Kedjelås eller nitat?

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda CBR 600 F3
Hejsan!

Håller precis på o byta drivpaket på min CBR och när kedjan öppnades föll de ut både ett kedjelås och ett nitlås.. detta gjorde mig osäker på vilket som är bäst o säkrast? .. har kört nitat förut för de aldrig har varit med något kedjelås..

Tacksam för alla svar! :)

men då behöver man ett nitverktyg, och det är inte gratis :(

Jo det är gratis om man köper kedjan och lånar verktyget på Addemoto. Eller så köper man ett för en knapp tusing.

men då behöver man ett nitverktyg, och det är inte gratis :(

nä de är ju inte de ... jag har aldrig lyckats själv men med morfar, en rörtång, stor hammare o en tjock metallklump har han lyckats få till de riktigt bra, men de är ju jobbigare än ett vanligt "cykel" kedejlås ..:va

Nitat eller kedjelås, eller , hur långt är ett snöre ?

Svaret är de samma, beror på vad det ska användas till.

En nitad historia brukar inte lossna, det brukar iofs inte en med clips heller om det är rätt monterat. Fel monterat så kan både nitad och clipsad lossna.

Vill du kunna lossa kedjan, och kanske korta ner om du planerar på att dreva om, eller den sträckt sig lite för mkt, då är clips givet.

Jag kör med ett extra kedjelås i nyckelringen, och gillar att pyssla själv, så för mig gäller clips. Det helvetet som nitad innebär är ett projekt jag bara gjort en gång i livet.

Monterar du clips så kan du senare nita den, tvärt om kräver vinkelslip.

Funkar bra att nita kedja med kulhammare också. Har gjort det på flera hojar och det håller lika bra som med ett "riktigt" verktyg. Lite besvärligt att man måste vara två dock.

Absolut. Vissa skickar med förklaring på hur man bör göra.
Favoriten är att v slipa ett härdat don eller liknande och klappa till med ett bra mothåll.

Vi pratar inte om raketforskning och skjutmåttet fungerar lika bra på hammrad nit som pressad nit.

Sedan kan man naja eller använda en slilikondutt på klipset som extra garanti.
Jag tror ändå att de klips som ryker är felaktiga monterade vare sig i fel rotationsriktning eller återanvänt eller förstört gap.

Jag har sett märkesverkstäder eller auktoriserade verkstäder sätta clipset i fel rotationsriktning. AJABAJA!!!!

Najat clips är förövrigt godkänt för racing.

Själv kör jag dock alltid nitat.

Funkar bra att nita kedja med kulhammare också. Har gjort det på flera hojar och det håller lika bra som med ett "riktigt" verktyg. Lite besvärligt att man måste vara två dock.

Last edited:
Absolut. Vissa skickar med förklaring på hur man bör göra.
Favoriten är att v slipa ett härdat don eller liknande och klappa till med ett bra mothåll.

Vi pratar inte om raketforskning och skjutmåttet fungerar lika bra på hammrad nit som pressad nit.

Sedan kan man naja eller använda en slilikondutt på klipset som extra garanti.
Jag tror ändå att de klips som ryker är felaktiga monterade vare sig i fel rotationsriktning eller återanvänt eller förstört gap.

Jag har sett märkesverkstäder eller auktoriserade verkstäder sätta clipset i fel rotationsriktning. AJABAJA!!!!

Najat clips är förövrigt godkänt för racing.

Själv kör jag dock alltid nitat.

Har aldrig satt ett clips på mc .... hur najjar man ett sådant?

Är väl inte ens "supportat" med annat än nitat, åtminstone på starkare hojar?
Har för mig att jag läste nåt om det när jag köpte drivpaket till min.

Aldrig sett ett clips på mc? Kika igen.

lägg en dutt silikon. Sätt dit clipset. Naja tunt öppningen på clipset och runt samma sida av länken så att det inte finns möjlighet att clipset kan öppna gapet och därav åka av.

Har aldrig satt ett clips på mc .... hur najjar man ett sådant?

Trodde alla något större mc hade nitade kedjelås idag.Skulle nog avstått från ett ickenitat kedjelås i 200 blås om det skulle visa sig att det ickenitade låset var den största brottrisken på denna kedja. :crash

Bankar du inte dit det nitade låset själv med hjälp av t ex en kulhammare och ett mothåll så köp en kedjebrytare / nitare beroende på kunskapen av att skruva.Kul att göra det själv och så sparar du en massa pengar på att slippa lämna bort hojen till en verkstad.

Last edited:
Något nytt? Eller vad menar du med supportat? Svemo godkände i alla fall najat clips då jag tog licensen för ett år sedan.

Sedan tycker jag inte att det är bättre än nitat såklart.

Är väl inte ens "supportat" med annat än nitat, åtminstone på starkare hojar?
Har för mig att jag läste nåt om det när jag köpte drivpaket till min.

Något nytt? Eller vad menar du med supportat? Svemo godkände i alla fall najat clips då jag tog licensen för ett år sedan.

Sedan tycker jag inte att det är bättre än nitat såklart.

Njae, har bara för mig att det stod nåt om det när jag köpte mitt drivpaket..
Men det kan ha varit så att det inte var rekommenderat annat än nitat.. (fick inte med nåt kedjelås heller).

Vad reglementen osv tycker har jag ingen aning om, så där har du säkert rätt.

Ett nitlås monterat av klåpare är inte ett dugg bättre än clipslås. Enda skillnaden är att clipslås bör man ha koll på att de inte blir för slitna. Har du inte en tusing för ett nitverktyg så kör med clips.

Jag har bara kört av en kedja i mina dagar och den var nitad från fabrik.

Jag kör bara med lås på mina hojar, 525 på gathojen, 520 på Dragbiken och 525 på banhojen.
Aldrig har jag haft problem med låsen och den stora fördelen är att man lätt kan ta av kedjan och göra ren den på vintern.
Naja låset så får du inga problem..:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back