Lasertorsk

Några saker som kan vara av intresse för de som läser här:

Du har ingen rätt att ta del av platsprotokollet på plats, det är ofta olika poliser som sköter lasermätning och stoppfunktion så den polisen du pratar med har troligtvis inte ens tillgång till platsprotokollet. Speciellt vid lite större kontroller så avbryts sällan arbetet för att någon vill se platsprotokollet. Vill man inte skriva under en ordningsbot eftersom man inte fått ta del av platsprotokollet så kan man kräva att få se det vid ev. tingsrättsförhandling.

Platsprotokollet är för övrigt ett enkelt A4-papper där - utöver datum för kalibrering - tid, plats, fordon och hastighet förs på. Det finns ingen anledning för polisen att inte föra platsprotokoll, speciellt eftersom det är väldigt vanligt med fortkörare som nekar. Det är inte poliskonstapeln som håller i laserinstrumentet som betalar kalibreringen av densamma.

Polisen behöver inte stå väl synliga med gulväst och målade bilar vid lasermätning, dom kan vara dolda och dom kan ha civila bilar. Allt detta regleras i en av RPS föreskrifter.

Enda tillfället man (eventuellt) har rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna är vid lagen om nöd, rättegångsbalken.
 
Last edited:
MrC, det som hände mig var exakt samma saker som hände Stillman i artikeln jag lade upp.

1. Du nekar till fortkörningen.

2. Ärendet går till åklagare.

3. Det görs försök att kontakta dig (de vill ha dig till rättegång), dels via rek.brev, och dels via delgivningmän.

4. När deras kontaktförsök misslyckas kommer det målade bilar med uniformerade konstaplar hem till dig. Öppna inte dörren!
Berätta för grannarna vad saken gäller, dvs. att du inte säljer knark!

5. När två år gått kan du sänka garden, du är fri! Jag fick aldrig något brev som bekräftade att fallet verkligen var preskriberat, det får du hålla koll på själv. Ring och fråga!

Lycka till!

Allvarligt!

Vem f__n orkar smyga runt i sitt eget hem/närområde som nån papperlös j__la luffare med ständig noja för främmande män i skinnpaj och vara tvungen att barrikadera dörren med en stol under handtaget på bästa Charles Ingvar Jönsson-manér så fort det prasslar i buskarna utanför porten -
I två års tid..?
För två tusen spänn??
Antingen tjänar jag för bra eller så är jag dum i huvet som inte försökte mig på denna briljanta manöver när farbror B ville driva in sina 3200.- sist...:glömdet
 
Några saker som kan vara av intresse för de som läser här:

Du har ingen rätt att ta del av platsprotokollet på plats, det är ofta olika poliser som sköter lasermätning och stoppfunktion så den polisen du pratar med har troligtvis inte ens tillgång till platsprotokollet. Speciellt vid lite större kontroller så avbryts sällan arbetet för att någon vill se platsprotokollet. Vill man inte skriva under en ordningsbot eftersom man inte fått ta del av platsprotokollet så kan man kräva att få se det vid ev. tingsrättsförhandling.

Platsprotokollet är för övrigt ett enkelt A4-papper där - utöver datum för kalibrering - tid, plats, fordon och hastighet förs på. Det finns ingen anledning för polisen att inte föra platsprotokoll, speciellt eftersom det är väldigt vanligt med fortkörare som nekar. Det är inte poliskonstapeln som håller i laserinstrumentet som betalar kalibreringen av densamma.

Polisen behöver inte stå väl synliga med gulväst och målade bilar vid lasermätning, dom kan vara dolda och dom kan ha civila bilar. Allt detta regleras i en av RPS föreskrifter.

Enda tillfället man (eventuellt) har rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna är vid lagen om nöd, rättegångsbalken.

Klockrent info :fakta
Men det är inte så svårt att säga det till mig.
Men det återstår att se på pappret som kommer hem, jag håller inte med den hastigheten han sa att han fick på mig, som jag skrev i första inlägget (men en laser har väl aldrig fel, antar jag).

Tackar!
 
Last edited:
Klockrent info :fakta
Men det är inte så svårt att säga det till mig.
Men det återstår att se på pappret som kommer hem, jag håller inte med den hastigheten han sa att han fick på mig, som jag skrev i första inlägget (men en laser har väl aldrig fel, antar jag).

Tackar!

Beror väl på om lasern nyligen är servad/kalibrerad.... Och om jag inte är helt felinformerad så ska väl ett sk platsprotokoll/kalibreringspapper finnas på plats för utmätningen?
 
Om det e som du säger så tycker jag du ska stå på dig. För om jag förstått rätt? Du körde ut på en 30 väg o fick gasa lite pga av bakomvarande trafik sen kolla
Du hastighetsmätaren o slog av? Om det är så det gått till så hoppas jag verkligen att du klarar dig ur det här. Vem faan tittar på hastighetsmätaren när man e på väg in i en korsning o ska svänga åt nåt håll?? Jag brukar kolla efter bilar eller folk som e på väg över övergångsställen (om det nu fans där) . Klart man först kommer ut på vägen o sen efter det kollar sin hastighet o då skår av lite om man nu ligger lite för fort ju...
 
Micke™;5547961 skrev:
Beror väl på om lasern nyligen är servad/kalibrerad.... Och om jag inte är helt felinformerad så ska väl ett sk platsprotokoll/kalibreringspapper finnas på plats för utmätningen?

Jo, men som H Svensson skrev så behövde dom inte visa upp den (jag tycker det luktar lite fishy ändå)
Surt är det iallfall :crash
 
Om det e som du säger så tycker jag du ska stå på dig. För om jag förstått rätt? Du körde ut på en 30 väg o fick gasa lite pga av bakomvarande trafik sen kolla
Du hastighetsmätaren o slog av? Om det är så det gått till så hoppas jag verkligen att du klarar dig ur det här. Vem faan tittar på hastighetsmätaren när man e på väg in i en korsning o ska svänga åt nåt håll?? Jag brukar kolla efter bilar eller folk som e på väg över övergångsställen (om det nu fans där) . Klart man först kommer ut på vägen o sen efter det kollar sin hastighet o då skår av lite om man nu ligger lite för fort ju...

Exakt min tanke/händelse oxå:fyllisar
Men Jag kommer påstå detta, när det väl gäller (inte för att jag tror det hjälper)
 
Last edited:
håll oss informerade. och när saker o ting ändå är på tapeten, försök ta reda på mer ang detta med platsprotokoll o allt vad det nu heter.

Håller med de flesta i tråden, har man "kört" för fort så är det bara ta konsekvenserna, men just i det här fallet tycker jag det är lite bisarrt beteende från konstapeln. Måste de dessutom inte mäta över en viss sträcka? dvs ett par hundra meter eller nåt?
 
Last edited:
Det e ju ett jefla bra argument eller ska man säga sanningen! Hoppas du klarar dig.
 
http://trafikjuristen.se/

Gå in och läs där, finns mycket nytta vad som gäller och inte gäller.
Tur i alla fall dom inte tog lappen! Och Det ska du vara glad över.

Det e me en grej jag fundera på... Hört att dom e rätt hårda på 30 väg. Att dom drar kortet om man kör nåra kilometer för fort. Kan det kanske va så att polisen inte har tillräckliga bevis här i försöker i allafall få till det med en böter:p
 
Det e me en grej jag fundera på... Hört att dom e rätt hårda på 30 väg. Att dom drar kortet om man kör nåra kilometer för fort. Kan det kanske va så att polisen inte har tillräckliga bevis här i försöker i allafall få till det med en böter:p

Vid 20 över drar de kortet på 30-väg. På 50- och 70-väg osv drar de på 30 över.
 
F.ö. är det helt OK om polisen gömmer sig vid hastighetskontroller, ja kutym skulle jag våga påstå.

// Afterburner

Det är inte alls OK!
Polisen SKA! stå tydligt placerad med reflexväst på, allt enligt EU's och Rikspolisstyrelsens direktiv. Dessutom bör kontrollen till och med vara utmärkt med skylt! Det är det dock inget krav på!
De flesta poliser bryter medvetet om dessa direktiv eftersom de hoppas att folk inte har koll på dem.
Till exempel så får lasermätinstrumentet inte användas utan "Kroppsstöd" (kolv mot axeln) men det skiter de flesta i och viftar omkring med lasern i bästa John Wayne anda.
Direktiven för användning av laser vid hastighetskontroll finns att ladda ner från RPS hemsida.

Nästa gång, Ta bild på Polisen och använd vid eventuell rättegång. De torskar direkt! Tjänstefel!
 
Jag är tveksam till att de inte skall behöva visa upp protokoll på kalibreringen av lasern på plats. Är det inte av denna anledning man gör kalibrering. Om de inte visar upp protokollet bör man kunna få skriftligt på att man bett om det men att de inte kunnat frambringa det.


Sedan gillar jag inte riktigt bortförklarningarna du har. Att du behövt gasa för att trafiken bakom kom för fort mot dig så skulle du väntat till nästa lucka innan du kört ut. Detta är alltså ingenting de alls behöve ta hänsyn till. Det är också väldigt tveksamt att någon ligger på 40km/h på en 30 väg och inte hinner bromsa för en mc som kör 30km/h. Summa: Väldigt dålig ursäkt för att bryta mot hastighetsbegränsningen.

Att du inte kollat på hastighetmätaren är ju också väldigt dumt att säga för det pekar ju bara på att du inte bör vara i trafiken iöht. Att kunna hålla hastigheten är ett krav som ställs på dig som förare för att få vara ute i trafiken.
Summa: Snarare negativt för din sak.

Det är ju också så att man bör inte gå till rättegång i onödan. Det är i min värld inte mycket bättre än att klottra ner ett hus. Kostar dock mycket mer än en sanering. Och det skall vi alla betala. Att smyga runt och gömma sig för delgivningsmän i 2 år för ett par tusen kronor hade jag inte gjort. Kanske om det hade handlat om 30ggr så mycket eller mer.

Slanta upp och var glad att det inte var kortet som var hotat. Ta en vit helg eller ett övertidspass och kompensera för utgiften.
 
Allvarligt!

Vem f__n orkar smyga runt i sitt eget hem/närområde som nån papperlös j__la luffare med ständig noja för främmande män i skinnpaj och vara tvungen att barrikadera dörren med en stol under handtaget på bästa Charles Ingvar Jönsson-manér så fort det prasslar i buskarna utanför porten -
I två års tid..?
För två tusen spänn??
Antingen tjänar jag för bra eller så är jag dum i huvet som inte försökte mig på denna briljanta manöver när farbror B ville driva in sina 3200.- sist...:glömdet

Jag orkade!

Hade jag inte nekat till de två fotkörningarna jag blev noterad för på kort tid, hade jag GARANTERAT INTE FÅTT TILLBAKS MITT KK PÅ MYCKET LÅNG TID!

Skäl nog?
Jag tyckte det, hellre kk än inget kk. Men tycker du att en sommar utan kk och hojkörning är okej, så tycker jag att du ska erkänna och skriva på!
 
Jag orkade!

Hade jag inte nekat till de två fotkörningarna jag blev noterad för på kort tid, hade jag GARANTERAT INTE FÅTT TILLBAKS MITT KK PÅ MYCKET LÅNG TID!

Skäl nog?
Jag tyckte det, hellre kk än inget kk. Men tycker du att en sommar utan kk och hojkörning är okej, så tycker jag att du ska erkänna och skriva på!

Fast nu skrev han ju tydligt att det gällde 2400:-. Det gällde inte din situation....
 
Jag orkade!

Hade jag inte nekat till de två fotkörningarna jag blev noterad för på kort tid, hade jag GARANTERAT INTE FÅTT TILLBAKS MITT KK PÅ MYCKET LÅNG TID!

Skäl nog?
Jag tyckte det, hellre kk än inget kk. Men tycker du att en sommar utan kk och hojkörning är okej, så tycker jag att du ska erkänna och skriva på!

Det är ditt liv. Jag har mitt körkort i fickan as we speak.
TS körkort har heller aldrig varit i fara. Just nu i alla fall.
Inte värt besväret för några tusen i det här fallet enligt min åsikt.

PoK

KK
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top