Svarva av fälgcentrum - R1?

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Har ett par extrafälgar kompletta med skivor till min cykel, R1.
Framfälgen roterar väldigt tungt jämfört med original framfälg. Detta beror på att skivorna ligger mot klossarna, de kastar ca.45hundradelar. Gränsen för vad som är ok går vid 1 tiondel enl. rephandbok.
Vissa vibrationer finns men det största problemet är att det rullar tungt tillsammans med försämrad bromsverkan.

Bara byta skivor då? Nej.
Jag mätte upp centrum på fälgen där bromsskivan ligger an mot fälgen, där den skruvas fast helt enkelt. Där kastar det också, dryga två tiondelar, wtf?! Detta kan jämföras med min orginal framfälg som kastar endast 2 hundradelar och roterar lätt. Orsaken till detta är högst sannolikt att en idiot renoverat dessa fälgar innan mig och varit på denna yta :gnissla. Fälgen i övrigt är schysst utan spår av lagning, bulor etc.

Är det möjligt att ta av två tiondelar på anliggningsytan med svarv, fräs? Jag begriper att bromsklossarna förskjuts motsvarande mått i sidled men det är inte det jag vill ha råd/teorier om.

Vad är den mest lämpliga lösningen?

Kan vi få en bild på detta?

Edit: Skulle föredra att fräsa ett sådant ställe, men jag kan föreställa mig det hela fel.

Last edited:
Du menar att du har ett kast på 0,2mm vid själva bultcirkeln för skivan? Tycker det låter extremt konstigt. Vad har du egentligen mätt egentligen, och utifrån vad? Ska du få något så när exakta siffror på något sånt där så får du antingen spänna upp det i en svarv eller fräs och försäkra dig om att det är rakt eller lägga fälgen på en extremt plan yta.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att svarva i en fälg utan att vara väldigt noggrann. Även då är det stor risk att man gör saken värre, så mitt råd är att byta skivor. Finns billiga begagnade på eBay. Blir garanterat mindre kostsamt än att leja nån med rätt kunskaper och maskinpark för att bearbeta fälgen. För att inte nämna enklare.

Du menar att du har ett kast på 0,2mm vid själva bultcirkeln för skivan?
Ja, rätt uppfattat.
Tycker det låter extremt konstigt. Vad har du egentligen mätt egentligen, och utifrån vad?
Jag har mätt med indikatorklocka med magnetfotsfäste. Fäste monterat där oken normalt sitter skruvade. Du kan i princip inte få det mer exakt, tro mig.

Ska du få något så när exakta siffror på något sånt där så får du antingen spänna upp det i en svarv eller fräs och försäkra dig om att det är rakt eller lägga fälgen på en extremt plan yta.

Finns billiga begagnade på eBay. Blir garanterat mindre kostsamt än att leja nån med rätt kunskaper och maskinpark för att bearbeta fälgen. För att inte nämna enklare.
Anliggningsytan kastar och jag byter inte skivor utan att först åtgärda grundproblemet.

Du verkar ju ha koll men jag vill ändå fråga:
Vad har du mätt emot? är det mot skivorna eller direkt mot planen där skivorna skall ligga an?
Om felet verkligen finns i fälgen så kan ju inga skivor i världen hjälpa.

Med tillräckligt stor svar och där man svarvar ett dorn som passar i lagerläget med lite trög glidpassning

Svarvas men demonteras INTE , det säkerställer att den inte kastar Trä på fälgen och använd lagret på andra sidan att styra med dubben i svarva ena läget

Vänd på fälgen och upprepa proceduren ( så skulle jah gjort ) Om ja hade en stor svarv det vill säga

De flesta mekaniska verkstäder borde klara av detta. Har själv lämnat in framfälgen till en lokal firma för att svarva om offseten, med bra resultat. Är två tiondelar tillräckligt för att få en helt plan yta? Annars får man kanske ta lite mer och istället schimsa ut skivorna med brickor.

Du verkar ju ha koll men jag vill ändå fråga:
Vad har du mätt emot? är det mot skivorna eller direkt mot planen där skivorna skall ligga an?
Om felet verkligen finns i fälgen så kan ju inga skivor i världen hjälpa.
Jag har mätt på tre sätt, alla med indikatorklocka med magnetfäste, förankrat i okfästet:
1. Mot skivan, kastar dryga 40 hundradelar.
2. Mot skivans centrum, alltså innanför nitarna, kastar dryga 20 hundradelar
3. Mot fälgens anliggningsyta för skivan med skivan avmonterad, kastar dryga 20 hundradelar

Med tillräckligt stor svar och där man svarvar ett dorn som passar i lagerläget med lite trög glidpassning

Svarvas men demonteras INTE , det säkerställer att den inte kastar Trä på fälgen och använd lagret på andra sidan att styra med dubben i svarva ena läget

Vänd på fälgen och upprepa proceduren ( så skulle jah gjort ) Om ja hade en stor svarv det vill säga

Ah ok, med på hur du menar, mycket bra tips!:)

Är två tiondelar tillräckligt för att få en helt plan yta? Annars får man kanske ta lite mer och istället schimsa ut skivorna med brickor.
Så kan man ju göra, bra!:banana

Har testat att rotera skivorna på fälgen men det avhjälpte inte problemet utan styrkte enbart att det är fälgcentrum som kastar.

Du har alltså mätt utifrån gaffeln? Där har du definitivt en eventuell felkälla.

Du har alltså mätt utifrån gaffeln? Där har du definitivt en eventuell felkälla.
Det får du gärna utveckla och förklara då jag inte förstår hur du menar. Var kan en eventuell felkälla finnas?:va

Ett förtydligande: När jag skriver "kastar" i sidled menar jag att jag mäter med indikatorklocka fäst i gaffeln samtidigt som jag roterar fälgen. Den variation som jag avläser på indikatorklockan är det värde jag pratar om. Jag försöker inte mäta om något har en konstant förskjutning i sidled.

Kastar det på båda sidor? Hur mår lagren i fälgen? Sitter distansen mellan lagren kvar?

Ja det kastar på båda sidor men inte lika mycket, den värsta sidan ca 45hundradelar den andra ca 30. Lagren mår fint, rullar lätt och utan glapp. Har inte kollat om distansen sitter där. Vad har den för egentlig funktion? Stadga upp fälgcentrum och hålla emot lagren från att pressas ihop?

Skaffa fullflytande skivor?

Eller har jag otur när jag tänker?
Otur vet jag inte men felet ligger nog inte i skivorna, inte enbart varjefall.

Det får du gärna utveckla och förklara då jag inte förstår hur du menar. Var kan en eventuell felkälla finnas?:va

Ett förtydligande: När jag skriver "kastar" i sidled menar jag att jag mäter med indikatorklocka fäst i gaffeln samtidigt som jag roterar fälgen. Den variation som jag avläser på indikatorklockan är det värde jag pratar om. Jag försöker inte mäta om något har en konstant förskjutning i sidled.

Som sagt, vi har inte fått några som helst bilder på vad det faktiskt är du mäter så jag har svårt att se hur du riktigt riggat upp allt.

Vilken årsmodell på hojen är det? Jag vet att på dom nyare R1:orna så går det definitivt inte att göra någon mätning likt det du beskriver för där är infästningarna till bromsskivan gjutna för sig på fälgen och inte som en svarvad "ring".

Ta en bild på exakt hur du mätt så blir det nog tydligare för många i tråden om hur problemet ska kunna lösas.

Vad har den för egentlig funktion? Stadga upp fälgcentrum och hålla emot lagren från att pressas ihop?
Ja, tanken är att det ska bli en stum "hylsa" av yttre distanser, innerringarna i lagren och inre distansen så att lagerytorna inte belastas överhuvudtaget. Sitter det ingen distans där, eller om lagren inte är intryckta hela vägen i lagersätena så mår dom inte bra i längden, och hjulet kommer inte sitta som det ska.

Som sagt, vi har inte fått några som helst bilder på vad det faktiskt är du mäter så jag har svårt att se hur du riktigt riggat upp allt.

Vilken årsmodell på hojen är det? Jag vet att på dom nyare R1:orna så går det definitivt inte att göra någon mätning likt det du beskriver för där är infästningarna till bromsskivan gjutna för sig på fälgen och inte som en svarvad "ring".

Ta en bild på exakt hur du mätt så blir det nog tydligare för många i tråden om hur problemet ska kunna lösas.

Antar att han gjort så här:
Measuring_Disc_Warpage.jpg
Fast med bromsskivan bort monterad.
Jag tycker den setupen ser helt ok ut.

Antar att han gjort så här:
View attachment 355929
Fast med bromsskivan bort monterad.
Jag tycker den setupen ser helt ok ut.
Så är det gjort, men som jag tidigare sagt med tre olika mätningar.
1. på skivan
2. på skivans centrum
3. på fälgens anliggningsyta mot skivan med skivan avmonterad

Riktigt, det är ingen svarvad ring. Varför kan jag inte mäta på de gjutna infästningarna som jag benämnt anliggningsyta? Indikator klockan sitter stumt monterad i gaffeln.
På denna bild är indikatorklockan monterad i gaffelns klämring, senare mätningar är den monterad i ok-fästet.
mätning_skiva.JPG

Hur ser det ut om du sätter klockan mot fälgkanten då?
Kastar hela hjulet så är det nog monteringen av lagren du skall kolla upp noga innan du börjar svarva eller fräsa i nåt.
/Stefan

Får väl säga med risk för att också ha "otur när jag tänker". Men är verkligen sätet enda möjliga källan? Skulle du inte kunna få en liknande effekt med en axel som inte är hundra? Du är ju nere i rätt små måttenheter.

Edit: var redan sen i den tankegången såg jag.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back