Försäkringsskojeri???

• Thread starter Thread starter FP
  • Start date Start date

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Tjejen blev påkörd av en buss och bilen ska lösas in av försäkringsbolaget. Det är en Renault Clio -04 med 13' mil på mätarn.

försäkringsbolaget erbjuder 11' för bilen, är det verkligen rimligt? Låter ju helt sjukt. Bilarna ligger runt 35 - 40' på blocket... Hon har Renaults försäkring.

Vad kan man göra för att få ut rimlig ersättning? Ringa och tjata dag in eller dag ut eller finns det något konsumentskydd som hjälper till i dessa situationer?

Säga nej det accepterar jag inte och sedan begära det som bilen är värd.
11000 för en bil från 2004 är helt puckat.
Jag fick 13500 för min Volvo 244 från 1987

Ring en Renault handlare och fråga vad säljespriset är på motsvarande bil på firma.
De kan nog ge dig ett hum om vad bilen är värd.

Fick sms av henne för två timmar sen men nu messade hon igen och hade pratat med dom :)

Det är väl inte hennes renaultförsäkring som ska lösa in den om det var bussförarens fel? :va

Men man för väl sin skada mot det egna bolaget - som debiterar det andra - sen styr de upp det i sin kartell medelst obskyra kvittningssystem, eller?

Hmm De gånger jag blivit påkörd har den andres bolag tagit hand om det. Och i somras klantade jag mig och knöla till två bilar som stod klantigt parkerade med ett båtsläp . Då anmälde jag det till mitt bolag.

Fast det är ju klart att jag inte har en aning om de ringer till varann och knölar heller.

Hmm De gånger jag blivit påkörd har den andres bolag tagit hand om det. Och i somras klantade jag mig och knöla till två bilar som stod klantigt parkerade med ett båtsläp . Då anmälde jag det till mitt bolag.

Fast det är ju klart att jag inte har en aning om de ringer till varann och knölar heller.

De gånger jag blivit påkörd, (vilket är alldelles för många) har jag bara haft med mitt eget bolag att göra.

De är inte som försäkringbolaget är skojjare. De försöker med en otroligt låg summa att börja med. Är du som försäkringstagare nöjd med priset så jublar dem över att de slapp betala ut mer pengar till den idioten till kund. Därför ska man kolla upp lite vad de är värda och verkligen vilket skick bilen var i. Och diskuterar vidare.

Jag har fått 3 bilar inlösta av mitt f-bolag och alla gånger ha de bjudit mindre än vad jag har ansett var ok och jag har då fått mer när jag har klagat.
Men den senaste gången, november, fick jag nog och bytte bolag till TryggHansa efter att ha varit lojal mot Länsförsäkringar i över 12 år.
På julafton, 6 dagar innan min försäkring löpte ut hos LF så krockade tjejen bilen och den ska in nu på måndag för reparation av detta. Så skönt att ta det på det gamla bolaget, det kunde de gått ha :hihi
Har jag tur blir det inlöst men då får jag väl skambud i vanlig ordning :4skrika

13000mil 2004. Var den i gott skick innan skulle jag kräva 40 utan att blinka men acceptera motbud över 35.

Men det är jag de. Lyssna inte på mig för guds skull.

Nu fick hon lite över 30' ist så ändå helt ok :)

sikka skojare

Jag har fått 3 bilar inlösta av mitt f-bolag och alla gånger ha de bjudit mindre än vad jag har ansett var ok och jag har då fått mer när jag har klagat.
Men den senaste gången, november, fick jag nog och bytte bolag till TryggHansa efter att ha varit lojal mot Länsförsäkringar i över 12 år.
På julafton, 6 dagar innan min försäkring löpte ut hos LF så krockade tjejen bilen och den ska in nu på måndag för reparation av detta. Så skönt att ta det på det gamla bolaget, det kunde de gått ha :hihi
Har jag tur blir det inlöst men då får jag väl skambud i vanlig ordning :4skrika

Ja, dom lär ju sakna dig..................

Som konsument, kan man alltid dra in svenska handelskammaren, som ställer upp med en oberoende värdering.

om DU begär det, efter ett lågt bud så funkar det så här.

Du blir erbjuden 10 tusen för en bil av FB, marknadsvärdet ligger runt 20, nekar till bud
värderingman, värderar till 8 tusen = Du som kund får betala 2500:- för tjänsten & FB betalar ut 10 tusen som deras bud ändå var från början.

värderingsman, värderar till 15 tusen = FB måste lyda & betalar ut 15 tusen + FB får betala de 2500:- för tjänsten
----------

arbetskompis som krockade sin MB för ett par veckor sedan, blev erbjuden 92 - 3 i självrisk. jag menade att dom alltid gav skambud u början, då likvärdig bil ligger runt 120.
fick budet höjt direkt till strax över 100 tusen.

jag tycker han skall dra det vidare. Men e han nöjd så.....

Last edited:
Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back