Banker, bolån & räntor

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Go middag

Vi ska flytta och det är därför dags för ett nytt bolån. Jag läser på Aftonbladet idag att man kan "tjäna" pengar på att byta bank. Min fråga är vilken bank ska man byta till? Jag har frågat runt och fått samma svar överallt. Boräntorna är likadana vilken bank jag än frågar, undantaget vat SBAB som var klart mycket dyrare. Det flesta ger rabatt men alla ger lika mycket/lite rabatt.

Finns det någon bank som ligger under snittet när det gäller att ta betalt för ett bolån?

Jag har har (tyvärr) haft SEB ända sedan jag klev in på bostadsmarknaden 1997 och min erfarenhet av de stora spelarna är att det är same shit different name.

I samband med ett villaköp 2009 ruttnade jag och gav mig ut och shoppade. De som stack ut var Skandiabanken och DnB Nor som precis köpt Svensk Fastighetsförmedling och stormat in på marknaden. Handelsbanken, Nordea, SBAB, Swedbank låg på i stort sett samma nivå.

Den gången blev det DnB Nor (fick 1,13 i ränta på hela klabbet). Dessvärre drog de sig ur marknaden och sålde sin privatutlåning till....just det: SEB. Så nu är jag tillbaka, men med avsevärt bättre villkor än de nivåer de inte ens ville diskutera ett antal år tidigare.

Jag skulle ge fan i de stora och försöka få till en deal med de mindre nischbankerna.

Här har du de officiella räntorna
http://www.finansportalen.se/borantor.htm

Men det är förhandlingsbart så var du slutligen får bäst deal kan ju vara en annan sak.

Det är min erfarenhet också att bästa dealen inte nödvändigtvis är den banken som har bästa räntorna officiellt sätt. Tyvärr är det nog ändå så att storbankerna mer eller mindre har oligopol på marknaden och gör som de vill. Med bra kontakter inom ett lokalt bankkontor och något att förhandla om slutar det ofta med att ens gamla bank lägger sig lägst när det är dags för låneförhandlingar. Med hårdare konkurrens på marknaden hade man kanske sett ett riktigt försök från konkurrenterna där de verkligen försöker vinna över nya kunder med bättre villkor. Nu liknar det mest ett spel för gallerierna. Nischbankerna utgör inget riktigt hot mot storbankerna. Den dagen någon av dem gör det kommer de att bli uppköpta av någon av storbankerna.

Det är min erfarenhet också att bästa dealen inte nödvändigtvis är den banken som har bästa räntorna officiellt sätt. Tyvärr är det nog ändå så att storbankerna mer eller mindre har oligopol på marknaden och gör som de vill. Med bra kontakter inom ett lokalt bankkontor och något att förhandla om slutar det ofta med att ens gamla bank lägger sig lägst när det är dags för låneförhandlingar. Med hårdare konkurrens på marknaden hade man kanske sett ett riktigt försök från konkurrenterna där de verkligen försöker vinna över nya kunder med bättre villkor. Nu liknar det mest ett spel för gallerierna. Nischbankerna utgör inget riktigt hot mot storbankerna. Den dagen någon av dem gör det kommer de att bli uppköpta av någon av storbankerna.

Precis såhär är det i mitt fall. Fick vad jag tyckte var en bra deal av en mindre bank men när jag sen pratade med Swedbank så gav dom ännu bättre deal utan att jag ens bad om det.

...Tyvärr är det nog ändå så att storbankerna mer eller mindre har oligopol...

Ja, jag önskar att det vore lättare att öppna lite små lokala banker. Nu är det oligopol och inga småsprättare får tillstånd att öppna små lokala kontor som faktiskt skulle kunna konkurera starkt.

Dom har blivit för få och för stora. Och dom blir snarare färre än fler.

Kolla med länsförsäkringar :tummenupp Mest nöjda kunder enligt nåt index iallafall

Jag har kollat med dom men dom vill inte ge lika bra villkor som Swedb. Trist för jag tänker bara med plånboken i detta läget så det enda dom behöver göra är att vara lite lite billigare. Senast igår sänktes ju reporäntan men ingen bank har (vad jag hört) gått ut med att de ska sänka bolåneräntan.

Det som gör mig trött är att det verkar som att de inte vill konkurera med varann. Varför är det så?

Fördelen med Länsförsäkringar är ju att om man som jag har sina försäkringar där får 25% rabatt på dessa. Det blir ju några kr det med på ett år. Man ska nog inte bara kika på räntan utan på totalen.

Fördelen med Länsförsäkringar är ju att om man som jag har sina försäkringar där får 25% rabatt på dessa. Det blir ju några kr det med på ett år. Man ska nog inte bara kika på räntan utan på totalen.

Jo jag vet. Men mina försäkringar är inte av det dyrare slaget så det hjälps inte Lf, blir dyrare även med försäkringsbiten medräknad.

Problemet med dom flesta småbankerna är att bolånen inte är så lönsamma om man inte får stor volym. därför sambarbetar många med SBAB som inte har så bra villkor.

Förhandla med alla är det som gäller, men troligen blir det en storbank ändå.

Vi kanske kan köra lite benchmarking för att se hur mycket man kan förhandla med bankerna.

Vi fick 0,5 procentenheter rabatt på Nordeas rörliga ränta (just nu 4,20%). Har inga speciella tillgångar att förhandla med, utan det är bara bolånet så att säga.

Om du går med på att flytta övriga affärer kan du kanske få ner räntan lite till. Som t ex försäkringar, pensionsparande etc.

Snackar vi rörligt borde 0.5% inte vara svårt att få någonstans, det är ju för sjutton fortfarande drygt 1% över Stibor90.
Ligger man på en belåningsgrad på 85% eller i närheten brukar förhandlingsytrymmet vara lite mindre, då kan det ibland hjälpa att erbjuda sig att byta bank för att pressa ner nivåerna något ytterligare. Ligger man däremot på 75% belåning eller lägre ska man absolut inte nöja sig med något över 0.5% i "rabatt", och borde kräva mer.
Edit: med tillägget att man har en sund ekonomi i övrigt! Dvs få andra lån osv.

En bank som SEB har som officiellt mål att skapa nya bolånekunder för tillfället, hade jag gett mig in i leken nu tror jag att de är dessa (av storbankerna) som går att pressa mest.

Själv har jag en belåning på strax under 80% av bostaden, och har en ränterabatt på ca 0.6% på 3mån (Omförhandlat i vintras). Hos SEB.

Och ytterligare en detalj. Trist att säga, men ju mer påläst och strukturerad du verkar på banken, och ju renare du ser ut desto bättre villkor kommer du med all sannolikhet få. För några år sedan när jag köpte själv så var skillnaden natt och dag när jag kom rätt oförbered jämfört med när jag kom med egna kalkyler och planer.

Ärligt talat, det här med att man behöver springa runt och tokpruta på bostadslånet hos bankerna, vem fan är det jag har med att göra? Matthandlaren på marknaden i Marrakech?

Oseriöst och helt enkelt ovärdigt.

Och det är ännu värre är för alla de ensamstående föräldrar, äldre, sjuka m fl som inte har tid/möjlighet att springa runt och tokpruta, de kommer att bli hårt dajmade av bankerna, allt för nästkommande kvartalsrapports sista resultatrad.

Nästa gång de har spelat roulette i baltikum eller liknande så låt dem gå omkull, låt insättningsgarantin kicka in istället för att rädda dem så kan vi förhoppningsvis få en sanerad och sundare bankmarknad - för som bankerna håller på nu - det håller inte i längden.

Nordea hade också nåt försäkringsbolag eller iaf samarbete med Moderna tror jag det var. Jag fick erbjudande om en galet billig hojförsäkring via Nordea om jag flyttade mitt bolån dit.

Jag har Danske Bank.
Fungerar utmärkt här.
Upplägget är att du resonerar med en lokal, liten bank - Men med stora resurser bakom.
Här heter lokalavdelningen Smålandsbanken.
Kan vara värt att kolla.
Det bästa från två världar om lokalkontoret är bra.

Hur shoppar man runt om man vill låna pengar för att bygga? Dvs ett byggkreditiv, om man går till flera banker för att kolla upp eventuellt lån så gör de ju en kreditkoll, har man flera sådana inom en kort tid får man en lägre rating och därmed är man ju inte lika intressant, åtminstone får man sämre avtal.

Det där stämmer väl ändå inte !!
Har man bank, försäkringar, samt något sparande hos dom får man 15% på försäkringarna !! Man blir "förmånskund"

Vart har du fått 25% ifrån ?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back