Custom Caféracer bygge

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ser bra satan ut Freppovitch !
Nu ska bara dom jefla öronen till den gamla bakramen väck så gär du en viktminskning på sissådär 7-8 kg :)
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Snyggt som f-n:yoparty

Jag precis börjat skissa på mitt sadelbygge. Bra med dina in puts:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Allt testmonterat nu och frånsett lite smärre glapp här och där som skall schimsas bort så är jag skitnöjd med den justerbara sadeln. Nu kan jag verkligen hitta rätt vinkel så attt man sitter optimalt. Kan även juster sadeln framåt -> bakåt med 2 vingmuttrar. Samtliga delar som ligger mot lacken försågs med en undersida av gummi som limmades fast.

Snickare även ihop ett nytt tankfäste tack vare att jag höjde tanken med nya gummidistanser.
Var lite aluknäckande, men det gick bra till slut.

Är förbannat nöjd med resultatet :tuttar

Snyggigt.
Jag tror att du skall inskränka vården av sadeln till en avputsning med sadelolja (för hästsadlar) lite då och då.
Jag tycker att det blir snyggt med lite patina på lädret.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers boys!
@Lilletommy, kan man inte bete sig som folk så får man höra det av mig. Nykter eller inte. Fantastiskt forum förresten att yppa dina åsikter på :fakta
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tog damen på en provtur igår efter mycket om och men.
Höll på hela söndagen med att byta ut diverse slangar, klämmor etc efter att en del soppaläckage hade uppstått.
Av någon märklig anledning har damen börjat käka tändstift med. Startade finfint först, men började sedan att gå på 1 burk omvartannat. Lyckades skrapa fram ett par gamla stift och kom slutligen iväg. Misstänker att stiften surade ned en hel del så jag höll på och provstartade i garaget ett antal vändor. Skall försöka jaga rätt på ett par Iridiumstift eller motsv, kör på NGK R stift idag.

Efter ventiljusteringen så går hon skitfint i maskin igen, även kopplingen lirar perfekt. Nya sadeln var dock om möjligt ännu mer obekväm :näsblod Jag har nog lyckats med konststycket att bygga världens mest obekväma hoj. Kommer att bli en upplevelse att åka henne ner till Isle Of Man nästa månad. Någon med erfarenhet av gelkuddar, airhawk etc?
Vill inte få livslånga prostataproblem direkt :rofl
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har för övrigt fortsatta problem med det förbannade skit pop-up tanklocket (se Teknik Mekhörnan). Funderar på att tillverka ett helt nytt tanklock med hjälp av någon duktig svarvare. Tips?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Botoxspruta i varje rövhalva, det är det enda som hjälper! Min svärfar är duktig att fabricera saker men han får inte klar den innan sommaren är förbi. Experimentverkstaden på alfa laval annars?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Var ute på en längre tur idag med hojen, allt funkar kanoners än så länge.
Gjorde nya längre styrpinnar till clip-onet som gör att mina händer blir ngt mer avslappnade, fortfarande världens mest obekväma hoj dock :)

Jag skall ju på en herrejössesresa med hojen snart till Isle Of Man med min farsa (som kör trajabygget). Kruxet är det att "ljuddämparen" med den nya insatsen jag byggde fortfarande låter satan. Fränt på kortare sträckor, mindre kul om man skall åka ett par 100 mil till England.
Gjorde mig i kast ikväll med att snickra ihop en liten insats till insatsen, den funkade skit.

Nu har jag fan uttömt alla mina idéer om hur jag skall kunna få hojen tystare utan att bygga en helt ny ljuddämpare. Den nya insatsen jag byggde i vintras gör fan ingen skillnad.

Mkt tacksam för tips!!!
 

Bifogat

  • IMAG0804.jpg
    IMAG0804.jpg
    63.6 KB · Visningar: 116
  • IMAG0799.jpg
    IMAG0799.jpg
    69.2 KB · Visningar: 128
  • IMAG0800.jpg
    IMAG0800.jpg
    77.9 KB · Visningar: 116
  • IMAG0801.jpg
    IMAG0801.jpg
    69.6 KB · Visningar: 111
  • IMAG0803.jpg
    IMAG0803.jpg
    63.6 KB · Visningar: 115

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gjorde slag i saken igår kväll. Lade på lite mer svets på innerröret (själv ljuddämparen) så att den tätade bättre mot ytterröret, dämparen packades även om. Mkt av avgaserna smet förbi själva dämparenheten och blåste med sig dämpull ut. dB nivån sjönk rätt så markant från 72dB på tomgång till ca 65-67 dB (uppmätt med mobilapp). Tillverkade även en ny insats som sates för själva dämparenheten. Ett mindre rör som lockades i ena ändan och togs upp med 6 st. 6mm hål. Gav exakt samma värde 65-67dB på tomgång. Vad fan är normalt med ett "effektsystem" på en kortslagig v-twin?

Ljudet uppmättes snett bakifrån ca 1,5 m från turnouten på ljuddämparen.

Hittade även på en gammal pakethållarhylla som satt på när jag köpte hojen en gång i tiden. Tänkte tillverka en ram som skall fästas i Puckens älskade hajfenor bak. Vips så har jag kirrat mig packningsmöjligheter till Isle Of Man resan :D
 

Bifogat

  • IMAG0805.jpg
    IMAG0805.jpg
    81.4 KB · Visningar: 118
  • IMAG0806.jpg
    IMAG0806.jpg
    60.1 KB · Visningar: 110
  • IMAG0809.jpg
    IMAG0809.jpg
    84.1 KB · Visningar: 114
  • IMAG0808.jpg
    IMAG0808.jpg
    63.2 KB · Visningar: 116

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Var ute ikväll i garaget och skruvade lite med hojen.
Såg att mina vridna startmotorbultar hade vridits än mer på startmotorn (ett klassiskt Dragstar problem). Problemet grundar sig i en vek ursprungskonstruktion där en sprint håller ihop de 3 delarna på ena sidan, samt en klack på andra som lätt vrider sig.

Kikade runt lite på nätet för att försöka hitta en ersättning innan det går för långt och startmotorn havererar. Hittade dock detta tips som jag tänkte testa:
http://www.altsale.com/starter.htm

Lite kuriosa så kostar en ny startmotor mellan 6-9 lök ny. Helt jävla galet..
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
bilderna
 

Bifogat

  • IMAG0814.jpg
    IMAG0814.jpg
    56 KB · Visningar: 155
  • IMAG0819.jpg
    IMAG0819.jpg
    251.6 KB · Visningar: 164

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
När jag grävde djupare in i konstruktionen idag såg jag att startmotorn hade bedömt ett par 10 starter kvar innan totalhaveriet hade vart ett faktum. Sprinten som håller fast de 3 delarna hade slagits ut läge och hade vridit sig 1/3 varv. Spåren gick inte att laga så jag fick fnula ut en annan lösning.

Svetsade ihop 2 st. muttrar x 4, borrade upp hålen till 6 mm samt slipade ned ena sidan så att bulten kunde löpa fritt. Svetsade därefter fast muttrarna och slipade till svetsen.

Klart!

Skall provstarta emörra och därefter måla alla delar.
Håll tummarna!
 

Bifogat

  • IMAG0834.jpg
    IMAG0834.jpg
    76.7 KB · Visningar: 184
  • IMAG0825.jpg
    IMAG0825.jpg
    52.2 KB · Visningar: 157
  • IMAG0827.jpg
    IMAG0827.jpg
    73.9 KB · Visningar: 164
  • IMAG0830.jpg
    IMAG0830.jpg
    86.9 KB · Visningar: 152
  • IMAG0831.jpg
    IMAG0831.jpg
    81.1 KB · Visningar: 163

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Måste va den sugigaste konstruktionen på en startmotor någonsin.
Ser det ut såhär på fler Yamaha hojar med EL-start eller är det "isolerat" till glidarna?

Tänker mest på VMAX:en som har en del volym att dra runt:gnissla
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vet faktiskt inte. Jag tog inga detaljbilder på hur skadorna såg ut inuti, men hållfastheten var bedrövlig.
Massor av folk på andra sidan atlanten som har bråkat som fan med Yamma om detta problem. Haverier med rätt så saftiga reparationer är inte ovanliga. Tänk själv vad som händer när bultarna slits av för att startmotorn vrider sig runt sin egen axel... huvaligen. Styrstiftet i min hade slitit sönder det mjuka godset i mittencylindern fullständigt.
Min lösning må inte vara den snyggaste, men den är 1 000 ggr mer hållbar än originalet. Jävla japsmuppar som hade en dålig dag på jobbet när de tog fram denna konstruktion...
 

Ljusmon

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2012
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha xvs1100, Suzuki Drz Gas Gas mm.
Panzaa hur fick du till det i styrkronon på hojen när du bytte till r1:ans gaffel vilka delar behöll du och vilka byttes ut, får inte det att stämma och får inte tag i ett lager till övre som passar på r1:ans axel. 47/30mm. Tacksam för lite hjälp.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Du får skifta styrstolpe mellan Draggens och Rettans. De är olika i överkant, men har samma dimension i nederkant dvs du kan skifta dem. Du behöver dock en hydraulpress för att göra denna operation. Vill minnas att det sitter ett låsstift i nederkant på både rettans och draggens styrstolpe, denna måste demonteras innan operationen.

Lycka till!
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Snyggt bygge du har igång.
Tycker själv att byggen på Dragstars kan bli riktigt lyckade.
Min favorit för tillfället är Uptown Customs Dragstar 650 med utbytt övre ramrörCIMG4280.JPG
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top