Google uppdaterar sina avtal

Well, du behöver bara gå ner till ICA och handla en glasstårta och ett paket kådisar så har du gett dom info att du dels förmodligen är lite överviktig (de kan alltså sälja på dig bantningspreparat) och gillar att göka (så de kan sälja på dig en tvål så att du luktar gott nästa gång). Såhär jobbar de stora kedjorna redan.

Nuförtiden lämnar du ofrivilligt info efter dig hela tiden. Du handlar med ditt kort, kör igenom en biltull, åker T-bana eller mailar en polare. All denna info är sånt som jag helst behåller för mig själv, även om pusselbitarna är harmlösa var för sig.

Folk skaffar ju ICA & Konsum kort för att samla på sig poäng och få rabatt erbjudanden när de handlar mat. vidare använder de sig bensinkort när de ska tanka och väljer att tanka på samma ställe som utgivaren av kortet i Sverige såväl som utomlands om de finns etablerade där. Inte nog med det, de ansöker om en rad olika kreditkort och bonuskort för flygresor, kläder, möbler etc.

Även de minsta köpen görs på konto/kreditkort, det talas om att man ska ta ut en avgift på bankomaten för kontantuttag i framtiden. Det kommer alltså att bli allt svårare att inte lämna spår efter sig i sin vardag.

På internet lämnar vi spår hela tiden, precis som på transaktionskontot på banken. Varje ärlig person deklarerar plikttroget varje år till skattemyndigheterna sina inkomster och uppgifterna om var vi bor, hur mycket vi tjänar, förmögenhet etc är lätta att spåra för i princip vem som helst. Utlänningar jag talat med är förvånad över svenskens godtroghet. Personligen tror jag att öppenheten har varit en styrka. Sverige är dock inte samma land idag som för 50 år sedan. Öppenheten missbrukas, men godtroheten består. Trots att vi är upplysta fortsätter vi acceptera att våra uppgifter säljs vidare till tredje part. Vi är helt enkelt en handelsvara där företag säljer ut information om oss eller kartlägger oss. Vi är med på noterna oftast eftersom bolagen låter oss få veta att det hjälper dem ge oss bättre service. Frågan är sedan om vi verkligen är medvetna hur skickliga de blivit på att använda sig av informationen.

Orwell var en optimist och naiv... :gnissla

Den här länken är rätt bra att vägleda er att hitta lite fler inställningsmöjligheter på Google:

http://www.pcworld.com/article/2509...oogles_privacy_policy_changes_on_march_1.html

EU tycker inte om Googles nya regelverk, men å andra sidan godkände de Acta...

Tackar. Där var några grejjer jag mssat.

Visst skapades det en tråd för inte så länge sedan (=några månader) där TS beskrev olika saker man kunde göra för att minska sitt elektroniska fotavtryck? Minns inte vem som startade tråden så jag kan inte hitta den. Någon som vet vilken tråd jag menar?

Den innehöll hursomhelst ett helt gäng med bra tips.

Edit: Det var TomK som startade den andra tråden. Här är den. Tom har listat många bra tips:

Att surfa utan att lämna så mycket spår

Last edited:
Tackar. Där var några grejjer jag mssat.

Visst skapades det en tråd för inte så länge sedan (=några månader) där TS beskrev olika saker man kunde göra för att minska sitt elektroniska fotavtryck? Minns inte vem som startade tråden så jag kan inte hitta den. Någon som vet vilken tråd jag menar?

Den innehöll hursomhelst ett helt gäng med bra tips.

Edit: Det var TomK som startade den andra tråden. Här är den. Tom har listat många bra tips:

Att surfa utan att lämna så mycket spår

Tack för tipset om Toms tråd, jag hade glömt bort den helt och hållet. Ska titta igenom tipsen igen. Boken jag nämnde har jag inte läst än, men det kanske man borde göra.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back