ER6-tråden

En sak som du ska absolut klart för dig e följande:

Om olyckan e framme å polisen eller ``ditt`` försäkringsbolag i sin tur blir inblandade, å dom börjar rota i saker å ting, så ska du banne mig inte tro att du e så försäkrad som du tror. Dom e inte dumma i huvudet inte!! Detta me att sätta försäkringen på nån annan e ju inte direkt nåt nytt fenomen. Självklart så har de metoder att ta till vid varje olyckstillfälle, särskilt när unga killar har varit i farten! Du kommer troligtvis bli drabbad av en mycket högre självrisk ( ev. andra kostnader, som troligtvis sammanlagt blir dyrare i slutändan än skillnaden i premie ), när det då kommer fram att det faktiskt e du som e användare av hojen å ingen annan. Plus allt rättsligt efterspel när alla kort lagts på bordet!!

Missförstå mig inte!! Jag förstår fullt ut problematiken med dyra premier. Har ju för tusan själv varit i samma situation.
Jag kan heller inte svära på att det jag har skrivit e exakt som de går till, men det e definitivt värt att ha i åtanke när man väljer att sätta försäkringen på nån annan. Sen om man har riktig otur så kanske man sätter den personen som försäkringen står på i en inte allt för häftig knipa!!
Inte meningen att döma, bara ute efter att väcka några djupt innestående tankar...

Har självklart kollat upp allt detta, pratade med försäkringsbolaget och sa precis som det är, vem som kommer köra hojen osv. Och det var inga problem alls.
 
Har självklart kollat upp allt detta, pratade med försäkringsbolaget och sa precis som det är, vem som kommer köra hojen osv. Och det var inga problem alls.

Om de e som du skriver så e de bara att gratulera. Låter otroligt. Då kan man ju börja undra hur de kommer att se ut i framtiden med olika alternativ. :tummenupp
 
Ja men asså så är det ju, du måste ju tex ha BAS hos bilsport och mc... Jag gissar väll att det då är ett till lägg så att vem som helst får köra den? Hörde också med dom innan jag tecknade och det är lika för alla som lånar hojen!
 
Motorn på min er6:a vill gärna dö vid tomgång om den är kall, tidigare har den alltid legat på typ 2-2,5k RPM i några minuter vid kallstart och så går den ner till ~1000 RPM igen. Men nu måste jag ge gas varje gång jag frikopplar under några minuters tid tills den blir varm. Är det bara att justera tomgången (var gör man det)? Känns konstigt att jag skall behöva göra det då jag inte pillat på nåt, det enda jag har gjort är att byta olja och filter. Kan tilläggas att jag är helt grön på att meka! :3freak

Att justera tomgången kan inte kosta många kronor hos en verkstad. Max en någon hundring om ens det. När jag hade min första bil hade jag rätt dålig kolla på mekandet också men löste det genom att helt enkelt fråga om man fick se på när verkstaden mekade med den. Sa de nej åkte jag till nästa verkstad. Tänk på att saker som ojämn omgång kan vilken verkstad som helst kika på, det behöver inte vara en auktoriserad verkstad.
 
Där justerar ni tomgången om ni behöver göra det. (Leta efter den röda pilen.)
3d0201264956P2b04.jpg
 
Att justera tomgången kan inte kosta många kronor hos en verkstad. Max en någon hundring om ens det. När jag hade min första bil hade jag rätt dålig kolla på mekandet också men löste det genom att helt enkelt fråga om man fick se på när verkstaden mekade med den. Sa de nej åkte jag till nästa verkstad. Tänk på att saker som ojämn omgång kan vilken verkstad som helst kika på, det behöver inte vara en auktoriserad verkstad.
Ja det är väl så man lär sig antar jag.
Bra med forum som detta också!
Henry^: Bra att veta, tackar.
Finns en liten svart plast"ratt"man kan snurra på, på högersidan som sticker ut under kåpan. Vad är den till för, har det med kopplingen att göra? (inringad med i rött)
er6.jpg
 
Har sålt min er6 idag...känns faan lite ledsamt faktiskt! Men nu är det touringhoj som gäller ett tag framöver...men kan inte göra annat än å rekommendera denna underbara lilla maskin, är riktigt kul att köra!



---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?gbq44f
 
Har sålt min er6 idag...känns faan lite ledsamt faktiskt! Men nu är det touringhoj som gäller ett tag framöver...men kan inte göra annat än å rekommendera denna underbara lilla maskin, är riktigt kul att köra!




---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?gbq44f

Samma här! Lite tråkigt men nu blir det en daytona 675 för hela slanten hoppas jag.

Om någon skulle vilja köpa lite prylar till sin er6a så hör av er, har ganska mycket liggande.

Bla
Kawasaki Org vindruta
LeoVince Slipon
Backspeglar
Blinkers (orginal)
Korta broms o kopplingsgrepp (svarta med röd justerare)
Toppbox med hållare
Kawasaki Kraschpuckar
osv osv

Edit: Jag har även servicmanualen på 6xx sidor utskriven. Dock inte komplett, saknas några kapitel i slutet men den som hämtar den får den gratis. :)
 
Last edited:
Funderar på att köpa en er6:a

Är inne på att köpa en er6:a
Har inte riktigt bestämt mig för om det blir en ny eller begagnad.
Provade 2012 års modell häromdagen , har inte provat någon annan er6:a innan.
Någon annan som har testat tidigare modeller och kan jämföra med årets modell ?

Tycker att den varvar lite väl mycket runt 130 km/h tycker att den kunde ha en 7e växel.
Provade även yamaha xj6 och tycker även att det saknas en växel på den med , men det kanske inte är meningen att man skall ligga och köra längre sträckor i höga hastigheter på den här typen av hoj.

Någon som drevat om er6:an?
 
Har sålt min er6 idag...känns faan lite ledsamt faktiskt! Men nu är det touringhoj som gäller ett tag framöver...men kan inte göra annat än å rekommendera denna underbara lilla maskin, är riktigt kul att köra!



---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?gbq44f

Den enes död, den andres bröd :)

Själv blev jag stolt ägare till en ER6-F igår, villket sammanträffande ;). Nu är det bara full fart med att få kortet klart sen hoppas på att vädret blir bra fram till november.
 
Den enes död, den andres bröd :)

Själv blev jag stolt ägare till en ER6-F igår, villket sammanträffande ;). Nu är det bara full fart med att få kortet klart sen hoppas på att vädret blir bra fram till november.

Var du i Åmål och hämtade den? I så fall så stort grattis och lycka till med kortet!


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?q3lwof
 
Då var det tyvärr dags, efter 5 härliga år........................................ att byta batteri :gnissla Så hur är dom billiga jävlarna på biltema? Passar dom ner i det lilla jävla hålet eller måste man köpa ett dyrt jävla orgionalbatteri!? Är dom något bra biltemas eller är det skit för övrikgt?
 
Ja det är väl så man lär sig antar jag.
Bra med forum som detta också!
Henry^: Bra att veta, tackar.
Finns en liten svart plast"ratt"man kan snurra på, på högersidan som sticker ut under kåpan. Vad är den till för, har det med kopplingen att göra? (inringad med i rött)
View attachment 356913
Det är tomgången :)
 
Ja det är väl så man lär sig antar jag.
Bra med forum som detta också!
Henry^: Bra att veta, tackar.
Finns en liten svart plast"ratt"man kan snurra på, på högersidan som sticker ut under kåpan. Vad är den till för, har det med kopplingen att göra? (inringad med i rött)
View attachment 356913

Det är tomgången :)

Måste vara som Kristian.gbg säger, tomgången på en ER-6F.
På ER-6N sitter den där uppe som jag visade, men på F är ju kåpan i vägen, smart lösning faktiskt. :)
 
Då var det tyvärr dags, efter 5 härliga år........................................ att byta batteri :gnissla Så hur är dom billiga jävlarna på biltema? Passar dom ner i det lilla jävla hålet eller måste man köpa ett dyrt jävla orgionalbatteri!? Är dom något bra biltemas eller är det skit för övrikgt?

Köp inget "orginal"!
Biltemas passar perfekt! Polerna är till och med rättvända!
Kolla bara när du plockar ett i butiken så det är rättvänt!

Lycka till!
 
Jag ska hämta min hoj imorgon. Den blev stulen precis i slutet av säsongen förra året. Den har fått övervintra på verkstaden. Ska bli intressant och se hur den ser ut och går. Sen blir det till att byta drivpaket samt bakdäck. :tungan:):):)
 
Då så, då har man monterat Ermax's minitail på min -12:a med ett resultat som duger gott åt mig :fyllisar

Här får ni ett par bilder som visar skillnaden mot originalhållarn

IMG_0819.jpgIMG_0823.jpgIMG_0825.jpg

Skål på er och trevlig helg :yoparty:fyllisar:rock
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top