Köp av klocka/armbandsur

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Allt jag skrev var att folk förutsätter att det är kopior folk bär på idag. Allt från handväskor till klockor. Så får man värsta knytnäven. En klockren höger tillbaka :)

Ärligt talat hade jag inte väntat mig något annat svar från dig än det du precis levererade. Din vän verkar vara en klok person som väljer att prata om sina intressen med likasinnade. Han har säkert förstått att han inte har något utbyte att prata med någon som inte har det där genuina intresset han själv har. De flesta som har ett genuint intresse av något slag kan säkert identifiera sig med honom. Vet inte hur många gånger någon visat ett intresse på fel sätt vilket gjort att jag satt dövörat till och sökt mig bort från en diskussion. Även om man själv håller en låg profil så är det alltid någon som ska förstöra det genom att avslöja något om en som tvingar in en i en diskussion - som ett led i att framhäva sig själva på min bekostnad :mad:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allt jag skrev var att folk förutsätter att det är kopior folk bär på idag. Allt från handväskor till klockor. Så får man värsta knytnäven. En klockren höger tillbaka :)

Näerå, jag höll ju med dig om att det inte var en vidare dörröppnare längre, fast jag tycker det av en annan anledning, jag tycker att det är brattigt att försöka visa upp sina stålar.

Vill man ha fina grejor för att man själv gillar det så är det helt okej.
Vill man ha fina grejor för att andra ska gilla dom så är man helt fel ute.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Näerå, jag höll ju med dig om att det inte var en vidare dörröppnare längre, fast jag tycker det av en annan anledning, jag tycker att det är brattigt att försöka visa upp sina stålar.

Vill man ha fina grejor för att man själv gillar det så är det helt okej.
Vill man ha fina grejor för att andra ska gilla dom så är man helt fel ute.

Du kan trösta dig med att de som köper exklusiva dyra saker för att imponera på andra sällan känner sig nöjda. De får nämligen aldrig det erkännande de vill ha från omgivningen. Själva är de väldigt osäkra på sig själva. Så de fortsätter jakten på bekräftelse på det enda sättet de känner till.

Man märker rätt fort vilka det är som saknar prestige och har fortsatt sunda värderingar trots att de har det gott ställt materiellt sätt. Alla har inte behov av att hävda sig trots att det ser ut så vid första anblicken. Vilken bil man kör och klocka på armen säger egentligen väldigt lite om hur någon är som person. Man ska inte vara för snabb att döma ut någon. Det gäller även omvänt. Det är människan som räknas. Allt annat är en dimredå - glöm inte det.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det ska tydligen vara inne med diskreta klockor framöver som ett resultat av dåliga tider grabbar. Dags att stoppa undan lyxklockan och införskaffa en Swatch.

http://www.svd.se/naringsliv/cartier-gor-klockor-for-finanskrisen_6773469.svd
"– Stora klockor förlorar mark idag. I krisperioder visar man inte upp vad man har på samma sätt"
En möjlighet till billigare begagnade dykarur framöver alltså :rock


Jag imponeras inte av att en tjej har en handväska för 8-10 tusen, jag tycker snarare att dom är sinnesslöa som lägger dom pengarn på något som ska uppfylla samma krav som en begagnad systemkasse (rymma lite smågrejor och ha handtag så att den går att bära)
Mina fördomar säger mig att väldigt få killar imponeras av vilket märke det är på de saker som en kvinna äger (förutom om det skulle vara någon liten pudding med en Moto Guzzi V7 Racer, det vore galet hett :drool ). Vi ser inte om det är ett läppstift för 300kr eller ett för 30kr som de smort in läpparna med eller om klänningen kommer från Chanel eller Lindex.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...jag har en bekant som samlar på klockor...

Skillnaden med honom gentemot de som köper staussymboler är väl som vanligt att han antagligen är mer road och intresserad av en rysk gammal mekanisk militärmodell än av en Rolex eller liknande.

Precis som en genuint bilintresserad person kan bli mer intresserad av en gammal Heinkel Trojan än av Audi R8an som står bredvid. Den senare finns ju 13 på dussinet.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Klocka som klocka, ingen som vet var man kan hitta glaskupor till bordsklockor billigt? Tänkte bygga en ettrörs Nixie-klocka.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Provade lite innan idag, beslutsångesten mellan en speedmaster 3570.50 och en submariner är rätt så stor. Fast speedmastern vinner nog för min del. Aningen snyggare och passar bättre till mer (den blir snygg med krokodilrem till skillnad från subben). Kanske ska vänta tills jag fått se IWCs nya pilot med grön strap i verkligheten.

Sen är ju subben världens mest(?) kopierade klocka, någon som vet om speedmastern kopierats i någon större utsträckning?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sen är ju subben världens mest(?) kopierade klocka, någon som vet om speedmastern kopierats i någon större utsträckning?

Åker du ner till Asien kommer du att finna kopior på i stort sett alla modeller du kan föreställa dig av varierad kvalitet. Rolex är nog storsäljaren hos dem som säljer piratkopior. Det är ju det starkaste varumärket och det som folk känner till.

Köp den klocka du tror dig kommer att trivas bäst med i din vardag. Det är fina klockor allihopa. Hur ser den nya IWC Pilot ut som du nämnde?
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag köpte en Rolex-kopia för många år sedan och förvånande nog höll den i över 5 år. Måste säga att det är lite komiskt hur man kan bli behandlad av människor bara för att dom tror man har en Rolex på sin arm.

Fram med fler Rolex-kopior till folket! Bättre och billigare dörröppnare finns nog inte.

Men vänta nu, var det inte du som tyckte det var tragisk med folk som målade upp en fasad som dom igentligen inte hade råd med ??
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men vänta nu, var det inte du som tyckte det var tragisk med folk som målade upp en fasad som dom igentligen inte hade råd med ??

haha... jag tänkte väl att den skulle komma, ja kanske är jag en tragisk person person med svag självkänsla. Eller så gillar jag sociala experiment och att leka med mänsklig dumhet.

Kanske även lite skillnad om man lägger 200kr av pengar som man äger mot om man lånar 50kkr för att köpa en klocka som ser likadan ut på längre än 50cm avstånd.
Att lägga 200kr för att få borra golddiggers ser jag som förnuftigare än att lägga 50kkr. Men det är ju jag. Och jag kanske är sorglig på mitt sätt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmm, dom var ju inte direkt oplottriga....:)

Hehe ok. De ser nog lite värre ut än vad de är på de där bilderna men jag kan hålla med om att det trots de är i plottrigaste laget. Tycker dock man får mkt bang for the buck då de inte kostar över 1k på ebay. Känns kvalite i mitt tycker när man fingrar på dem.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Åker du ner till Asien kommer du att finna kopior på i stort sett alla modeller du kan föreställa dig av varierad kvalitet. Rolex är nog storsäljaren hos dem som säljer piratkopior. Det är ju det starkaste varumärket och det som folk känner till.

Köp den klocka du tror dig kommer att trivas bäst med i din vardag. Det är fina klockor allihopa. Hur ser den nya IWC Pilot ut som du nämnde?

Det är förstås sant. Men tänkte här hemma?
Tror det blir speedmastern för mig, får samla till en fifty fathoms som dykklocka istället ;)

http://www.iwc.com/en-us/collection/pilots/
Miramarerna med grön rem och beige markeringar är nya för i år. De ser bättre ut på andra bilder så tror de är grymma i verkligheten.

Gillar man utility klockor så gör man haha.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
haha... jag tänkte väl att den skulle komma, ja kanske är jag en tragisk person person med svag självkänsla. Eller så gillar jag sociala experiment och att leka med mänsklig dumhet.

Kanske även lite skillnad om man lägger 200kr av pengar som man äger mot om man lånar 50kkr för att köpa en klocka som ser likadan ut på längre än 50cm avstånd.
Att lägga 200kr för att få borra golddiggers ser jag som förnuftigare än att lägga 50kkr. Men det är ju jag. Och jag kanske är sorglig på mitt sätt.

Det var dina egna ord ;-)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är förstås sant. Men tänkte här hemma?
Tror det blir speedmastern för mig, får samla till en fifty fathoms som dykklocka istället ;)

http://www.iwc.com/en-us/collection/pilots/
Miramarerna med grön rem och beige markeringar är nya för i år. De ser bättre ut på andra bilder så tror de är grymma i verkligheten.

Gillar man utility klockor så gör man haha.

Vet ärligt talat inte hur spridningen ser ut. Jag kan tänka mig att det är vanligast med kopior på Rolex Submariner och Daytona och Datejust. Breitling är också en klocka som varit populär genom åren bland vissa så där tror jag det förekommer en hel del kopior ute bland folk. När det gäller Omega är nog Seamastern den vanligaste klockan folk har kopior på. Blev ju en måttligt populär klocka efter att den blev officiell Bondklocka.

Fifty fathoms är ju en klassiker i vissa dykarkretsar. Vad får man ge för en sådan nu för tiden?

Risken med IWC klockan är att du tröttnar på den. Man ska nog vara ett riktigt fan av militär imagen. Det kan bli lite väl mycket. Titta på klockan i verkligheten och ta dig en funderare.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
hysek.jpg

Jag köpte en kopia på en sån i somras. Hade ingen aning om vad det var för nåt innan jag kom hem och kollade upp det. Men den är skitbra. Inget batteri och fint fungerande skakfunktion. 600 spänn. :)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Vet ärligt talat inte hur spridningen ser ut. Jag kan tänka mig att det är vanligast med kopior på Rolex Submariner och Daytona och Datejust. Breitling är också en klocka som varit populär genom åren bland vissa så där tror jag det förekommer en hel del kopior ute bland folk. När det gäller Omega är nog Seamastern den vanligaste klockan folk har kopior på. Blev ju en måttligt populär klocka efter att den blev officiell Bondklocka.

Fifty fathoms är ju en klassiker i vissa dykarkretsar. Vad får man ge för en sådan nu för tiden?

Risken med IWC klockan är att du tröttnar på den. Man ska nog vara ett riktigt fan av militär imagen. Det kan bli lite väl mycket. Titta på klockan i verkligheten och ta dig en funderare.

Du har nog rätt i att seamastern är den mest kopierade omegan. Lite roligt att den är officiell bondklocka med, med tanke på att submarinern har synts på sean connerys arm i flera filmer (kanske på fler bond än honom med).

WatchOnWatch har icke-kronografen för 80k, så det är väl strax över en sub, frågan är bara vilken som har mest historia.

Jo jag skulle nog inte köpa IWCn som enda klocka, den passar inte riktigt till lika mycket som de andra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Submarinern var den första Bond klockan på film. Enligt sägnen användes Albert Broccoli egen klocka eftersom Rolex inte gav dem en. Under senare år har tillverkarna betalt för att få bli associerad med James Bond, men så förefaller inte vara fallet från början. Således var det ingen tillfällighet att Omega valde att samarbete med James Bonds producenter när man ville få till en nystart av märket. För den yngre generationen är säkert Seamastern en "Bond" klocka. För mig är det bara en produktplacering, precis som några av biltillverkarna som också varit med genom åren. För oss lite äldre som växte upp med Sean Connery och Roger Moore är det Submarinern som gäller och då de äldre modellerna. Läser man böckerna så är det en Explorer 1 Bond har. Samma klocka som Ian Flemming själv bar. Det är det nog inte lika många som känner till.

Du har nog rätt i att seamastern är den mest kopierade omegan. Lite roligt att den är officiell bondklocka med, med tanke på att submarinern har synts på sean connerys arm i flera filmer (kanske på fler bond än honom med).
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top