Submarinern var den första Bond klockan på film. Enligt sägnen användes Albert Broccoli egen klocka eftersom Rolex inte gav dem en. Under senare år har tillverkarna betalt för att få bli associerad med James Bond, men så förefaller inte vara fallet från början. Således var det ingen tillfällighet att Omega valde att samarbete med James Bonds producenter när man ville få till en nystart av märket. För den yngre generationen är säkert Seamastern en "Bond" klocka. För mig är det bara en produktplacering, precis som några av biltillverkarna som också varit med genom åren. För oss lite äldre som växte upp med Sean Connery och Roger Moore är det Submarinern som gäller och då de äldre modellerna. Läser man böckerna så är det en Explorer 1 Bond har. Samma klocka som Ian Flemming själv bar. Det är det nog inte lika många som känner till.
Riktigt häftigt med sån historia kring klockorna, det är verkligen sånt som intresserar mig. Bland annat därför det är en speedmaster 3570 som kommer bli först hos mig (jag har bestämt mig nu). Kan inte räkna mig till de äldre men tycker ändå att suben känns mer bond än seamastern.
Angående IWCn så har den försvunnit ur tankarna nu, betala det priset och så använder de ett ETA urverk, herregud...