Vad bör jag tänka på när jag startar upp min cross som ej varit igång på två år?

Zarkoth

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Hoj
80cc
Jag har en äldre PW80 (halvautomat) hemma som jag inte kört med på två år.

Man ser att det droppat olja på golvet, bör den bytas? I så fall, vad för olja ska jag använda?

När crossen är varm och står på tomgång så börjar den automatiskt varva fullt, men så fort man lägger i en växel så beter den sig normalt igen.

Vad bör jag tänka på?

Stoppa i en falukorv i tanken och linda in gashantaget med Bacon så ska du se att den startar utan problem:P:

Sorry.. var tvungen bara då frågan bjöd in till det:) :yoparty

Kolla så att du har motorolja i, sen provar du om den startar vilket den borde.
Om inte, riv förgasare och rengör.

Att den varvar som en tok kan ju ha att göra med att gasspjäll etc har hängt sig!

Kolla så att du har motorolja i, sen provar du om den startar vilket den borde.
Om inte, riv förgasare och rengör.

Att den varvar som en tok kan ju ha att göra med att gasspjäll etc har hängt sig!

För tillfället har jag inte tillgång till crossen, men om det visar sig vara för lite olja i maskinen, vilken sorts olja ska jag då fylla på med?

Om ett gasspjäll har hängt sig så borde den väl även varva som en tok när man lägger i en växel, och inte bara när man har i fritt?

Kan inte kolven/cylindern ta skada av att ha stått still i två år? Är det inget man bör beakta innan man stampar på kicken?

Är det en tåvtakt eller 4 takt? vid tvåtakt kan det vara växellådsolja som har läkt annars så fyller du på motorolja för mc (kolla på macken)

Du har rätt ang gasspjället, jag läste frågan lite för fort! Där har jag inga ideer.

Nej, det borde den inte ha gjort om du har haft tillräckligt med olja i motorn så den är uppsmörjd!
prova kicka lite försiktigt för att se så att kolven gå runt och att du inte har några stopp på vägen. Isåafall är det bara köra!

Har du kick så fall kicka igång den!
Har du elstart så fall tryck på starten.
Har du inget av öovanstående alternativ så börja spring!..

Är det en tåvtakt eller 4 takt? vid tvåtakt kan det vara växellådsolja som har läkt annars så fyller du på motorolja för mc (kolla på macken)

Du har rätt ang gasspjället, jag läste frågan lite för fort! Där har jag inga ideer.

Nej, det borde den inte ha gjort om du har haft tillräckligt med olja i motorn så den är uppsmörjd!
prova kicka lite försiktigt för att se så att kolven gå runt och att du inte har några stopp på vägen. Isåafall är det bara köra!

Det är en tvåtaktare. Jag har för mig att det inte finns någon oljesticka på crossen. Hur bär man sig då åt för att kolla hur mycket olja som finns kvar?

Lägg ner med alla dessa oseriösa kommentarer.
OT: Kolla även att gummit mellan förgasare och cylinder är helt. Om det är trasigt smyger det in luft vilket höjer tomgången rejält.

Det är en tvåtaktare. Jag har för mig att det inte finns någon oljesticka på crossen. Hur bär man sig då åt för att kolla hur mycket olja som finns kvar?

En liten PW80 rymmer inte så mkt olja, lika bra att tappa ut allt och fylla på med ny (Blir inte så dyrt).
Googla mängden olja för just din årsmodell så är du hemma ;)

Lägg ner med alla dessa oseriösa kommentarer.
OT: Kolla även att gummit mellan förgasare och cylinder är helt. Om det är trasigt smyger det in luft vilket höjer tomgången rejält.

Tack för tipset, ska kolla på det! :)

Kan jag vara säker på att jag slipper ta upp och rengöra förgasaren, med tanke på att den slutar varva när jag lägger i en växel?

Jag vet inte vilken årsmodell det är, men enligt -09:ans årsmodell (är säker på att min är äldre än -99) så rymmer oljetanken 0.7 L, så jag kan ju räkna med runt litern.

Ska jag bara köpa vanlig tvåtaktsmotorolja till cross? Det finns väl olika syntet på tvåtaktsoljor som man bör ta hänsyn till?

Jo, jag kom på en sak till; Jag blandar olja direkt i tanken. Har för mig att jag blandade 5 % olja med 95-oktanig bensin.

Är det vanlig tvåtaktsolja jag ska köra med då? Är det skillnad på tvåtaktsolja och tvåtaktsmotorolja? :D

Yama Servicehandböcker finns att tanka ner här:
http://www.yamaha-motor.eu/se/tjanster/agarhandbocker/index.aspx?pl=SV&c=MC&m=&y=2012&l=SV

Oljetanken du nämner är till för 2T-olja. Blandar du själv i tanken så kolla hur det är med oljepumpens egen smörjning när den inte används. Plus kolla att det är ok att köra oljeblandad bensin ist. för separatsmörjning.

Deras länkar (till PDF-filen) leder ju ingenstans.

Alltså ska jag blanda samma olja i tanken som jag fyller på i motorn?

Jag har alltid kört med blandad olja i tanken.

TS:
Först; Jag tycker inte du ska åka alls på en PW80 om du är över 18, det är inte manligt.

En tvåtaktsmotor har två separata smörjsystem.
Dessa två system är helt åtskilda och är inte beroende av varandra.

Det ena är det som smörjer vevlager, ramlager, cylinder och kolv/ringar. Det blandar du i bensintanken. Om maskinen däremot är utrustad med autolube så bör det finnas en liten separat tank där du fyller TVÅTAKTSOLJA som går att köpa på vilken mack som helst. Då blandar du INTE direkt i bensintanken. På den oljetanken bör det stå "TWOSTROKE ENGINE OIL" (typ).

Det andra systemet smörjer växellådans drev, axlar och lager.

Det brukar vara lite bökigare att kontrollera skick/nivå på den oljan men är fortfarande inte svårt.

På någon av motorsidorna finns antingen ett siktglas eller mer troligt en nivåplugg. Den ser ut som vilken skruv som helst men har troligast en text präntad invid som säger "oil level" eller liknande. Denna används också som påfyllnadshål för MOTOROLJA, alltså en vanlig mc motorolja 10w40. Då jag byter så fyller jag någon dl sen reser jag upp knallerten så ev. överfyll får rinna ut sen drar jag tillbaka pluggen, klart!
Jag förutsätter att du förstår att du bör tappa ur den gamla oljan innan du gör detta. Det gör du genom att dra loss ytterligare en plugg, fast mitt under motorn.

Vad gäller rusandet så kan det höra till att den stått. Grejerna mår inte bra av att stå still, de ska användas (men fortfarande inte av 18+are).
Byt olja (båda) och bensin, varmkör så kanske det går till sig.
Gör det inte det så får du starta en ny tråd för nu får det fan räcka med hjälp från mig för idag. :tungan

Last edited:
PDF-Länken öppnar ett tomt fönster samtidigt som nedladdningen sker automatiskt i bakgrunden. PDF-filen till PW80 heter: M3RV-8A.PDF och borde hamna i hämtade filer/downloads el. dyl. Gör en sökning på hårddisken om du inte hittar den. Den är riktigt bra med med det mesta man behöver veta för att hålla PW:n rullande.

Heder åt Lajo för uttömmande svar.

Jag tänker köpa en ny innerslang till crossen och undrar då hur jag tar reda på vilken dimension innerslangen har.

Enligt följande sida så har innerslangen dimensionen 70/90 M17: http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_pw_80_2006.php

Problemet är att jag inte vet om årsmodell -06 har samma däckdimension som min cross har. Jag är inte säker på vilken årsmodell min cross har, men jag vet att den är äldre än -99.

Är 70/90 M17 dimensionen på innerslangen eller själv däcket?

Du kan gå ut och titta på däcket där står dimensionen. Det står på förpackningen till slangen vilka dimensioner den passar till.

Anledningen till att de höga varven går ner när du lägger i en växel kan väl ha att göra med att kopplingen slirar (inte kopplar ur ordentligt) och därmed bromsar motorn lite. Speciellt om grejerna kleggat ihop sig när de varit stillastående en längre tid, eller om du inte har någon smörjning alls pga läckage.

En bra start är att tömma ur resterande olja och fylla upp med ny, så du vet att du har fräsch olja i rätt mängd i motorn.

Jag hade nog kostat på mig att tar ur stiftet och slå i en liten skvätt olja innan jag försiktigt kickade runt kolven utan stift. Sen är det väl bara att se till att du har ny olja i maskin och kicka igång eländet!

Mycket som är så där bra att göra, men frågan är om någon egentligen gör det och inte bara snackar om det på forum.

2 år är inte mycket för en moppe o stå still. Sen har du ju uppenbarligen redan haft den startad en gång, så skulle det bli någon skada är det redan skett.

Kicka igång och kör en sväng. Se om den mår bättre. Tanka in lite injektor cleaner eller vad det heter, brukar kunna lösa upp skrot i fuggarna om det finns något sådant. Det är en PW 80, inte lönt o lägga ner för mkt tid o energi på den ändå.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back