Snabbast på bana, Honda VTR 1000 vs Gsxr 750

Ryggbiff

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
Honda Africa Twin
Hej, jag och min bror håller på med hojkortet och beräknas vara klara i sommar. Han ska ha en VTR 1000 och jag ska ha en GSXR 750, årsmodell 98-99 ungefär, samma på VTR'en.
Vi har båda åkt en del cross, men är oerfarna på att köra sporthoj på bana. Men vilken av dessa hojar tror ni vinner ett "race" på banan? Om båda förare är lika erfarna/oerfarna.
VTR'en har ju bra bottendrag, gixxern kanske är snabbare i kurvor?

Tacksam för svar!

...det spelar ingen roll vad det står på hojen om det är ovana piloter, föraren är 90%...minst...i det här fallet.

Trist svar, men det är så det är. :mattias

Sukkorna från den tiden har en ganska obehaglig effektkurva. Ketchup är bara förnamnet. Kanske att den därför är lite mer svårkörd. Annars ska den äta upp en äcklig VTR.

Ja, men om ni leker med tanken att båda förarna är precis lika skickliga? Vilken hoj skulle då vinna? gixxern borde väl vinna?

Träffade en glad R1 förare för ett tag sedan som berättade att han nyss vart ute och kört bana när en Mc snut med packväskor och allt körde ifrån honom, detta i snabb grupp och ingen nybörjare på bana som körde R1.

Så förare är nog som sagt 90% och hoj 10%.

Ja, men om ni leker med tanken att båda förarna är precis lika skickliga? Vilken hoj skulle då vinna? gixxern borde väl vinna?

Ja gixxern är väl 20kg lättare och har 30 hästar mer eller nåt sånt så.. vtr är väl mer av en touringhoj, kanske vinner vtr om båda är nybörjare. Men annars om ni ska köra bana så varför inte tjacka två 600or istället så ser ni vem som är bäst istället :)

Haha, men om vi säger såhär då, Rossi klonar sig själv och fram kommer en exakt kopia av honom som är exakt lika duktig på att köra hoj. Den ena kör en VTR och den andra kör en grixxer 750. Vad tror ni då? Vem vinner?

Ja gixxern är väl 20kg lättare och har 30 hästar mer eller nåt sånt så.. vtr är väl mer av en touringhoj? Men annars om ni ska köra bana så varför inte tjacka två 600or istället så ser ni vem som är bäst istället :)

Ja det tycker jag också! Men han är helt insnöad på VTR. Huvudsaken är att jag kan köra ifrån honom, även om jag så måste plocka ut en spiller ny Hayabusa.

Haha, men om vi säger såhär då, Rossi klonar sig själv och fram kommer en exakt kopia av honom som är exakt lika duktig på att köra hoj. Den ena kör en VTR och den andra kör en grixxer 750. Vad tror ni då? Vem vinner?

låter krångligt att klona rossi.
är det inte lättare att låta grabben köra ett par varv på varje cykel? :va

Har alla svårt att första frågan eller? Lika skickliga förare står det!!! 750 sätter jag mina pengar på men inte med mycket. (ursäkta om jag är dryg:krama)

Jag (på R1) blev fetstekt i kurvorna på Mantorp av en gubbe med korvätarhjälm och bruna snörskinnjeans på en VFR800. Sprutade gnistor kurvorna igenom. Pinsamt kändes det men som sagt föraren är mkt betydelsefull.

En o samma (duktiga) förare skulle lägga bättre tider med en GSX-R 750 än med en VTR1000F som är en utpräglad landsvägshoj. Den andra tävlades med.

Edit: va f-n skulle jag outa det för...

Ta ut dom på en crossbana, för där hade ni väl erfarenheter ifrån? Kör skiten ur cyklarna för
att se vem av er som vinner! :yoparty

Gsxr är klart bättre banhoj, Vtr är fuktig och har dålig markfrigång. Sedan tycker jag inte effektregistret var nagot problem på min 99:a.

Bästa (och enda) sättet att få klarhet på din fråga är att samma förare kör x antal varv på den ena hojen, byter och lägger samma antal varv på den andra. Det finns inte två exakt lika skickliga förare i världen. Dessutom är det för många variabler som spelar in i din hypotetiska frågeställning för att kunna ge ett empiriskt svar. Väder, temp, däckslitage mm.

Men vill du ha en gissning så grundar jag den på den förmodade avsikten med hojen från fabrik. Gixxern är sprungen ur racing medan VTR:en inte är det i lika stor utsträckning, så på papperet borde ju Suzukin ta hem det.

Fan va tråkigt det lät.. :rolleyes:

Enklast är väl att köra om det helt enkelt.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back