NAD eller DENON

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Triumph 675
Jag behöver hjälp att bestämma vilken Receiver jag ska köpa.
Har bestämt mig för NAD T 748 eller DENON 1912.
Är det nån guru här som kan säga vilken jag ska köpa och varför?

Eller så går du nån annanstans än hifi-klubben så kanske du hittar lite annat också!

Harman Kardon AVR 265/365 - Strömstarka som fan!
Onkyo TX-NR609 - Inbyggd Spotifyklient och skapliga nätverksfunktioner.
Marantz NR1602 - Har Airplay vilket är kanon om du har någon iPhone/iPad eller Mac och bra nätverksfunktioner!

Yabba har redan berättat det för dig, följ hans råd. Onkyon är sjukt prisvärd.

-"Jag har bestämt mig för att amputera ena handen, ska jag hugga av vänster eller höger?"

-"Skär av dig örat istället."

Ojojoj.
Det verkar som HiFi-klubben inte var er favorit:)
Då ska jag kolla lite mer på Onkyo och Marantz.

Ojojoj.

Handlar inte om det, men som enda leverantör i Svedala av både NAD och Denon så har HiFi-Klubben tendenser till överpriser på dom märkena. Som att dom på något sätt skulle vara exklusivare eller bättre.

Som sagt, kolla på Onkyo:n, den är mucho najs för pengarna den kostar!

Jag har en Onkyo 609 som jag är jäkligt nöjd med, så den tycker jag som Viktor L och Yabba att du ska kolla på.

Beror ju på vad som är viktigast för dig. För mig är det inbygd airplay och att den går att styra via iphone app som är det viktigaste så jag är sugen på 1912.

Både Marantzen och Onkyon jag tipsade om har app till iphone så man kan styra dom från den.
Onkyon finns det en kanonapp till, oRemote, där alla funktioner en tekniknörd behöver och lite till finns :-)

Last edited:
Både Marantzen och Onkyon jag tipsade om har app till iphone så man kan styra dom från den.
Onkyon finns det en kanonapp till, oRemote, där alla funktioner en tekniknörd behöver och lite till finns :-)

Men går det att streama direkt från iPhonen till Onkyon? Jag hade lätt kört på Onkyon men just AirPlay är en rätt schysst grej - inte bara att kunna kontrollera receivern utan att streama direkt från telefonen.

då säger jag nad, onkyo, marantz.

nad och marantz har det bästa 2 kanalsljudet ihop med en bra cd spelare.

Varpå marantz har vanligtvis sjukt bra mellanregister där röster gör sig väldigt bra med god 3d på ljudet, medan nad har lite mer tryck från botten där marantzen tappar. Så uppskattar du bas så kommer du troligen välja nad i det fallet.

Onkyo är ganska jämn över registret i mitt tycke.
Onkyo är grym till hembio och finesser men jag är inte helsåld på 2 kanals finlyssning.
Det låter ingen större skillnad på mp3or från mediaburken men från cdn händer det grejer. Där föredrar jag ofta marantz till dire straits liknande musik men inte gärna till technobeats.

Själv kör jag med onkyo 807 som jag är supernöjd med till hembio men skall komplettera med en fin 2 kanalspjäs. typ musical fidelity m3i eller storebror m6i.

lågnivå till onkyo tycker jag van den hul "the name" är en prisvärd och bra kabel om du kör en ren cd eller dvd med bra ljudkretsar i.

Jag kör blindtester när jag testar ljudet på prylar och har rätt för det mesta.
Kompisar som får agera kabelkopplare när jag sitter med förtäckta ögon tycker nog jag är lite skadad ;)

HK har jag fortfarande inte fått mersmak för

Ojojoj.

Last edited:
Men går det att streama direkt från iPhonen till Onkyon? Jag hade lätt kört på Onkyon men just AirPlay är en rätt schysst grej - inte bara att kunna kontrollera receivern utan att streama direkt från telefonen.
Onkyon har tyvärr inte Airplay.
Löses lätt med en Airport Express.

NAD är för folk vars favorit verktyg är en slägga, folk som mig med andra ord.

Rip min gamla c370

Det beror nog som sagt lite på vad du ska ha den till, vilka funktioner du söker och vilken typ av musik du lyssnar på.
I somras var jag ute efter en ny förstärkare och jag köpte efter mycket kollande på internet en HK 980.
Jag har två ganska stora högtalare (dubbla 12", 400W) och högtalarna används till att lyssna främst på hårdrock och negerdunk samt till fest. Då kände jag att HK 980 passade bra, en renodlad stereoförstärkare med mycket kräm. Inte så många funktioner, inga digitala ingångar etc, men den spelar på som fan, det kan många polare och grannar intyga ;)
Vill du ha mycket ljud för pengarna kan jag rekommendera den annars om du vill ha mycket funktioner, köpt nåt annat =)

Köp den som har de funktioner som du behöver/vill ha. Har båda det, köp den som e billigare eller snyggare...
Ljudmässigt så tror jag knappast att du blir besviken på någon receiver i den prisklassen.
Personligen skulle jag ta DENON av de två du väljer emellan, då den har lite flera "användbara" funktioner.
Kolla även in fjärrkontrollen, det är ju ändå den du kommer att använda mest...

Akta dig även för svindyra kablar, som inte har någon betydelse alls... Det är endast lurendrejeri! Vanliga svarta "lakritssnören" fungerar precis lika bra!

Akta dig även för svindyra kablar, som inte har någon betydelse alls... Det är endast lurendrejeri! Vanliga svarta "lakritssnören" fungerar precis lika bra!

Nja, definitionsfråga. Köper du ett färdigt "surround"-paket på MediaMarkt för 2995kr inkl. BluRay spelar det ingen roll om du använder den medföljande kabeln eller inte. Köper du däremot förstärkare och högtalare för +20k så är det en skillnad på att köra med kabeln från 3k-paketet eller om du kliver upp lite i area. Dock hör du ingen skillnad (motbevisa mig gärna!) på olika kablar med samma area.

Dock är det ju viktigt med snygga kablar :hihi

Nja, definitionsfråga. Köper du ett färdigt "surround"-paket på MediaMarkt för 2995kr inkl. BluRay spelar det ingen roll om du använder den medföljande kabeln eller inte. Köper du däremot förstärkare och högtalare för +20k så är det en skillnad på att köra med kabeln från 3k-paketet eller om du kliver upp lite i area. Dock hör du ingen skillnad (motbevisa mig gärna!) på olika kablar med samma area.

Nej! Kabeln spelar ingen roll för ljudet/bilden... Om man vill vara besservisser och petnoga: använd 2,5mm3 kabel till högtalarna! Signalkablarna kan vara vanliga "lakritssnören".
Detta gäller oavsett om det är en 2999kr Boobastik-stereo eller svindyra märkesgrejer! :tummenupp

Dock är det ju viktigt med snygga kablar :hihi

Ja om vi pratar om fåfänga...då är även kabeln viktig... :D

Angående kablar så finns det iaf en tumregel som säger att kabeln får betydelse vid överföring av analog signal men dock inte vid digital signal.
Jag själv (och andra) har märkt skillnad vid blindtest på olika analoga signalkablar i alla fall.
Sen så slog jag faktiskt till och köpte ett par lite dyrare kablar att ha mellan cdn och förstärkaren och tycker faktiskt att det låter bättre än med lakritssnören :)
Inbillning eller inte låter jag vara osagt, men man ska inte underskatta placeboeffekten ;)

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back