Snöskotermotor i motorcykel?

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Min tekniska kunskap är lite begränsad så jag frågar här.
Är det inte möjligt att ta bort primärvariatorn från vevaxeln på en skotermotor och ersätta med med drev/kugghjul och driva en extern (harley) växellåda och från växellådan med kedja till bakhjulet eller är det något väsentligt jag missat?
Är det inte så det fungerar på tex Harley?
Att det maskinellt inte kanske är enkelt att utföra men det borde ju inte vara en omöjlighet?

Rent mekaniskt/tekniskt går det, sen pratiskt/ekonomiskt är ju en helt annan sak.
Yamaha har ju båda varianterna i R1'an som mc och R1X som snöskoter.

/KentW

Sök på tuben. Har sett en del videos med precis det du frågar om. Det finns speciellt en som använt sig av en 800 och har byggt hela chassiet själv i kolfiber.. Kanske underlättade att han var utvecklingschef hos Renault F1.. :)

Last edited:
Kör med variomatiken :tummenupp

Kul med en automathoj som ger på som fan. Typ yamaha srx 700 ger ju 140 vilda ;)

Rent mekaniskt/tekniskt går det, sen pratiskt/ekonomiskt är ju en helt annan sak.
Yamaha har ju båda varianterna i R1'an som mc och R1X som snöskoter.

RX1 :mattias

Klart det går, allting går! Se nu till att bygga och göra en tråd här på SH ;)
Tularis%20800.jpg

Klart det går, allting går! Se nu till att bygga och göra en tråd här på SH ;)
Tularis%20800.jpg

Det är lite av en fantasidröm jag har att nån gång bygga en 130+hp 2-takts Flattrackhoj på 700cc och här upp där jag bor så är skotermotorer billigt men min kunskap är begränsad så jag börjar med tjejens zombiefighter och nästa projekt blir på en rsv 1000 motor jag har men efter det så kanske min kunskap har ökat tillräckligt för att ge sig i kast med något 2-taktsmonster.

Jag skulle se mig om efter en annan typ av låda som mer matchar motorns karaktär. Bygga om en sporthojsväxellåda skulle jag iaf kolla upp först. Då får man lösa primärdrivningen där med.

Åh fy tusan va roligt drömmer om ett sånt här projekt!
Tänk en 2000cc tvåtakt motor på en MC!

Ja eller en PSI Genesis 1800cc eller varför inte en ny polaris 800cc med turbo. Så hysterisk hoj f*n skulle bli att köra haha.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back