2 delat skinnställ eller helställ?

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej! Ska köpa nytt skinnställ, och nu är jag lite osäker på vad för ställ jag ska köpa. Är det verkligen så jobbigt att köra med ett helställ/Racingställ? Har ett två-delat som har blivit för stort. Ska jag satsa på ett nytt tvådelat eller helställ? Motivera gärna med för och nackdelar :)

Mvh /Try

Jag har bara kört med delat och den enda fördelen som jag ser det är ju när man stannar och ska sitta och äta. Jäkligt skönt att kunna hänga bort jackan. Har tagit på mig jackan när jag skulle ner till ica en gång men den åkte upp halvvägs på ryggen utan något som höll den nere så det blev inget med det..

Edit: Nu blir det ett helställ. Kommer fortfarande ha kvar det gamla så mer utförlig beskrivning kan komma efter sommarn :)

Har delat.
Skönt att kunna hänga av jackan.

Var på AVA och testade skinnställ igår, har stl 52 i mitt 2-delade och fick på mig stl 48 i Spidi´s helställ, kändes helt plötsligt som man har krympt. Även väger jag runt 80 kg och är 182 cm lång. Så 52 är alldeles för stort. Jag har funderat kring det här med det praktiska osv, när man ska ta fikan på rosenhill eller liknande är det ju ganska skönt att kunna ta av jackan, men ett skinnställ har man ju för att köra hoj i inte fika med. Så jag är fortfarande kluven.

/Try

Helställ alla dagar i veckan om man ska KÖRA hoj. Att det är lite bökigt att fika/äta/pissa kan man leva med, så krångligt är det faktiskt inte. Ska man fika en längre stund kan man ju dra av överdelen...

Helställ alla dagar i veckan om man ska KÖRA hoj. Att det är lite bökigt att fika/äta/pissa kan man leva med, så krångligt är det faktiskt inte. Ska man fika en längre stund kan man ju dra av överdelen...

Helt rätt Tig3r! Blir nog ett Spidi helställ stl 48, sitter ju sjukt bra :)
Så vart köper man det billigt då? AVA vill ju ha 11k för det, borde ju gå att få betydligt billigare på nätet. Ebay har inte så mycket Spidi har jag sett. Bara massa beg. ställ, och det vill jag inte ha.

Finns lite olika skolor men för vardagligt bruk = gata så tycker jag det fungerar fint med delat. Ibland lirar inte storleken för båda delarna och då vet jag iaf ett exempel där det har sålts en storlek för byxan och en för jackan av samma modell utan att det påverkat priset, hör med din handlare om det känns aktuellt. Hade jag mestadels kört bana så hade jag kanske övervägt helställ.

Sen ska man ha i åtanke att det ska vara ett ställ som man orkar ta på sig varje gång ;0) Nej man är inte odödlig i ett skinnställ men man klarar sig garanterat bättre än om man frassar runt utan.

Jag kör 2-delat, men lägger min röst på helställ. Mitt ställ sitter ihop 99% av tiden och eftersom det är säkrare (ingen dragkedja som kan gå av) vid en krasch, så är det inte så mkt att fundera på. Dock tycker jag det är sjukt svårt med storlekar på helställ. 2-delat sitter klockrent stl 50. Samma storlek i helställ funkar inte, medans 52 blir för stort. (180cm/78kg)

Helt rätt Tig3r! Blir nog ett Spidi helställ stl 48, sitter ju sjukt bra :)
Så vart köper man det billigt då? AVA vill ju ha 11k för det, borde ju gå att få betydligt billigare på nätet. Ebay har inte så mycket Spidi har jag sett. Bara massa beg. ställ, och det vill jag inte ha.

Kolla fc-moto :)

Jag kör 2-delat, men lägger min röst på helställ. Mitt ställ sitter ihop 99% av tiden och eftersom det är säkrare (ingen dragkedja som kan gå av) vid en krasch, så är det inte så mkt att fundera på. Dock tycker jag det är sjukt svårt med storlekar på helställ. 2-delat sitter klockrent stl 50. Samma storlek i helställ funkar inte, medans 52 blir för stort. (180cm/78kg)

På ett helställ ska man ju knappt få igen dragkedjan i början, man får lalla runt med det hemma i 30 min innan det ska gå och stänga, samt att du får ha det stängt utan ryggskydd i ca 30min-1 timme innan du kan få in ryggskyddet. Då kommer det sitta som gjutet :) Men såklart, det är ju lite omständigt.
tex. stl 48 i Alpinestars och Dainese gick inte alls att få på, så stl skiljer ju sig ganska mycket åt på de olika märkerna.

/Try

Storlek 48 med dina kroppsmått låter som att ligga på gränsen till ett för litet skinnställ. Att komma i ett ställ som sitter för tight blir bara fel, trots att "alla" tror att stället ska sitta som ett korvskinn på kroppen. Testade du stället med ryggskydd och bröstplatta på, sittandes på en hoj?

Att köra med hel alt delat ställ är ingen direkt skillnad. Och fikasnacket med att kunna ta av sig jackan löse du med att dra ner dragkedjan och sedan ta av sig överdelen på stället...tadaa!

Enda direkta skillnaden kan vara om du har ett tight ställ, eller svettats som satan så är det lättare att ta av sig ett delat ställ själv. Ett helställ kan bli ett rent helvete att få av sig när du fastnat med armarna bakåt och stället inte rubbar sig en millimeter....

Storlek 48 med dina kroppsmått låter som att ligga på gränsen till ett för litet skinnställ. Att komma i ett ställ som sitter för tight blir bara fel, trots att "alla" tror att stället ska sitta som ett korvskinn på kroppen. Testade du stället med ryggskydd och bröstplatta på, sittandes på en hoj?

Att köra med hel alt delat ställ är ingen direkt skillnad. Och fikasnacket med att kunna ta av sig jackan löse du med att dra ner dragkedjan och sedan ta av sig överdelen på stället...tadaa!

Enda direkta skillnaden kan vara om du har ett tight ställ, eller svettats som satan så är det lättare att ta av sig ett delat ställ själv. Ett helställ kan bli ett rent helvete att få av sig när du fastnat med armarna bakåt och stället inte rubbar sig en millimeter....

Spidi stl 48 satt jättebra, det satt tajt men jag kunde stå rakryggad utan problem, men med de andra ställen jag pröva så gick det inte att få på 48, men stl 50 fungerade fint, så Spidi är väl stora i stl antagligen. Men jag förstår att det kan vara jobbigt att få av när man har varit ute en dag och man är svettig.

/try

har haft helställ sen jag började köra för ca 5 år sen nu! Detta har resulterat i tappade Kör/visa/tankkort, extrema svettningar om rödljuset inte slår om på 30 sek, illaluktande fikapauser där man förpassas till bänken längst bort :D
Men ur säkerhetssynpunkt är det ju absolut bäst att köra omkring i! :tummenupp
men som föregående skev, man ska ORKA ta på sig det varje gång! även vid posöråkningar...

Köpte nu ett 2-delat allväderställ jag kan rulla runt i vid fika/skjutsa runt brudar/posa-åka :banana

Vad har du fått den här skiten ifrån???

På ett helställ ska man ju knappt få igen dragkedjan i början, man får lalla runt med det hemma i 30 min innan det ska gå och stänga, samt att du får ha det stängt utan ryggskydd i ca 30min-1 timme innan du kan få in ryggskyddet. Då kommer det sitta som gjutet :) Men såklart, det är ju lite omständigt.
tex. stl 48 i Alpinestars och Dainese gick inte alls att få på, så stl skiljer ju sig ganska mycket åt på de olika märkerna.

/Try

Jag kör delat på gata och helställ på bana...

Krashar jag så hårt att det delade inte håller ihop på gata så tror jag att jag kommer ha större problem med skadade kroppsdelar än att lite extra roadrash runt midjan skulle göra någon större skillnad.

Att det är "rätt" i sverige att klä sig som om man skall köra ett motogp-lopp bara för att ta hojen till jobbet/korvmojen är iofs bara bra, men jämför man det med kulturen i sydligare länder där man hellre kör i badbrallor kan det ju bli så får man kanske lite perspektiv också. Det skall ju fungera i praktiken, klär man sig så varmt att man blir mosig i huvudet så ökar nog risken för att man krashar, och skinnstället är ju inte direkt någon garanti för att man överlever.

Vad tror du kan hända med dig om du istället köper en storlek större som sitter bekvämt, och sedan kraschar med det?

Vad händer med dig och du sitter med ett ställ som är för litet?

Sjuksyrrorna kommer klippa sönder båda ställen precis lika mycket...

Vad tror du kan hända med dig om du istället köper en storlek större som sitter bekvämt, och sedan kraschar med det?

Vad händer med dig och du sitter med ett ställ som är för litet?

Jag vill att skydden ska sitta där dom sitter och inte glida undan och blotta armbågar,knän osv. Då fyller ju inte skydden sin funktion. Spidi satt helt perfekt, jag kunde sätta på mig det själv och stänga alla dragkedjor osv och det skulle gå att ha ett ryggskydd på också och ändå sitta bekvämt. Men jag citerade egentligen bara det som säljare sa på AVA om hur man ska tänka när man köper ett helställ. Men vad vet jag, jag har aldrig kört i helställ förut.

Så hetsa inte upp dig över det, utan berätta mera du, jag skapade tråden för att jag inte visste.

/Try

*/ ?>
Back