Lasertorsk

OK.
Oavsett vilket så är det i TS situation rent hårklyveri och bitterhet från polisens sida. Jag tror faktiskt inte att det håller i rätten, och om de dessutom inte ville visa upp något protokoll så tyder det ju på att de vet att de inte har riktigt torrt på fötterna. De vet att du körde för fort en liten stund och kör en chansning på att du erkänner direkt helt enkelt. Oavsett om det var moraliskt rätt eller fel.

Paragrafrytteri är blä. Jag håller hela händerna med alla fingrar på TS om situationen är som han beskrev den.

Tack, situationen är helt korrekt beskriven :fakta
Jag kommer att uppdatera hela händelsen mm här sedan (så ni vet)

frågar du mig så ska du blåneka/aldrig skriva under något om inte polisen kan visa bevis... det är polisens uppgift att bevisa att DU gjort fel, inte din skyldighet att erkänna.. Kan inte polisen bevisa att DU gjort fel så har de inget att komma med. En lasermätning är inget bevis vid rättegång.
Blir du filmad är det en annan sak..

Min moster har suttit/sitter i länsrätten för Norrbotten, och enligt henne har de inte haft en fällande dom där ord stått mot ord, även om de är 2 poliser som hävdar att du kört för fort.. Har polisen inget bevis kan man inte fällas.

Det du skall fråga efter kallas platsprotokoll. Det skall innehålla en herrans massa saker. Tex. en liten skiss över platsen med vägarnas/gatornas namn. Laserinstrumentet skall också provskjutas mot ett fast föremål på platsen innan mätningarna påbörjas. Även detta föremål och avståndet till det skall finns med i protokollet. Men allt detta kan de ju upprätta i efterhand om dom är fula.

Men vad är det som säger att deras mätning inte tog på bilen som befann sig bakom dig?

Det du skall fråga efter kallas platsprotokoll. Det skall innehålla en herrans massa saker. Tex. en liten skiss över platsen med vägarnas/gatornas namn. Laserinstrumentet skall också provskjutas mot ett fast föremål på platsen innan mätningarna påbörjas. Även detta föremål och avståndet till det skall finns med i protokollet. Men allt detta kan de ju upprätta i efterhand om dom är fula.

Men vad är det som säger att deras mätning inte tog på bilen som befann sig bakom dig?

Tackar, skall använda ditt argument ang bilen bakom mig.
Iallafall i denna situation, stinker verkligen

Körde du 40 på 30 väg är det ju bara att äta upp bajsmackan och le.

2400 är ju inget att bråka om, om du nu körde 10 över på helig mark:fakta

När det kommer 30 sträckor så är nog blicken mer på mätarn på vägen och inte på omgivningen som begränsningen skall skydda, vilket ju är ett dilema.

Körde du 40 på 30 väg är det ju bara att äta upp bajsmackan och le.

2400 är ju inget att bråka om, om du nu körde 10 över på helig mark:fakta

När det kommer 30 sträckor så är nog blicken mer på mätarn på vägen och inte på omgivningen som begränsningen skall skydda, vilket ju är ett dilema.

Tråkigt men sant :zpy

du kan säga att det inte var du som körde och att du därför inte vet hur fort det gick, du får inte högre straff eller böter för det. men går det till domstol förlorar du vad du än säger.

MrC, jag är som vanligt lite trög, blev du av med kortet?

(det är väl om man kör 50 eller mer på 30-sträcka som de drar kortet?)

MrC, jag är som vanligt lite trög, blev du av med kortet?

(det är väl om man kör 50 eller mer på 30-sträcka som de drar kortet?)

Bara bötesbelopp blir det väl.

Jag är bara grinig!!
Eftersom jag körde ut ur korsningen & kom upp i 40 (där polisen pistolade mig) och saktade ned hastigheten.
Det är väl som VBK säger, skit i allt annat än hastighetsmätarn.
Denna situation är unik för mig, för ska jag ut på en trafikerad väg så anpassar mig efter trafiken och sen hastigheten, men nu gjorde jag fel och får en 2400kr bajsmacka (vill nån splita?)
Nä mitt fel är det ju, hur man än nu vänder & vrider på det, men jävligt oseriöst ang min fråga om papper och hur nitiskt denna situation var.

Last edited:
Har också åkt fast ungefär sådär, svängde ut höger på en 50 väg. Blippade till gasen på ettan o tvåan, skulle precis kolla hastighetsmätarn o justera farten till laglig så blev jag invinkad.
Bara o betala för 10 över. Detta var när Göran Persson var statsminister...

Trökigt var det, men jag fick prova o mäta med lasern. Det gav en intressant insikt i hur svårt det är att undvika densamma om de valt en smart plats att mäta på.

Säg att du tejpade över mätaren. Brukar funka annorstädes.

Erkänn AlDRIG NÅGONSIN så enkelt är det. Det kostar inte extra så varför inte vinna lite tid som du kan använda för att kanske komma undan. Det är därför vi har ett sådant system att vi inte måste skriva på. Varför skulle du skriva på ??? Vad ger det dig att skriva på ? NOLL...nu har du åtm lite tid att fundera, fråga och försöka lista ut hur du kommer undan och det kan du faktiskt göra om de tabbat sig på nån teknikalitet ...de är människor och begår också misstag precis som du och precis som de kan du utnyttja deras misstag.

Last edited:
Bara bötesbelopp blir det väl.

Jag är bara grinig!!
Eftersom jag körde ut ur korsningen & kom upp i 40 (där polisen pistolade mig) och saktade ned hastigheten.
Det är väl som VBK säger, skit i allt annat än hastighetsmätarn.
Dom vinner säkerligen detta, men usch så fult & nitiskt!

Mmm böter är alltid drygt, men så länge man har kortet kvar så är det en billig näsbränna.

30 är en helig hastighet för pappa blå då det ofta är vid skolor od.

Vet att dom är mer förlåtande på 50, 70, 90 och över dessa.

Okej, nu ska jag leka djävulens försvarsadvokat!

Om vi nu bortser från att du "fortade" på 30-sträcka (hade det dessutom varit utanför ett dagis, är det lika illa som att spöa kärringen!), utan bara ser till att du nekat till fortkörningen, så KAN du göra så här:

IMG.jpg
Hoppas det går att läsa.

Att det funkar vet jag eftersom jag provade själv nångång på 90-talet. Det är jobbigt som f-n att alltid kolla efter misstänkta bilar som gömmer sig nära hemmet, att lyssna i trappen så ingen står och väntar, att alltid vara på helspänn.
Men man kan bara skylla sig själv...

Just det, glömde skriva att jag höll mig undan i två år och nio månader, och att klippet är saxat ur Bike -91!

Last edited:
Om trafiksituationen är sådan att man inte tycker man har tid att titta ner på mätaren så får man väl se till att man rullar ut i så sakta mak att man vet att man är under gräns utan att behöva titta på mätaren.

Last edited:
Har också åkt fast ungefär sådär, svängde ut höger på en 50 väg. Blippade till gasen på ettan o tvåan, skulle precis kolla hastighetsmätarn o justera farten till laglig så blev jag invinkad.
Bara o betala för 10 över. Detta var när Göran Persson var statsminister...

Trökigt var det, men jag fick prova o mäta med lasern. Det gav en intressant insikt i hur svårt det är att undvika densamma om de valt en smart plats att mäta på.

Jag vet hur det känns haha (tråkigt)

Du får inte mer än böter, åklagaren kommer utfärda ett straffföreläggande. Böter!

Nekar du det, blir det rättegång och du kommer få samma böter, om du inte går fri.

Hade varenda djävel nekat så hade systemet kraschat och stor reformer hade behöva göras för att få in denna straffskatt staten vill ha in.

Vad kan en rättegång tänkas kosta samhället? 5-10k minst skulle jag tro.
Försöker dom då kräva in 2-4k från alla personer som nekar kommer ju dom giriga djävlarna tillslut inse att det inte är värt det.

Visst man ska inte köra som hojen,bilen är stulen och det är den sista resan man gör men när man blir bötad för 100 km/h på 90 väg så ser jag det som djävelskap.

Kommer aldrig erkänna en ordningsbot oavsett hur skyldig jag är.

svara inte på dom rekbrev du får håll dig undan från delgivningsmännen tar ca 4 månader så blir ärendet nerlagt o du klarar dig :)

svara inte på dom rekbrev du får håll dig undan från delgivningsmännen tar ca 4 månader så blir ärendet nerlagt o du klarar dig :)

Vaaaaaaaaaa????? Du vet inte vad du pratar om varför då yttra sig?
Vanligt trafikmål alt upp till vårdslöshet i trafik är preskiberingstiden 2 år.
Grov vårdslöhet = 5 år preskiberingstid.

Edit: källa: http://lawline.se/answers/11541

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25