Nybörjarråd inför ERF Sprint

Personligen skulle jag rekommendera att undvika dessa. Skräp! *personligåsikt*

1.09,5 på Åsen, 47,8 på Falken, 1.02,8 på Knudan av en 51-årig gubbe med mönstarde Conti Endurance och en 600:a = Personlig kunskap. Conti Endurance bettar lite sämre än Pirelli SC2 men håller bättre = personlig åsikt.
 
1.09,5 på Åsen, 47,8 på Falken, 1.02,8 på Knudan av en 51-årig gubbe med mönstarde Conti Endurance och en 600:a = Personlig kunskap. Conti Endurance bettar lite sämre än Pirelli SC2 men håller bättre = personlig åsikt.

Du kan du! :tummenupp
Kommer inte ihåg om jag varit tydlig nog med att ange att det var rena slicks jag menade. Dem mönstrade har jag hört mer positivt om. Har själv inte hunnit testa dem mönstrade. Hade ett set som råkade försvinna på något märkligt vänster. :gnissla
Sedan är det alltid väldigt individuellt.
 
1,40 på Torpet och 48,0 på Falken, det är min erfarenhet av Conti Endurance slick ,,, ibörjan tyckte jag med att dom vara hala, hela tiden, men det var dom inte, egenskaperna i det däcket var så bara att dom kändes hala fast ändå inte ,,, krångligt det där men bra ekonomi i det däcket är det = Personlig åsikt
 
Tack för alla svaren, håller på för fullt med att få klar hojjen till falken 5/5.
Jag har lite problem med att hitta reglementet för erf sprint så jag skulle gärna vilja att någon lade upp en länk.
Det jag får fram är detta http://www.sdsab.se/erf/index.php?option=com_content&task=view&id=329&Itemid=113
http://www.sdsab.se/erf/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=1
Men för att se vad som gäller för tex tankskum antar jag att jag skall ha svemos reglemente, men vilket, snälla hjälp mig.
 
Tack för alla svaren, håller på för fullt med att få klar hojjen till falken 5/5.
Jag har lite problem med att hitta reglementet för erf sprint så jag skulle gärna vilja att någon lade upp en länk.
Det jag får fram är detta http://www.sdsab.se/erf/index.php?option=com_content&task=view&id=329&Itemid=113
http://www.sdsab.se/erf/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=1
Men för att se vad som gäller för tex tankskum antar jag att jag skall ha svemos reglemente, men vilket, snälla hjälp mig.

Reglementet är fritt, den enda begränsningen är 95 dbA förbifartsmätning.
Indelning i upp till 600 cc och över 600 cc. Fri trimning. Säkerhetskraven är samma som alla klasser, dvs naja bromsar, oljeplugg, oljefilter, etc.
//Stefan
 
Mitt bästa tips är att när du kör ut från depån, ut på sighting-lap, så tänk hela tiden "Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart, Nu är det provstart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" För när du står på din FÖRSTA provstart så är det LÄBBIGT snurrigt i huvudet, du kommer inte ens ihåg vad du heter, och när startern börjar veva med flaggan eller kommer springande, och hojarna börjar varva upp, sä det gott att VETA inom sig att det är PROVSTART!!!!!!!!!! Leta dessutom rätt på startljuset!!!!!!!!

För sedan dånar du ut på warmup-lap och kör avspänd som en fiolsträng, APstressad med en puls på 320, och när du sedan kommer fram till startlinjen, hittar din plats...

Då slår det HELT blankt i huvudet!!!!!!!!! Hojar varvar mot varvstopp och om du nu INTE vet var startljusen är, så kommer du heller inte att hitta dem, du har i detta läge nämligen passerat alla möjligheter till redigt tänkande. Så, blicken på lamporna, tänk "Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds, Nu är det PÅ RIKTIGT, starta INTE när lamporna tänds. ... För om du INTE tänker så, kommer du OFELBART att rycka iväg 3 dm när lamporna TÄNDS och då får du tjuvstart och det är jättetröttsamt!!!!

När lamporna tänds ska du tänka "Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, Nu är det PÅ RIKTIGT, och när lamporna SLÄCKS pangar du på och är på väg mot den coolaste lagliga upplevelsen som finns i detta nu. Dessutom har du hittat ett apnajs supersvart hål att kasta in tusenlappar i, suget är enormt, och det hänger i lääääääänge.

Jag vet....

För varje gång jag läser det här inlägget blir jag mer och mer sugen på att tävla :tummenupp
 
Om du väljer att köra Conti så tänk bara på att du MÅSTE!!! ha däcksvärmare!
Dom är hala som snor utan ordentlig värme i däcket! Jag lärde mig tyvärr det den hårda vägen... Ok fäste annars för träning och/eller för ok varvtider.
 
Varför tveka? är ju inte många chanser kvar då långloppserien verkar vara extra kort iår :fyllisar

Jag är lite sugen på att prova det där Endurance Sprint.

Har några hinder som jag ser, och det är väl:
1. Jag har bara gathoj, måste köpa racekåpor och naja allt och skum i tanken och bort med stöd och allt sånt. Bor i Stockholm och har inget riktigt meckgarage.
2. Jag har ingen racebuss eller ens bil.
3. Jag är långsam, och har dessutom aldrig provat racing förut. (Tog precis licens)

Kan man köra på tex Gelleråsen när jag själv åker 1.20-tider medans 51-åriga mozziga gubbar kör på 1.09 eller blir det liksom bara fånigt då?

Mvh Love
 
Kör bara....tror inte nån medtävlande kommer att klaga,,i fjor var det "gubbe" som tyckte att jag borde nog göra nåt annat,,,jo eller hur..

Jag är lite sugen på att prova det där Endurance Sprint.

Har några hinder som jag ser, och det är väl:
1. Jag har bara gathoj, måste köpa racekåpor och naja allt och skum i tanken och bort med stöd och allt sånt. Bor i Stockholm och har inget riktigt meckgarage.
2. Jag har ingen racebuss eller ens bil.
3. Jag är långsam, och har dessutom aldrig provat racing förut. (Tog precis licens)

Kan man köra på tex Gelleråsen när jag själv åker 1.20-tider medans 51-åriga mozziga gubbar kör på 1.09 eller blir det liksom bara fånigt då?

Mvh Love
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top