TS:
Först; Jag tycker inte du ska åka alls på en PW80 om du är över 18, det är inte manligt.
En tvåtaktsmotor har två separata smörjsystem.
Dessa två system är helt åtskilda och är inte beroende av varandra.
Det ena är det som smörjer vevlager, ramlager, cylinder och kolv/ringar. Det blandar du i bensintanken. Om maskinen däremot är utrustad med autolube så bör det finnas en liten separat tank där du fyller TVÅTAKTSOLJA som går att köpa på vilken mack som helst. Då blandar du INTE direkt i bensintanken. På den oljetanken bör det stå "TWOSTROKE ENGINE OIL" (typ).
Det andra systemet smörjer växellådans drev, axlar och lager.
Det brukar vara lite bökigare att kontrollera skick/nivå på den oljan men är fortfarande inte svårt.
På någon av motorsidorna finns antingen ett siktglas eller mer troligt en nivåplugg. Den ser ut som vilken skruv som helst men har troligast en text präntad invid som säger "oil level" eller liknande. Denna används också som påfyllnadshål för MOTOROLJA, alltså en vanlig mc motorolja 10w40. Då jag byter så fyller jag någon dl sen reser jag upp knallerten så ev. överfyll får rinna ut sen drar jag tillbaka pluggen, klart!
Jag förutsätter att du förstår att du bör tappa ur den gamla oljan innan du gör detta. Det gör du genom att dra loss ytterligare en plugg, fast mitt under motorn.
Vad gäller rusandet så kan det höra till att den stått. Grejerna mår inte bra av att stå still, de ska användas (men fortfarande inte av 18+are).
Byt olja (båda) och bensin, varmkör så kanske det går till sig.
Gör det inte det så får du starta en ny tråd för nu får det fan räcka med hjälp från mig för idag.