Google uppdaterar sina avtal

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Googles ca 60 olika användaravtal slås ihop till ett imorrn.
Syftet är enligt google att göra det enklare för användaren, men det här är såklart bara halva sanningen.

Man vill naturligtvis öka sina möjligheter till att spionera på vad du gör, surfvanor etc för att bättre kunna annpassa annonseringen till dig.

Läste att man kan gå in och radera all sin historik manuellt genom att signa in på google och sen gå till google.com/history. (Lustigt att inte google talar högt om denna sida)

Själv har jag slagit av historiken sedan länge och inaktiverat alla cookies och skit som google vill sätta, men det är säkert många många därute som inte har en aning om det här.

Kanske vill ni gå till google.com history och kolla vad google har sparat om er.
På samma ställe går det även att ta bort hela klabbet och inaktivera webhistoriken.

Historiken kommer att ligga kvar för att kunna användas av polisen etc, men den kommer inte att finnas tillgänglig publikt och den kommer inte att kunna samköras med andra databaser.

Ett litet tips bara.

Jag läste om just google history i ett mail från google. :D
Så helt tysta om det är de inte.

Hmm, jag har haft mitt google konto sedan urminnes tider. Men history var tydligen inte aktiverat.
Tjusigt.

Samma här, fanns inte ett smack på mig, ÅAS har jag säkert medvetet stängt av det någon gång i forntiden.

Orkar inte bry mig. Vill dom ha info om mig så är det upp till dom. Kunde inte bry mig mindre.

Läste häromveckan om ett företag som genom lite kreativ datamining visste om när en kvinna var gravid innan det ens var officiellt. Allt för att kunna sälja på henne barnprodukter i "smyg" innan hon ens hade fött.

Det här var ett företag som utnyttjade sin egen databas som inte ens är i närheten så stor som den google har.
Inse vilka möjligheter de har när de börjar använda sitt data fullt ut. De vet vilka kontakter du har i din telefon, de vet vad ni pratar om osv osv. Det här är verklighet NU.

Även om man inte har något speciellt att dölja tycker jag att det här är ett gravt intrång på den personliga integriteten.

Läste häromveckan om ett företag som genom lite kreativ datamining visste om när en kvinna var gravid innan det ens var officiellt. Allt för att kunna sälja på henne barnprodukter i "smyg" innan hon ens hade fött.

Det här var ett företag som utnyttjade sin egen databas som inte ens är i närheten så stor som den google har.
Inse vilka möjligheter de har när de börjar använda sitt data fullt ut. De vet vilka kontakter du har i din telefon, de vet vad ni pratar om osv osv. Det här är verklighet NU.

Även om man inte har något speciellt att dölja tycker jag att det här är ett gravt intrång på den personliga integriteten.

Missförstå mig inte, jag gillar inte google ett dugg.

Men VI har gett dom informationen, dom har inte skaffat den själva.

Min webhistorik var visst inte heller aktiverad. Måste ha varit smart när jag skapade mitt Googlekonto (typ för tre månader sedan) ;)

Fast det är ju lite fråga om syfte och ansats.

Om du slår mig i huvet med ett fälgkors, så är du ju inte mindre skyldig för att jag gav dig fälgkorset av fri vilja. När syftet var att du skulle byta däck på min bil.

Lite så är det, google erbjuder en tjänst som vi nyttjar, sen nyttjar de vårt nyttjande på ett sätt vi aldrig accepterat. Big difference...

Fast det är ju lite fråga om syfte och ansats.

Om du slår mig i huvet med ett fälgkors, så är du ju inte mindre skyldig för att jag gav dig fälgkorset av fri vilja. När syftet var att du skulle byta däck på min bil.

Lite så är det, google erbjuder en tjänst som vi nyttjar, sen nyttjar de vårt nyttjande på ett sätt vi aldrig accepterat. Big difference...

Jovisst, men om jag er en rätt elak typjävel som är känd för att banka folk i huvudet med diverse verktyg så bör du nog skylla dig själv lite iallafall.

Det är väl ingen som egentligen vill ha sin integritet kränkt genom de affärsmodeller som t ex Google och Facebook använder sig av. Ändå fortsätter folk använda deras tjänster frivilligt trots att de säkert förstått att det finns någon som köper information om deras aktiviteter på nätet. "Gratis" har sitt pris. Det är ju inte så att de tillhandahåller alla dessa tjänster utan att ha en baktanke. Därför är det väl knappast förvånande att man nu försöker knyta ihop säcken genom att integrera folks användning av de olika tjänsterna.

Jag tror det är rätt få användare av Googles tjänster som fördjupat sig i vad de nya villkoren innehåller för förändringar. Har själv inte gjort det, men har sedan länge förstått att den här dagen skulle komma. Det är minst lika ovanligt att folk tittat igenom Facebooks villkor. Jag vet att det är många som avslutar eller funderar på att avsluta sitt Facebook konto. De gillar inte vad facebook utvecklats till, de gillar inte den tid det tar från deras vanliga liv.

Min historik var avstängd. Inte gjort det själv. Har redan fått mail i min gmail om detta... Får inte alla användare detta mailet?:rock

Vem fan läser "End User Agreement" när man installerar någon skit?

Well, du behöver bara gå ner till ICA och handla en glasstårta och ett paket kådisar så har du gett dom info att du dels förmodligen är lite överviktig (de kan alltså sälja på dig bantningspreparat) och gillar att göka (så de kan sälja på dig en tvål så att du luktar gott nästa gång). Såhär jobbar de stora kedjorna redan.

Nuförtiden lämnar du ofrivilligt info efter dig hela tiden. Du handlar med ditt kort, kör igenom en biltull, åker T-bana eller mailar en polare. All denna info är sånt som jag helst behåller för mig själv, även om pusselbitarna är harmlösa var för sig.

Last edited:
Jag tänker mig att du skall sätta på glasstårtan :google

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back