Finns zinkdialkylditiofosfat att köpa som oljetillsats?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Läste i en tråd att det är bra med zinkdialkylditiofosfat för gamla katalysatorbefriade hojar, nån som vet om det går att köpa endast den som en tillsats till oljan?

Finns det inte redan i motoroljan då?
Eller vill du tillsätta extra?

Enligt vad jag har läst mig till, är dock inte 100 på att det stämmer, så har man minskat (kanske tagit bort) den tillsatsen, för att den inte är bra för katalysatorer.

I och med att det inte sitter rullvippor på gamla cyklar slits de mer utan just detta innehåll, enligt artikeln.

Men som sagt jag vet inte, men det kanske finns någon på detta eminenta forum som vet säkert?

Vad är det för artikel du läst?
Rullvippor sitter väl mest på offroadmaskiner och HD.
hojar från 80 och frammåt har väl vanligtvis direktverkande kamaxlar, och där är det ju ventilerna som slits, inte slitytor på kam och tryckare...

Ja, inte vet jag, men det ska i alla fall bidra till mindre slitage. Jag har bytt en omgång kammar och vippor på min och det var inte billigt, så kan jag förebygga det, så räcker det för mig, sen var det sitter rullvippor eller inte bryr jag mig inte så mycket om.

Zink har man minskag men oljor som inte har högre klassning än api sg har fortfarande tillräckligt. Vet inte om det finns kvar någon oljetillsats i sverige, det är dock jättestort i usa.

Ja, inte vet jag, men det ska i alla fall bidra till mindre slitage. Jag har bytt en omgång kammar och vippor på min och det var inte billigt, så kan jag förebygga det, så räcker det för mig, sen var det sitter rullvippor eller inte bryr jag mig inte så mycket om.

Oj, hur långt hade den gått? (var det på GSXen altså?)

Varför krångla? Hojen är 20 år gammal, den är konstruerade för att gå på sämre smörja än vad som kan köpas idag.

Räkna med att den sämsta oljan du kan köpa idag är sannolikt bättre än den bästa oljan som fanns på marknaden 1991.

Varför krångla? Hojen är 20 år gammal, den är konstruerade för att gå på sämre smörja än vad som kan köpas idag.

Räkna med att den sämsta oljan du kan köpa idag är sannolikt bättre än den bästa oljan som fanns på marknaden 1991.

Normalt: Ja.
Men just zink är ju en torrsmörja som skall skydda tills oljan kommer fram.
Jag tror dock inte att det gör någon större nytta att tillsätta lite på måfå.

Normalt: Ja.
Men just zink är ju en torrsmörja som skall skydda tills oljan kommer fram.
Jag tror dock inte att det gör någon större nytta att tillsätta lite på måfå.

Och du tror inte att det finns några andra AW-additiver i en motorolja utan zink?

Nej, risken med att tillsätta främmande ämnen i en motorolja är att man slår ut andra funktioner i oljan. Dels så kan zinken ta en plats från ett annat additiv och därmed slå ut dess funktion men även anda effekter kan uppstå. Så som tex att ämnen som blandar sig helt plötsligt slutar blanda sig och separerar. Nu tror jag inte zink kan ge just den effekten men jag är inte kemist... Sen är ju zinktillsatsen upplandat i någon okänd bas.

Och du tror inte att det finns några andra AW-additiver i en motorolja utan zink?

Nej, risken med att tillsätta främmande ämnen i en motorolja är att man slår ut andra funktioner i oljan. Dels så kan zinken ta en plats från ett annat additiv och därmed slå ut dess funktion men även anda effekter kan uppstå. Så som tex att ämnen som blandar sig helt plötsligt slutar blanda sig och separerar. Nu tror jag inte zink kan ge just den effekten men jag är inte kemist... Sen är ju zinktillsatsen upplandat i någon okänd bas.

Jodå, det tror jag.
Men skall man nödvändigtvis tillsätta något, så är nog zink det bästa alternativet.
Jag har tidigare varit emot zinkdialkylditiofosfat i mcoljor, eftersom jag fick intrycket att även detta kunde ge kopplingsstrul, men det verkar som om jag misstolkade informationen när det var aktuellt.
Har lite svårt för att tro på tillsatser som minskar friktionen utan att minska friktionen.

I detta fallet så verkar det som om motorn ifråga kan behöva lite zink i oljan.
Jag skulle ha valt en olja med zink i.
Men då får man inte den högsta kvalitén.
Dilemmat är antagligen inte unikt, så förmodligen finns det seriösa tillsatser.
Och ett otal lurendrejeriprodukter.
Därför förstår jag att man frågar.

T.ex. STP Oil Treatment innehåller ZDDP. http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dithiophosphate

Citat: "For you science buffs: ZDDP is a single polar molecule that is attracted to Iron based metals. The one polar end tends to “Stand” the molecule up on the metal surface that it is bonded to by heat and friction. This forms a sacrificial layer to protect the base metal of the cam and tappet from contacting each other. Only at very high pressures on a flat tappet cam is this necessary because the oil is squeezed/wiped from the surface. This high pressure is also present on the gudgeon pin (wrist pin) in diesel engines, therefore the need for ZDDP in diesel engines. Second part of the equation is Molybdenum disulfide (Moly). The moly bonds to the zinc adding an additional, very slippery, sacrificial layer to the metal. I found out that too much of the moly will create problems; lack of this material reduces the effectiveness of the ZDDP. The percentage, by weight is from .01 to .02%, not much, but necessary."

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back