid ha ett jobb hos Ducati oavsett han vinner eller inte. För går det dåligt är det han som behöver jobba hårdare och går det bra tackar han företaget..

Rossi ersätter Biaggi, fiffan va najs det vore :yoparty Tillbaka till början så att säga
 
Last edited:
Nja, verkar som både honda och Yamaha stängt dörren för Rossi 2013, om än en månad gammalt;
http://www.moto-station.com/article...yamaha-ferment-deja-leurs-portes-a-rossi.html

CRT eller WSBK är väl enda valet, för jag är väl rätt tveksam till att Vale signar en säsong till på den där hyvelbänken...

Framförallt inte när man som Vale upprepade tillfällen beklagar sig över materialet (märket) vilket sällan uppskattas i längden.. En sådan som Hayden kommer alltid ha ett jobb hos Ducati oavsett han vinner eller inte. För går det dåligt är det han som behöver jobba hårdare och går det bra tackar han företaget..

Rossi ersätter Biaggi, fiffan va najs det vore :yoparty Tillbaka till början så att säga

Artikeln skrevs ju innan Stoner annonserade att han kommer att sluta vilket ju innebar att de var tvugna att tänka om gällande vem som ska köra hos HRC...
 
Artikeln skrevs ju innan Stoner annonserade att han kommer att sluta vilket ju innebar att de var tvugna att tänka om gällande vem som ska köra hos HRC...

Ser det som rätt tveksamt att Vale hamnar hos HRC -13, även om Suppo hade gillat det. De är nog mer inne på nytt blod: Bradl, Marques. Samtidigt vore det ju optimalt med en sådan som Rossi som mentor åt nån yngre förmåga(speciellt Marques). Pedrosa får nog prova nåt annat.
Najs, redan silly season :tungan
 
Last edited:
Många gillar att diskutera huruvida Rossi kan mäta sig med de nya förmågorna då hans tidigare motståndare tydligen var helt värdelösa osv osv!

Det ingen verkar ta i beräkningen är hans marknadsvärde som om man tänker tillbaka på prisutdelningen i le mans vida överstiger alla förares! Fundera på vad som styr sporten/teamen så har ni alla argument ni behöver för att Rossi antagligen skulle vara en bra deal för alla team!

Det är lite som när Real Madrid köpte Beckham! Han var inte den bästa mittfältaren men de räknade kallt med att de lätt skulle få igen allt de betalade bara genom all försäljning han genererade!
 
@motomatters: So, Pepsi become the official drinks supplier to the Factory Yamaha team. Could this be where the Rossi/Pepsi/Yamaha story started?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top