Kedjelås eller nitat?

Har fått en spräckt växellåda av en kedja som kom loss efter att dess clip som ramlade av så jag kör nitat. Vad jag vet så såg clipset rätt monterat ut, dock hade jag inte kollat det på ett bra tag,

Slutsats: Funkar säkert med clips men jag känner mig tryggare med nitat och placeboeffekt ska inte underskattas, och om man kör clips så bör man kolla det relativt ofta.. Och oavsett vilken lösning man väljer så bör man ge sig fan på att få det rätt monterat. Samma sak om man kör najning/silikon eller annnan "förbättring" av clips, fel monterat ger det inte heller något fördel utan kan istället vara skadligt...

(t.ex. Haynes rekomenderar nitat till alla gathojar > 500cc och > 50 hp, men visst funkar clips till 1000cc 200hp++ hojar så det är inte effekten i sig som är problemet).

Låter sunt som sådant. Lite ideer bara:

Man bör kolla igenom sin kedja oavsett lås eller dimension då och då. Känna på länkarna så ingen har skurit eller på väg att skära. Så enkelt och snabbt gjort.

Nitat är troligen hållbarare men tror det är svårt att göra statistik på det eller få någon vetenskaplig slutsats eftersom brottsgränsen är opåverkad. Men ett taffligt exempel är att det kommer en sten mellan låset drevkåpan eller liknande och slår sönder det eller försvagar det. De få gånger jag kör med clipslås lägger jag vart fall silikon på det när jag knäpper fast det även om det är provisorisk lösning. Najat har jag i ärlighetens namn bara gjort en gång. Nitar hellre. Placeboeffekt eller ej som du sa.

Vill varna för att nita dock. HA ETT SKJUTMÅTT!!! Varken för lite eller för mkt uppkragning eller nitning är bra. Kolla vad din kedja skall ha!!!
För lite: risk att glida av
För mycket: stor risk att den länken skär först eller kärvar som fan.
Du behöver inte märka direkt... Prova släng in neutralen i 90 knyck. Döda motorn.

Det skall låta jämnt och fint från kedjan. Inte kadonk kadonk kadonk varje gång nitningen smiter förbi ;)

Jag är villig att erkänna att jag lyckats nita för hårt. Lätt hänt!!!

HA även schims mellan när du nitar och trär på länken med oringarna.
Lätt att klämma ihop länken för hårt. Flera kedjetillverkare skickar med schims.
Ibland får man med det till verktyget. I annat fall hitta en bricka eller dylikt som passar
bra i de fabriksnitade övriga länkarna och ha till hjälp när ni pressar ihop nitlänken.

Sorry om OT. Vill inte ni skall göra om mina misstag ;) :fyllisar:fyllisar

Har fått en spräckt växellåda av en kedja som kom loss efter att dess clip som ramlade av så jag kör nitat. Vad jag vet så såg clipset rätt monterat ut, dock hade jag inte kollat det på ett bra tag,

Slutsats: Funkar säkert med clips men jag känner mig tryggare med nitat och placeboeffekt ska inte underskattas, och om man kör clips så bör man kolla det relativt ofta.. Och oavsett vilken lösning man väljer så bör man ge sig fan på att få det rätt monterat. Samma sak om man kör najning/silikon eller annnan "förbättring" av clips, fel monterat ger det inte heller något fördel utan kan istället vara skadligt...

(t.ex. Haynes rekomenderar nitat till alla gathojar > 500cc och > 50 hp, men visst funkar clips till 1000cc 200hp++ hojar så det är inte effekten i sig som är problemet).

Tackar för alla svar.. har nu införskaffat mig ett eget verktyg så nu är de bara vänta på tills man går på nästa nit ;)

Tackar för alla svar.. har nu införskaffat mig ett eget verktyg så nu är de bara vänta på tills man går på nästa nit ;)

Hehe. Ingen dum ide. Vart många svar på din fråga. Kolla gärna mitt inlägg #24 så du inte går på nybörjarmisstagen. Antar och hoppas du har skjutmått.

Tror de blev riktigt bra o snyggt framför allt.. va lätt de va :o , gemfört med sitta o behöva trassla med hammare, mothåll, hålla låset rätt :) mkt bra inköp :D

tänkte bara infoga att jag hunnit med några säsonger med cbr929 som stunt och banhoj med clips som är najat med silicon.
Och då återanvänder jag till och med clipset.
skulle dessutom tro att det får mer påfrestning än normalt då det redan har bytts 2 kopplingskorgar i motorn....

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back