Svarva av fälgcentrum - R1?

Hur ser det ut om du sätter klockan mot fälgkanten då?
Kastar hela hjulet så är det nog monteringen av lagren du skall kolla upp noga innan du börjar svarva eller fräsa i nåt.
/Stefan

Precis, mät en sväng på fälgkanten också, och andra lämpliga ställen.

Du kan ju testa att montera bort lagren och sätta i nya en gång och kolla om det blir bättre. Kan vara så att någon slagit i ett lager på sniskan så det har blivit deformeringar i sätet så lagret inte sitter helt centrerat, t.ex....

Annars är det ju enkelt att smälla upp fälgen på ett rundmatningsbord i en fräs och bara skrapa av fästena. Vet inte om det blir så värst bra att svarva av dom när det inte är en hel ring som ska tas bort...

Du menar att du har ett kast på 0,2mm vid själva bultcirkeln för skivan? Tycker det låter extremt konstigt. Vad har du egentligen mätt egentligen, och utifrån vad? Ska du få något så när exakta siffror på något sånt där så får du antingen spänna upp det i en svarv eller fräs och försäkra dig om att det är rakt eller lägga fälgen på en extremt plan yta.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att svarva i en fälg utan att vara väldigt noggrann. Även då är det stor risk att man gör saken värre, så mitt råd är att byta skivor. Finns billiga begagnade på eBay. Blir garanterat mindre kostsamt än att leja nån med rätt kunskaper och maskinpark för att bearbeta fälgen. För att inte nämna enklare.

Second that och om fälgen inte vinglar men skivsätet gör det så har du mätt fel. Trust me !

Först, tack för intresset och alla bra tips!
Jag tror dock inte ni läst mitt första inlägg tydligt nog alternativt så har jag varit otydlig.
Nu quotar jag mig själv:
... Orsaken till detta är högst sannolikt att en idiot renoverat dessa fälgar innan mig och varit på denna yta . Fälgen i övrigt är schysst utan spår av lagning, bulor etc....
Fälgen är begagnad och av någon tidigare ägare slipad och omlackad. Jag benämner denne ovan "idiot" för att han varit på anliggningsytorna till bromsskivorna med något, slipmaskin troligtvis. Ser inte bra ut.

Att mäta ute på fälgkanten blir fel då det får kasta upp till 1 mm enl spec samt att fälgen är slipad och omlackad i omgångar och därmed blir mätresultatet missvisande.

Ja men då är det ju bara att spänna upp och räta till ytorna :tummenupp

Men det kan ju fortfarande vara intressant att mäta kanten, för om den visar samma avvikelsetendens som skivfästena kanske det är något mer som inte står rätt till, right?

Men i alla fall, svarva en axel som passar i fälgens lager, spänn upp axeln i ett runtmatningsbord, lägg på fälgen och mät och rikta upp så det blir så rakt som möjligt, och sen borde du i princip kunna mata runt fälgen för hand och ta av de tiondelar som ska räta till problemet

Ja då förklarar det nog varför det kastar. Vore det vara en icke-misshandlat fälg så skulle jag bli väldigt förvånad om det kastade 0.2mm. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti