Ny svensk innovation ska rädda livet på mc-förare

Vem betalar alla fellarm ? Dessutom verkar det ju iband svårt nog att få någon reaktion om man ringer IRL. Det är klart skickar den att man kört för fort eller att man har minblinkers som sitter för tätt så kommer polisen direCkt.

Just det här företaget är nog rätt riskfritt gällande integritetsfrågan.

Jag skulle nog säga tvärtom, se till att privata aktörer löser det här så slipper vi ett statligt projekt "för vår säkerhets skull" där de "när de ändå är igång" lägger in den övervakning vi inte vill ha.

KORREKT - det är nog att föredra att vi motorcyklister själva kommer med ett system, och inte ett diktat från någon myndighet, som kanske aldrig har set en MC!
Övervakningssystem av den enstaka MC:s hastighet, är redan på den politiska agenda i Bryssels - och det nog inga motorcyklist som vill ha ett sådant system.
Det är därför vi själva tester, för en gångs skyll att vara på framkant - och inte som vanligt yla och protestera, när det är för sent!

En smartphone, har ofta gyro, GPS funktion, etc. - Men, kvaliteten i lurarna är inte bra nog. Därför är det en separat enhet som ska monteras, med reell GPS funktion (satelit baserat, så det är även täckning på landsort på Irland.). TELIA, är partner eftersom kapacitet och 1´sta prioritet i nätet säkras, även via andra operatörers nät.

Mht data från enheten/din MC och din körning, kan sparas om du själv väljer detta. Du ställer in själv om dina data ska sparas från i princip 0-sekunder eller forever. Integritets frågan, är därför enkelt löst.

Enheten kopplas trådlöst till din smartphone - och ifall av en olycka - används smartphones mikrofon för att streame ljud direkt från olycksplatsen till larmcentralen. Det jobbas med prof. larmcentraler - vart alla operatörer kommer få extra träning.
(Vi var raske uppe i Dalarna med att få till filmen - och vi hittade ett yngre familj medlem som fick agera larmcentrals operatörs modell, istället för en gammal fet gubbe som t.ex. jag!)

Ska se om jag kan få Claes från innovationsbolaget att regga sig här efter MC mässan - ifall det kommer kloka knöliga frågor..

SMC:s medlem har fått möjlighet att anmälda intresse för att bli testpiloter på its@svmc.se - SMC vill gärna ha hojer som används på olika sätt under testperioden. Flera kanonbra ideer har kommit på mässan..

Hoppas jag fick gett lite svar på flera av frågorna i tråden..
Vi kanske ses på mässan - fråga gärna efter Dansken på SMC:s monter..

Haha, det här var väl ändå inget nytt inom fordonsindustrin! GM/Saab/Cadillac hade nåt liknade GPS-system (var det tänkt) o en uppringande tjänst när man aktiverat knappen självmant lr automatiskt när airbags löst ut lr om fordonet plötsligt stannat på "konstigt ställe" på vägen typ vid rån-överfall-stöld, kallat STAR-"nånting", det här var runt 15år sen man börja prova ut detta först o främst för den Nordamerikanska marknanden. Luktar lite svenskt copy-paste-plagiat + till viss del patentintrång...:gnissla

Edit: OnStar heter det numera!

Last edited:
Om min bräckliga smartphone klarar smällen så pass att den kan lira i ett sånt här system så blir det en onödig insats då jag tror jag klarar mig bättre än luren. Min gamla Ericsony i5nånting klarade av en renolycka i 90 knyck men min iPhone fixar nog inte en garagevältning ens. Tebax till ritbordet och fundera lite till.

Fungera säkert jättebra ifal du kör av E6 och liknande i Sverige. Eller i mer tätbefolkade länder i Europa.

Kravet på mobilbolagen är att de ska täcka 98% av Sveriges befolkning. Det betyder att de skulle tex kunna täcka Sverige söder Storlien - Östersund- Sundsvall. För 98% av befolkningen bor söder om den linjen.
Eller för att vända på saken, det räcker med att täcka samhällena.

Ett klassiskt fall på dålig mobiltäckning är en tågolycka i Hok 2003 på linjen Jönköping-Värnamo för några år sedan. På grund av en miss skickas ett "godståg" ut på samma spår som ett persontåg. Det här upptäcker trafikledningen omgående. Och försöker nå personal på båda tågen med mobil. Och misslyckas. Ingen täckning. Inte en gång når man persontåget som står stilla i Hok. När "godståget" kör på persontåget.
http://www.havkom.se/virtupload/news/rj2004_02.pdf
Sid 54 2.7.6 "Härtill kommer problem med att signaltäckningen på vissa platser och sträckor är bristfällig" ....."Ett kommunikationssystem med sådan brister som beskrivits ovan är knappast förenligt med en god säkerhetsnivå"

Jag känner en konduktör. Hon berättade att för några år sedan provade SJ "det billiga Comviq" . Kruxet var att när konduktören behöver mobilen är ute på linjen när tåget är försenat och alternativa transporter ska fixas. Åt passagerarna.
Men med Comviq hade man ofta enbart kontakt när tåget stod på stationerna.

Sverige är ett glest befolkat land. Det är därför kravet bara är täckning av 98% av befolkningen. Utomhus.
Här hemma fungerar mina smartphones bara som telefon i köket. Och i garaget fungerar Telia, inte Comviq.
Men min gamla GSM Samsung B2700 är mycket känsligare. Så det gäller också välja mobil.

Last edited:
Nä. Koppla larmet till hojens sensorer istället. Typ tipp-skyddet m.f. Kanske störigt om hojen välter och du inte kan få upp den igen inom viss tid men det känns i min mening bättre än alternativen med GPS-loggning och konstant övervakning.

Svart låda kommer att finnas i alla ny producerade fordon inom de närmsta åren. Så fort detta finns kommer det att komma doningar som kopplar förbi dessa lådor för att som vill åka fort, råna värdetransporter eller bara styla på zatzy.com.

Tror att vi behöver oroa oss mer för att bli smyg-gäng-k*ullade av vår regering när det kommer till andra punkter, men det är klart, Folkpartiet eller Kristdemokraterna hittar säkert ett bra sätt att fucka upp alla eventuella bra uppfinningar och skylla det på invandrarna/ allt är bögarnas fel.

Hur var det nu igen? Ville inte FRA/SÄPO eller liknande övervaka typ Wordfeud för att man kan chata också?

Som någon skrev tidigare, 1984 here we come!

Är det nån som har pejl på hur många MC-förare som den här prylen hade förlängt livet på 2011 ?
Bara för att uppskatta nyttan.

Är det nån som har pejl på hur många MC-förare som den här prylen hade förlängt livet på 2011 ?
Scenario 1: Du glömde att plocka bort skivbromslåset när du skulle iväg, och samtidigt som du står där och svär över ett lite skrapat kopplingshandtag stormar brandkår, ambulans och räddningshelikopter heroiskt mot dig för att rädda ytterligare en dödspilot medans skattepengar går upp i rök helt i onödan.

Scenario 2: Du har klotat rejält i hög fart, och det sista du ser när du ligger där och blöder till döds är splittret från din smartphone som glimmar i solljuset.

Undrar hur många som rivit ur sina Tomtom ur bilen?
http://www.mobil.se/nyheter/tomtom-salde-gps-data-till-polisen-1.467980.html
Kanske lite skillnad men...

"Tomtom uppger att den som använder någon av företages produkter får ta ställning till om man vill att uppgifter om de resor man gör får samlas in i anonymt och användas av företaget."
Jag klickade nej när den frågade, inte för jag har den uppkopplad mot nätet någonsin, men iaf...

Haha, saaataan så negativa en del är. Toppen om detta fungerar! Om inte så kommer ju ändå ingen här drabbas utav det. Såvida inte någon köper denna och vurpar, bara för att sedan dö pga att ingen hjälp kom trots denna pryl. Men då var det väl iaf värt ett försök, och spelar det någon roll om man slängt pengar på försöket om man liks gått bort?? Det var ju inte direkt så att det fanns någon annan produkt (i nuläget) som skulle gjort saken bättre? :va ...

SUCK!

Skulle floppa stenhårt på Irland.
Kommer du utanför en stad med fler än 20 000 innevånare och inte motorväg, så försvinner gps-täckningen.

Och jag tipsade mina Irländska hoj-kompisar...

Du vet att GPS bygger på en antal sattelliter runt jorden, och om det inte funkar nånstans är det i städerna där man ser himmlen dåligt.
Du kanske menar GSM?
Svårt det där med alla förtkortningar :tungan

Big Red skriver
OnStar heter det numera.
http://www.onstar.com/web/portal/landing
Teoretiskt skulle man kunna kolla nyttan genom att kolla försäkringspremien, med och utan Onstar hos försäkringsbolagen.
Men eftersom en död är mycket billigare för försäkringsbolagen än en invalidiserad så är det inte säkert det märks som lägre premie.

Enligt trafikverket kan det ha ett potential på 4 MC liv/år... Vilket låter mycket bra!
Dvs med vanliga kalkylen 1x död = 40x med svåra skador - är det stort potential att reducera konsekvenserna av skador på en del kompisar - om bara det räddar ett liv, eller en från rullstol - har det effekt...

Scenario 1: Du glömde att plocka bort skivbromslåset när du skulle iväg, och samtidigt som du står där och svär över ett lite skrapat kopplingshandtag stormar brandkår, ambulans och räddningshelikopter heroiskt mot dig för att rädda ytterligare en dödspilot medans skattepengar går upp i rök helt i onödan.

Scenario 2: Du har klotat rejält i hög fart, och det sista du ser när du ligger där och blöder till döds är splittret från din smartphone som glimmar i solljuset.

1. Just därför mäter systemet bl. a krockvåld - och det ska sålunda inte gå ett värstinglarm iväg..

2. Just därför, finns det ett SIM-kort även i boxen/lådan, som monteras på MC´n..

Tycker själva ideen är inte dum.

Kommer krävas en hel del try by error testing innan det fungerar perfekt. Skit i vad alla negativa skriver.

Galne Dansken skriver:
Enligt trafikverket kan det ha ett potential på 4 MC liv/år... Vilket låter mycket bra!
Har du nån länk?
För eftersom den här typen av utrustning funnits i 15 år OnStar och jag aldrig hört talas om den så är det lite märkligt att man inte hört om den mera.
Själv är jag mycket tveksam eftersom idén är att använda mobilnätet och eftersom signaltäckningen ofta är bristfällig utanför tätorter. Läs 2.7.6 i http://www.havkom.se/virtupload/news/rj2004_02.pdf
"Ett kommunikationssystem med sådan brister som beskrivits ovan är knappast förenligt med en god säkerhetsnivå."

Njaeeh.. Testade med GPS nerifrån Cork upp till Dublin. En resa på ungefär 25 mil.
Så fort man kom ut på en småväg så var det bara tack och hej.
Men sen så är ju inte Irland känt för sina solsemestrar, så det var nog molnigt hela vägen. :P

Du vet att GPS bygger på en antal sattelliter runt jorden, och om det inte funkar nånstans är det i städerna där man ser himmlen dåligt.
Du kanske menar GSM?
Svårt det där med alla förtkortningar :tungan

Njaeeh.. Testade med GPS nerifrån Cork upp till Dublin. En resa på ungefär 25 mil.
Så fort man kom ut på en småväg så var det bara tack och hej.
Men sen så är ju inte Irland känt för sina solsemestrar, så det var nog molnigt hela vägen. :P

Antagligen har dMaN24 så kallad A-GPS i mobilen. Dvs positionen beräknas från signaler från närmaste mobilmaster. Och finns det inga mobilmaster# så blir det ingen position.
# Kallas kanske också mobil basstationer.

Galne Dansken skriver:

Har du nån länk?
För eftersom den här typen av utrustning funnits i 15 år OnStar och jag aldrig hört talas om den så är det lite märkligt att man inte hört om den mera.
Själv är jag mycket tveksam eftersom idén är att använda mobilnätet och eftersom signaltäckningen ofta är bristfällig utanför tätorter. Läs 2.7.6 i http://www.havkom.se/virtupload/news/rj2004_02.pdf
"Ett kommunikationssystem med sådan brister som beskrivits ovan är knappast förenligt med en god säkerhetsnivå."

Länk - MC & Moped Strategi - kolla på sidan 20.
Ang. OnStar - kollade endast ultra snabbt - men, dom har väl inget specifikt system för MC. Jupp, jag är också undrande över att det inte finns sådär 110% system riktade för MC! Och om dom finns att det inte är har sökts samarbeta med dom större MC organisationer. Även i den FIM kommision vart jag är medlem, har vi inte hört om några såna system för MC..

Mobiltäckning - vist kan dette vare ett problem på vissa ställen i vårt stora land. Så, på haverirapporten du refererade till att den är från 2003. Det har hänt väldig mycket med antal basstationer och täckning sedan dess. TELIA, är med i projektet, bl.a för att säkerställa 112 prioritet och roaming med övriga aktörer. Och jupp - jag tror fortfarande det vill vara "blind sport´s" runt om..
(Kanske saken med pensionären uppe Norr för nån månad sen - som inte fick täckning, när det sku ringas ambulans - kan få lite fjut på ställen vart täckning saknas..)

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back