Nybörjarråd inför ERF Sprint

Flamman22

gixxer
Gick med
21 Nov 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Gsxr
Jag planerar att köra ERF Sprint och har tidigare bara kört några enstaka bandagar.
Så vad bör man tänka på som nybörjare och vilken utrustning bör man ha tex däckvärmare m.m
 
Gör en checklista med tex följande:

däckvärmare
kompressor (om du har)
verktyg
transponder (går o låna ibland)
regn/slicks däck. (kanske 1 extra)
motorolja
bensin
extra delar till hojen ifall du har..
depå stöd
skinnställ
hjälm (extra ifall du har)
handskar
stövlar
under-ställ och extra kläder
öronproppar
pengar
licens
...
..
..
Jag gör alltid en checklista :) jag har säkert missat något här men det är mitt tips.
Kom dagen innan så du hinner ta det lugnt innan. Ett leende sen är det bara o gasa!

ps kanske bra också att du tar en snabb titt på hojen innan du åker hemifrån så du slipper sista sekunds meck....
bara jobbigt :)

lycka till
 
För din första ERF Sprint-tävling behöver du egentligen inte mer än du har med på en vanlig bandag, d v s säga ordning på dig själv, cykeln och däcken.
Det är prat om 3x 15 minuters körning.
Allt annat är "nice to have" om man vill vara förberëdd på nya däck varje pass, regn eller krasch men inga absoluta måsten.

Ja det är klart, du ska ha licens på plats och ha en transponder eller veta att det går låna eller hyra en också.
 
Licens ska du ha.
Transponder går at hyra för en hundring om det är som förra året.

Stöd och värmare är trevligt för däckförtroendet men inget måste.

Annars som en vanlig bandag med, som ovan skrivet, reglementsenlig hoj.

Lycka till, nu börjar det ekonomiska förfallet.....
 
Last edited:
Mitt bästa tips är att när du kör ut från depån, ut på sighting-lap, så tänk hela tiden "Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" För när du står på din FÖRSTA provstart så är det LÄBBIGT snurrigt i huvudet, du kommer inte ens ihåg vad du heter, och när startern börjar veva med flaggan eller kommer springande, och hojarna börjar varva upp, sä det gott att VETA inom sig att det är PROVSTART!!!!!!!!!! Leta dessutom rätt på startljuset!!!!!!!!

För sedan dånar du ut på warmup-lap och kör avspänd som en fiolsträng, APstressad med en puls på 320, och när du sedan kommer fram till startlinjen, hittar din plats...

Då slår det HELT blankt i huvudet!!!!!!!!! Hojar varvar mot varvstopp och om du nu INTE vet var startljusen är, så kommer du heller inte att hitta dem, du har i detta läge nämligen passerat alla möjligheter till redigt tänkande. Så, blicken på lamporna, tänk "Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds. ... För om du INTE tänker så, kommer du OFELBART att rycka iväg 3 dm när lamporna TÄNDS och då får du tjuvstart och det är jättetröttsamt!!!!

När lamporna tänds ska du tänka "Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, och när lamporna SLÄCKS pangar du på och är på väg mot den coolaste lagliga upplevelsen som finns i detta nu. Dessutom har du hittat ett apnajs supersvart hål att kasta in tusenlappar i, suget är enormt, och det hänger i lääääääänge.

Jag vet....
 
Hahahaha!! Så rolig läsning :D Ska tänka på det när jag kör mitt första rookie race :näsblod
 
Mitt bästa tips är att när du kör ut från depån, ut på sighting-lap, så tänk hela tiden "Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" För när du står på din FÖRSTA provstart så är det LÄBBIGT snurrigt i huvudet, du kommer inte ens ihåg vad du heter, och när startern börjar veva med flaggan eller kommer springande, och hojarna börjar varva upp, sä det gott att VETA inom sig att det är PROVSTART!!!!!!!!!! Leta dessutom rätt på startljuset!!!!!!!!

För sedan dånar du ut på warmup-lap och kör avspänd som en fiolsträng, APstressad med en puls på 320, och när du sedan kommer fram till startlinjen, hittar din plats...

Då slår det HELT blankt i huvudet!!!!!!!!! Hojar varvar mot varvstopp och om du nu INTE vet var startljusen är, så kommer du heller inte att hitta dem, du har i detta läge nämligen passerat alla möjligheter till redigt tänkande. Så, blicken på lamporna, tänk "Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds. ... För om du INTE tänker så, kommer du OFELBART att rycka iväg 3 dm när lamporna TÄNDS och då får du tjuvstart och det är jättetröttsamt!!!!

När lamporna tänds ska du tänka "Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, och när lamporna SLÄCKS pangar du på och är på väg mot den coolaste lagliga upplevelsen som finns i detta nu. Dessutom har du hittat ett apnajs supersvart hål att kasta in tusenlappar i, suget är enormt, och det hänger i lääääääänge.

Jag vet....

Sååå jäla sant, i synnerhet det svarta hålet......man behöver inte leta, det suger i sig på avstånd med! :D
 
Tack för svaren, de var både rolig och informativ läsning.
Kan någon rekomendera en däcktyp till sprinten eller berätta vad de flesta kör på?
Jag funderar nämligen på att testa en uppsättning endurance däck med förhoppning att man kanske kan göra 2st racehelger med dessa.
 
Pirelli PRO har fått bra betyg. Har inte provat själv men dom skall tydligen hålla bra. Annars är ju Dunlop D211 fin fina ;)
 
Tack för svaren, de var både rolig och informativ läsning.
Kan någon rekomendera en däcktyp till sprinten eller berätta vad de flesta kör på?
Jag funderar nämligen på att testa en uppsättning endurance däck med förhoppning att man kanske kan göra 2st racehelger med dessa.

Um det är sprint? endurance däck kan du köra betydligt fler race än 2 racehelger om dem är nya och allt står rätt till. Vi pratar om eventuellt lite träning, kval och 15minuters race. Se bara till att använda däckvärmare så slipper du få obehagliga överraskningar och kallrugga däcken.
 
Personligen skulle jag rekommendera att undvika dessa. Skräp! *personligåsikt*

Utveckla? exploderar? otydlig gräns när de släpper? släpper tidigt överhuvudtaget? svårt att få upp värmen? taskigt grepp vid fukt?

Har du provat ett par eller flera? Känner du fler?

I all välmening så är det skönt med lite info kring det hela.
 
Mitt bästa tips är att när du kör ut från depån, ut på sighting-lap, så tänk hela tiden "Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" För när du står på din FÖRSTA provstart så är det LÄBBIGT snurrigt i huvudet, du kommer inte ens ihåg vad du heter, och när startern börjar veva med flaggan eller kommer springande, och hojarna börjar varva upp, sä det gott att VETA inom sig att det är PROVSTART!!!!!!!!!! Leta dessutom rätt på startljuset!!!!!!!!

För sedan dånar du ut på warmup-lap och kör avspänd som en fiolsträng, APstressad med en puls på 320, och när du sedan kommer fram till startlinjen, hittar din plats...

Då slår det HELT blankt i huvudet!!!!!!!!! Hojar varvar mot varvstopp och om du nu INTE vet var startljusen är, så kommer du heller inte att hitta dem, du har i detta läge nämligen passerat alla möjligheter till redigt tänkande. Så, blicken på lamporna, tänk "Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds. ... För om du INTE tänker så, kommer du OFELBART att rycka iväg 3 dm när lamporna TÄNDS och då får du tjuvstart och det är jättetröttsamt!!!!

När lamporna tänds ska du tänka "Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, och när lamporna SLÄCKS pangar du på och är på väg mot den coolaste lagliga upplevelsen som finns i detta nu. Dessutom har du hittat ett apnajs supersvart hål att kasta in tusenlappar i, suget är enormt, och det hänger i lääääääänge.

Jag vet....

ja starten, det fan ta mej den största kick i livet o värt vart enda öra :tummenupp resten av varven är bara upvärmning till nästa start :hihi nästan
 
Utveckla? exploderar? otydlig gräns när de släpper? släpper tidigt överhuvudtaget? svårt att få upp värmen? taskigt grepp vid fukt?

Har du provat ett par eller flera? Känner du fler?

I all välmening så är det skönt med lite info kring det hela.

Jag tycker dem släpper lite för lätt. Sen om dem varit för kalla eller för varma!? Det har ingen aning om. Dem kräver dock en hel del värme. Om dem släppt för att dem varit för kalla borde dem släppa tidigare in i passet. För mig har dem släppt en bit in och det är inte så att jag kylt ned dem direkt. Kan givetvis också vara så att det bakdäcket jag hade var slut eller någonting sådant. Dock skall tilläggas att det är bra många fler som har spytt galla över dessa. Det är dock en del andra som tycker att Conti är riktigt bra ibland. Det skall tydligen vara väldigt stor skillnad mellan dem skurna och dem rena slicksen.

Huvudanledningen till att jag tycker TS skall undvika dessa är just värmen. Jag kanske är lite fördomsfull och drar lite förhastade slutsatser, men jag tror inte att dem skulle passa honom.
 
Jag tycker dem släpper lite för lätt. Sen om dem varit för kalla eller för varma!? Det har ingen aning om. Dem kräver dock en hel del värme. Om dem släppt för att dem varit för kalla borde dem släppa tidigare in i passet. För mig har dem släppt en bit in och det är inte så att jag kylt ned dem direkt. Kan givetvis också vara så att det bakdäcket jag hade var slut eller någonting sådant. Dock skall tilläggas att det är bra många fler som har spytt galla över dessa. Det är dock en del andra som tycker att Conti är riktigt bra ibland. Det skall tydligen vara väldigt stor skillnad mellan dem skurna och dem rena slicksen.

Huvudanledningen till att jag tycker TS skall undvika dessa är just värmen. Jag kanske är lite fördomsfull och drar lite förhastade slutsatser, men jag tror inte att dem skulle passa honom.

Jag har iofs bara provat ett bakdäck, men det hade typ ALLA fel. Gammalt, begagnat, körde med dåliga värmare. Det höll ASlänge ändå.Greppet var som man kan förvänta sig av ett endurancedäck tycker jag, visst greppar det sämre än D211, men ändå ok. Det sade till i god tid också när man börjar närma sig greppgränsen.

Detta var ett slick.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top