Biltema = kanontema!

Någon som har provat någon modell av momentnyckel? Funderar på om man ska köpa där eller skaffa på annat håll.

Tycker den här är helt OK
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/
visserligen pekar den hela tiden på 1,5kgm=15Nm åt ena hållet men inget större problem dra av 15Nm tycker jag.
40Nm blir 25Nm=2,5kgm.
Har också en annan från biltema som kostade nästan 1000kr för smått upp tom M8 (ca 20Nm) men den tycks Biltema upphört med. Klokt för tex den här konkurrerar.
http://www.jula.se/momentnyckelsats-41-210-nm-033995

Oavsett vad man köper för momentnyckel så måste den hanteras rätt.
Även om den är ny, billig eller dyr, så rekommenderar jag att man låter "kalibrera" den = justera den så att skalan stämmer, det görs på många ställen idag och oftast kostar det en "bullpåse".
Momentnycklar ska alltid förvaras avlastade, inte lämnas kvar med spänning, då "mattas" fjädern med tiden.
Lika viktigt är att man vet hur skruven ska ha för "status" när man drar den. Att den ska vara rengjord är en självklarhet men den kan vara både "torr" och "anoljad", lika med "hålet", rengjort "rensat", olja eller inte.
Även hur du rent handhavandemässigt utför "dragningen påverkar slutresultatet, man ska alltid göra "hela" dragningen med samma hastighet utan omtag.

Det skiljer en hel del mellan dessa varianter, jag har vid olika kontroller konstaterat allt mellan 50% - 100% fel från nominellt värde.

/KentW

Köpte Biltemas Merinoulls underställ på rea i höstas. Tor inte jag gav mer är 300 pengar för det.
har nu kört i det under två veckor och är kanonnöjd. Skönt, följsamt, sitter som en extrahud. Stället värmer om det är kallt men andas och är svalt om det är varmt.
Slutsats: Mycket nöjd. Fyra av fem brödrostar :tummenupp

Någon som har köpt Biltemas knäpuckar?

Jag har. De är riktigt slitstarka och sitter fast bra. Tyckte först att kardborren var lite för snålt tilltagen, men puckarna sitter fast bra ändå och fyller sin funktion :tummenupp Kommer köpa dem igen! :yoparty

Biltemas handtagsvärmare :tummenupp. Monterade förra veckan, enkelt med deras relä (finns tråd med monteringsanvisning här...). Testat (Ja, det behövdes trots Juni :tungan) och de funkar utmärkt. Bara lite dyrare än vanliga handtag och de behövde bytas iallafall. Grövre också och det passar mina strl. 11-händer bra! Ska jag gnälla på nå't kunde strömbrytaren vara smidigare...

Jag har. De är riktigt slitstarka och sitter fast bra. Tyckte först att kardborren var lite för snålt tilltagen, men puckarna sitter fast bra ändå och fyller sin funktion :tummenupp Kommer köpa dem igen! :yoparty

99 pistoler är ju riktigt bra kurs. Ska åka och köpa nu förutsatt att dom finns i lager! :tummenupp

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026