R1 och R6-tråden!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
letar fortfarande efter ett micron (annan kan passa) mellanrör till en R1 -98

Har nån ett liggande köper jag den gärna för en rimlig peng.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tjenare! Blev ägare till min första r6 i veckan. Väldigt trevlig hojj måste jag säga! Tyvärr började den gå dåligt när jag fick hem den.

Märkte det första gången under försiktigt gaspådrag, den började blöddra och gå dåligt. Släpper man gasen och sedan ger försiktig gas efter några sekunder så går den igen. Under acceleration med uppväxling upp till ungefär 7-8k går den rent men sen börjar den bluddra. Men grejjen är att den inte gör det jämt, ena dagen kan den gå bra och nästa dag kan den gå skit. Var ute på cruise igår och första 5 milen gick den dåligt, men sedan efter en 10 minuters paus började den gå skapligt igen. Jag tror att den inte får bensin ordentligt, om man ligger på 6an runt 4-5k och ger fullt så svarar den. Släpper man sedan av och ger lite gas så börjar den bluddra i några sekunder tills man kan hålla jämn gas igen.

Är det någon som har lite tips och ideer om vad det kan vara för fel?

Mvh Andreas:)

Prova skruva av tändhattarna, knipsa av en liten bit av varje tändkabel och sedan skruva på tändhattarna igen. Min R1:a hade lite problem i slutet av förra säsongen, när jag servade den till våren så var tändkablarna alldeles gröna av ärg och på två av dom satt tändhattarna så löst att dom trillade loss av sig själva. En sats nya ngk iridium stift är väl inte helt fel heller när man ändå är där och river.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Är det nån här som har en R1 07-08 med Akra slipon? Isf. skulle jag uppskatta om någon kunde ta ett skjutmått & mäta dimensionen på röret, innan det går in i själva ljuddämparen?
Jag skrota mitt EVO-system på Torpet i helgen och funderar på om det är samma burkar till slip-on som helsystem, det ser likadana ut iaf. Det borde gå att köpa ett slip-on på eBay och sen bara flytta över själva burkarna..

Nån med 04-06 får gärna mäta på sin också!
 

andreaskoski

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
r6-01
Prova skruva av tändhattarna, knipsa av en liten bit av varje tändkabel och sedan skruva på tändhattarna igen. Min R1:a hade lite problem i slutet av förra säsongen, när jag servade den till våren så var tändkablarna alldeles gröna av ärg och på två av dom satt tändhattarna så löst att dom trillade loss av sig själva. En sats nya ngk iridium stift är väl inte helt fel heller när man ändå är där och river.

Tack för tipset, det ska göras i helgen! Beställde nya tändstift idag(NGK Iridium).
Det lustiga är att när jag står still i neutral så kan jag varva hur mycket som helst, men det är på 5-6 växel den går som sämst. Tack för snabbt svar!
 

EvenFlow

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
-06, Yamaha R6
Hej kamrater!

Efter vinterdvalan har det uppstått lite problem med cykeln, en R6 -06, runt 1700 mil. Problemet visar sig som så att det går inte att få i växlarna efter önskemål. När jag drar ut på 2an å ska ha in 3an så "klickar" inte växeln i. får då släppa ut kopplingen igen och försöka byta växel igen. detta kan jag göra 2-3 gånger innan nästa växel går i. Vad jag märkt hittills så är det främst mellan 2an till 3an, 3an till 4an och 4an till 5an.

Då detta inte var ett problem förra året utan kom nu först efter att den stått i 6 mån misstänker jag att detta beror på oljan. Någon mer som haft detta problem efter vintern eller har någon efarenhet från liknande och vad ni isf gjorde för att lösa det? Tacksam för all hjälp jag kan få, bansäsongen börjar ju nu...

mvh
 

andreaskoski

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
r6-01
min gjorde likadant efter förra vintern, kunde hålla fullt upp till 8k, sen fick jag nöja mig med halvgas om det skulle sluta blöddra och varva mer.

Letade fel tills jag blev tokig och lämnade in den för bänkkörning.

dem bestyckade om förgasarna, sen går det fint igen.
fråga mig inte hur det kunde hända under vintern.....

har en 00:a med förgasare, årsmod på din ?

Insprutarna har ju fler felkoder att läsa ut...

Låter som mina bekymmer! Vad fick du pröjsa för en bänkning?
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Om någon letar hoj så har jag en över.
Länk till annonsen har ni i signaturen.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej kamrater!

Efter vinterdvalan har det uppstått lite problem med cykeln, en R6 -06, runt 1700 mil. Problemet visar sig som så att det går inte att få i växlarna efter önskemål. När jag drar ut på 2an å ska ha in 3an så "klickar" inte växeln i. får då släppa ut kopplingen igen och försöka byta växel igen. detta kan jag göra 2-3 gånger innan nästa växel går i. Vad jag märkt hittills så är det främst mellan 2an till 3an, 3an till 4an och 4an till 5an.

Då detta inte var ett problem förra året utan kom nu först efter att den stått i 6 mån misstänker jag att detta beror på oljan. Någon mer som haft detta problem efter vintern eller har någon efarenhet från liknande och vad ni isf gjorde för att lösa det? Tacksam för all hjälp jag kan få, bansäsongen börjar ju nu...

mvh

Rent spontant låter det som slitna växelgafflar. Oljan tror jag inte det beror på. Då hade det mest varit kopplingen som blivit påverkad.
 

EvenFlow

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
-06, Yamaha R6
Rent spontant låter det som slitna växelgafflar. Oljan tror jag inte det beror på. Då hade det mest varit kopplingen som blivit påverkad.

tack för svaret X-Up. Är detta något som dyker upp så plötsligt? för har inget minne av att det var så här förra året..
 

banarne71

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Lerum
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 Factory
Hej på er r1 diggare. Var själv och provkörde en riktigt snygg och välvårdad retta idag. Den gick bra och var otroligt snygg för att vara en 98:a. Dock så är den lite väl sportig i körställningen för vardagskörning.
Jag har sett att LSL med flera tillverkar höjda clip ons. Jag har sett bilder osv. Är det någon här på forumet som har eller har testat en retta med en liknande lösning för att göra hojen mer körvänlig för vardagsbruk. Gärna höj/sänkbart så man kan ställa in för smc-kurser på storbana eller för lite längre körningar. Det var otroligt riv i hojen. Om det inte går att lösa detta så får det kanske bli en vfr 800 istället som inte var helt fel den heller.

Help wanted!:tummenupp

Jon
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
När jag köpte hojen så var den byggt till fighter (R1 98), nu ska jag montera på en original magkåpa som suttit på en -99 men framhjulet tar i kåpan.
Det är ett michelin power pilot 120/70/17 däck fram så det kan inte vara för stort så det är det som felar.

Så min undran är ifall tidigare ägare har monterat bort det främre fästet, fick trycka upp kåpan rätt mycket för att kunna skruva in skruven, skruven var en M6:a och det bakre fästet vid stödet är sådana "snabb" skruvar.

Kollat i service manualen men inga bilder eller liknande på fästena till kåporna.

Har nån en aning ifall det är ett fäste som skruvas fast i motorn för den främre kåpfästet eller ska man skruva det direkt i motorn? eller nån som har lust att kolla upp det på sin hoj?

Sorry om det är luddigt förklarat men försökte så gott jag kunde.
 

Bifogat

  • bild09.jpg
    bild09.jpg
    235.3 KB · Visningar: 91
Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Hej alla!
Någon här som vet om tanken från en r6 -05 passar på en -04a?
 

Orb1

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -00
Tjena!


Det är dags att byta drivpaket på R6:an, och tänkte höra med er vart jag köper det lämpligast.

Går det bra att köpa drev löst av ett märke, och använda kedja från Biltema? Isf kan jag komma riktigt billigt undan med ett drivpaket.


Det ska vara till en R6:a -00



Tack på förhand!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När jag köpte hojen så var den byggt till fighter (R1 98), nu ska jag montera på en original magkåpa som suttit på en -99 men framhjulet tar i kåpan.
Det är ett michelin power pilot 120/70/17 däck fram så det kan inte vara för stort så det är det som felar.

Så min undran är ifall tidigare ägare har monterat bort det främre fästet, fick trycka upp kåpan rätt mycket för att kunna skruva in skruven, skruven var en M6:a och det bakre fästet vid stödet är sådana "snabb" skruvar.

Kollat i service manualen men inga bilder eller liknande på fästena till kåporna.

Har nån en aning ifall det är ett fäste som skruvas fast i motorn för den främre kåpfästet eller ska man skruva det direkt i motorn? eller nån som har lust att kolla upp det på sin hoj?

Sorry om det är luddigt förklarat men försökte så gott jag kunde.

Sån var min R6 efter en krasch men jag hade handlat kinakåpor så jag trodde det berodde på det.

Mina fästen var av typ "vinklad utstickande plåtbit"så jag tog en tång och vinklade in fästena så det
passade och gick att få ihop utan att ta i någonstans, justerade de hålen med fasta fästen och körde så.

Senare visade det sig att gaffeln hade fått sig en tryckare så hjulet inte satt där det skulle
och fästena var på rätt ställe från början.
Du skrev att du köpte den som fighter,är gaffelbenen raka?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Sån var min R6 efter en krasch men jag hade handlat kinakåpor så jag trodde det berodde på det.

Mina fästen var av typ "vinklad utstickande plåtbit"så jag tog en tång och vinklade in fästena så det
passade och gick att få ihop utan att ta i någonstans, justerade de hålen med fasta fästen och körde så.

Senare visade det sig att gaffeln hade fått sig en tryckare så hjulet inte satt där det skulle
och fästena var på rätt ställe från början.
Du skrev att du köpte den som fighter,är gaffelbenen raka?

Okej! inget ser eller känns skevt, kollat även gafflarna då detta gjorde mig orolig men inget vad man kan se på långa vägar. Så det fästet jag frågade om ska vara direkt i motorn?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej! inget ser eller känns skevt, kollat även gafflarna då detta gjorde mig orolig men inget vad man kan se på långa vägar. Så det fästet jag frågade om ska vara direkt i motorn?

Ingen aning på R1:an, på min sitter det 2 plåtbitar i 90graders vinkel ut från motorn men det skiljer ju
några år och deciliter med. :)

Får nog vänta tills någon som kan din modell svarar eller kolla sprängskiss på den.

Du kan kolla gaffelbenen om du vill genom att lossa i kronan och vrida dom ett halvt varv och mäta,
skiljer det då så.....
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ingen aning på R1:an, på min sitter det 2 plåtbitar i 90graders vinkel ut från motorn men det skiljer ju
några år och deciliter med. :)

Får nog vänta tills någon som kan din modell svarar eller kolla sprängskiss på den.

Du kan kolla gaffelbenen om du vill genom att lossa i kronan och vrida dom ett halvt varv och mäta,
skiljer det då så.....

Kanon, tack! har service manual med massa sprängskisser men inget om det.

Så få som svarar här tycker jag! känns som att starta en egen tråd om frågan ger mer:glömdet
 

andreaskoski

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Motala
Hoj
r6-01
Tjena!


Det är dags att byta drivpaket på R6:an, och tänkte höra med er vart jag köper det lämpligast.

Går det bra att köpa drev löst av ett märke, och använda kedja från Biltema? Isf kan jag komma riktigt billigt undan med ett drivpaket.


Det ska vara till en R6:a -00



Tack på förhand!


Jag har köpt allt sånt över ebay från antingen Tyskland eller England. Har gått löst för dryga tusen lappen har jag för mig.:tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top