CBR 929 dör under körning

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Har lite problem med hojen.

Var påväg till iskörningen som KTM klubben annordnar idag och när jag börjar närma mig essingeleden så börjar hojen att dö under körning :huvet
Den hoppar dock igång igen och sen fortsätter det så fram och tillbaka. när hojen dör så slocknar instrumentpanelen. och varje gång hojen hoppar igång igen så lyser den upp igen.

Jag är urkass på detta och skulle vilja veta vad jag ska kolla och gärna hur man kollar det :)

kan tilläggas att när jag tankade hojen i går så ville den inte gå igång med startknappen när jag tankat klart så jag fick springa igång den.

glömde tillägga att det vart värre vid höga varv typ vid omkörningar osv. när hojen står still på tomgång märks inget

kan det vara så enkelt som ett dåligt batteri? (har en mutiltimeter men vet inte hur man använder den :tummenupp)

Last edited:
Låter som ett glappkontaktsrelaterat fel. Kolla batterianslutningar, säkringar och startreläanslutning...till att börja med. Kan eventuellt vara nåt med tändningslåset, men troligare det förstnämda.

Går den bra på höga varv när motorn är obelastad? isf är det luft/bränsleblandningen som är boven.

Har varit nere i garaget nu och konstaterat med hjälp av en multimeter att batteriet laddar inte.. på tomgång med lyset på mätte jag 12,2v och med lyset avstängt 12,1.

När jag sedan började varva hojen så steg inte volten någonting. det bara minskade.

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra nu? somsagt jag är inte så jätte kunnig, jag fick googla hur man använder en multimeter innan jag gick ner i garaget :hihi

Jag förutsätter att du har kollat att batteriet är helt ok, kolla vid "kabelstammen" vid batteriet så ingen kabel har brunnit eller blivit klämd. På min 929 jag hade så hade en kabel förmodligen klämts och "brunnit"(sålde hojen så och nya ägarnen fixade det)Min var tvärdöd att få igång på något sätt alls,, den hade startat utan problem dagen innan!! Men det var även bekymmer med en av tändstiften som hade gått sönder också då.

Har varit nere i garaget nu och konstaterat med hjälp av en multimeter att batteriet laddar inte.. på tomgång med lyset på mätte jag 12,2v och med lyset avstängt 12,1.

När jag sedan började varva hojen så steg inte volten någonting. det bara minskade.

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra nu? somsagt jag är inte så jätte kunnig, jag fick googla hur man använder en multimeter innan jag gick ner i garaget :hihi

Batteriet måste vara slut om det inte tar laddning, det skall ligga på närmare 14 volt uppmätt med multimeter ett batteri som tar emot ström ok,(13,7 el om det är 13,8)

Ska jag testa byta batteri först?
Som Ingel sa, testa att ladda det där först.

Nu verkar din laddregulator inte ladda alls, vilket ju iofs är bra, det andra alternativet är att dom skjuter i 20V eller så i batteriet, så att det kokar sönder, men då luktar det ruttna ägg om hojen.

Köp inte en ny Honda original bara, köp en från tex R1 eller gixxer och byt kontakt bara!

Lite mer utförligt; det som händer nu är att hojjen inte har kräm nog att styra insprutet, skulle laddregulatorn funka skulle det funka även om batteriet va kasst iochmed att hojen får den ström den behöver från generatorn via laddregulatorn när hojjen väl är igång. Testet är egentligen bara för att utesluta vakum i tanken och andra saker (som till 99% säkerhet inte är problemet efterssom det är just laddregulatorn)
Nu är det nog så att du även tvingas byta ditt 10 år gamla batteri efterssom det fått stryk av urladdningen, men att köpa nytt och köra det utan laddning skadar även det nya batteriet.

Och för att förstöra lördagskvällen gissar jag att regulatorn kostar 1500 och batteri 600, men inga problem att byta.

vågar man beställa regulator ifrån ebay lr är det olika modeller till amerikanska lr UK modellerna?

Jag beställde en på eBay till min 919. Har fungerat bra och till en tiondel av priset i Sverige.

jag beställde ifrån nån engelsk sida nyss.

Fick ett orginal luftfilter och nya lampor samt en orginal regulator för 1200:-

hmmm, var nere och kollade mitt batteri som stått på laddning rätt många timmar nu. det är fortfarande inte full laddat.

kan det vara så att det inte är regulatorn som är pajj utan bara batteriet som packat ihop och inte tar emot laddning?

hmmm, var nere och kollade mitt batteri som stått på laddning rätt många timmar nu. det är fortfarande inte full laddat.

kan det vara så att det inte är regulatorn som är pajj utan bara batteriet som packat ihop och inte tar emot laddning?

Det tar längre tid än några timmar att ladda ett batteri fullt.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back