bil för 15k-25k?

Volvo 945, inget att tveka om. :tummenupp En rostfri, välservad folkhemsfraktare är fortfarande väldigt mkt bil per krona med svårslagen totalkostnad, även om de är långmilare. Satsa på en från 95 eller senare, de har uppgraderat rostskydd och mer säkerhetsgrunkor (SIPS bla)

Erkänt stryktålig konstruktion med betydligt mindre fel än medelbilen (till skillnad från V40 och V70) och bättre rostskydd än 740. Du slipper dessutom allt strul med kassa framvagnar som plågat Volvo sedan framhjulsdriften introducerades med 850. Satsa på minsta 2,3 litersmotorn med 116 hästar (undvik de överladdade motorerna och 16 ventilarna). Om saker går sönder så finns reservdelar i överflöd och alla kan meka Volvo. Andrahandsvärdet är stabilt. Lastar MASSOR!

Enda nackdelen är väl bakhjulsdriften på vintern och de inte är några körmaskiner direkt, de går bäst i ok tempo rakt fram. Men så är det ju en Volvokombi också.....:D

Skulle lagt mina pengar på en Mercedes w124 årsmodell -93 till -95 med en 200 eller 220 motor.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Köp en sen årsmodell av Volvo 940. Kollar du på besiktningsstatistiken från 2007 för 10 år gamla bilar så ligger Volvo 940 oerhört bra till. Drar en del soppa men är stora, lastar mycket och reservdelar hittar du i varje dike.

Medelbilen 30%
Subaru Legacy 12%
Toyota Corolla Touring 13%
Volvo 940 Turbo 13% (Plats 18 av 212 modeller)
Toyota Carina 14%
Mitsubishi Colt 14%
...
...
...
Honda Civic 16%
Jeep Wrangler 16%
Volvo 940 GL 18% (Plats 25 av 212 modeller)
Volkswagen Golf Cabriolet 18%
Mitsubishi Lancer 18%

http://bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6/$file/Personbilar_10_ar_rang_modellrelaterade_2007.pdf

De 940 som brukar vara till salu här omkring (95-98) har "bara" gått 30-35k mil och det vill de ha 20-25k för. Känns som att man kan få en lite fräschare bil för pengarna.

I denna prisnivån gäller det nog mest att hitta rätt exemplar än att snöa in på en speciell modell.
Audi A6/100 innan -98 och utan V6 ligger väl bra till.
Kan du rucka på årsmodellkravet så brukar Volvo 240 vara tacksamma bruksvagnar som både tål misshandel och stå still länge mellan uppdragen och så är de bättre på vintern än 740-940.
En välhållen Accord eller 626 är inte fel heller.
Du kan även hitta välvårdade Mercedes W124 här.
En dark horse är Opel Omega, kolla efter rost i bakskärmarna och köp med 2 liters motorn för Max ekonomi.
Kolla med släkt, vänner och kollegor för en känd bil brukar vara bästa valet.

A6 = 30k mil, oftast... men får nog ge Audi en provkörningschans i alla fall.

Har en 240 som är på väg till skroten... Har haft några stycken och problemfria är det inte även om de tål en del som du säger.

Har haft och kört andras Mercedesbilar en hel del och de är helt ok. Bra komfort o sånt, känns bara som att det skulle vara kul att prova något nytt märke. Men Merca finns i bakhuvudet i alla fall.

Omega känns väldigt mycket bil för pengarna, stor i alla fall. "Härlig 80-talskänsla" i dem kanske? :P

Mazda 626, ja, kanske..

Årmodellkravet faller väl ofta på krocksäkerheten. Mellan tummarna så verkar småbilar börja bli ok runt 00, stora bilar från 95. Krockkudde ett krav...

Volvo 945, inget att tveka om. :tummenupp En rostfri, välservad folkhemsfraktare är fortfarande väldigt mkt bil per krona med svårslagen totalkostnad, även om de är långmilare. Satsa på en från 95 eller senare, de har uppgraderat rostskydd och mer säkerhetsgrunkor (SIPS bla)

Erkänt stryktålig konstruktion med betydligt mindre fel än medelbilen (till skillnad från V40 och V70) och bättre rostskydd än 740. Du slipper dessutom allt strul med kassa framvagnar som plågat Volvo sedan framhjulsdriften introducerades med 850. Satsa på minsta 2,3 litersmotorn med 116 hästar (undvik de överladdade motorerna och 16 ventilarna). Om saker går sönder så finns reservdelar i överflöd och alla kan meka Volvo. Andrahandsvärdet är stabilt. Lastar MASSOR!

Enda nackdelen är väl bakhjulsdriften på vintern och de inte är några körmaskiner direkt, de går bäst i ok tempo rakt fram. Men så är det ju en Volvokombi också.....:D

Bakhjulsdriften är snarare en fördel... har bara haft det tidigare. Ska nog inte räkna bort 940:in än även om pris o mil brukar vara rätt höga.

Någon som har egen erfarenhet av citroen c5? klart fräschaste bilen hittills av de jag provkört i den prisklassen.

Skulle lagt mina pengar på en Mercedes w124 årsmodell -93 till -95 med en 200 eller 220 motor.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Känner du till kritiska miltal på den? kamkedja väl?

Last edited:
Ärligt talat, med dina krav så har du faktiskt bara kollat på skitbilar. Här är en bil som fixar allt på din lista med bravur. Enda kända nackdelar är väl rosten- dock har bilarna du kollat på inte direkt mindre rostbenägna. Visst lite mer bullrig än en A4 kanske, men du vill faktiskt ha en bil som alltid funkar!

http://www.blocket.se/kristianstad/Honda_civic_1_4_bensinsnal_37259304.htm?ca=11&w=3

Just att denna civic hade utgångspris på 25k är i överkant, men jag tog bara ett exempel. Dessa Hondor med de små bränslesnåla motorerna ligger inte högt alls i pris.

Last edited:
Ärligt talat, med dina krav så har du faktiskt bara kollat på skitbilar. Här är en bil som fixar allt på din lista med bravur. Enda kända nackdelar är väl rosten- dock har bilarna du kollat på inte direkt mindre rostbenägna. Visst lite mer bullrig än en A4 kanske, men du vill faktiskt ha en bil som alltid funkar!

http://www.blocket.se/kristianstad/Honda_civic_1_4_bensinsnal_37259304.htm?ca=11&w=3

Hade det inte varit typ 35 mil bort så hade jag åkt direkt.

Är ju hopplöst att hitta någon likande honda i Östergötland. :huvet

Men Audi kanske känns fräschare efter 30k mil? Kanske värt att provköra i alla fall.

Lyxbilar kan dra iväg i kostnaden, eller så har man tur. Byta kamrem på en 6:a brular inte vara så kul för plånboken om man inte kan göra det själv.

Beror lite på... Jag har ägt och kört A6/A4/A3 som legat runt 30-tusenstrecket och någon har kännts ganska sunkig med tygklädsel och gammal design och trist motor. Det var en 97:a med liten 1,8-motor (men snål var den). Sedan har det varit någon årsmodell senare, med skinn och med andra ägare som tagit hand om bilen - en helt annan känsla! Båda var dock bra i fjädring och framvagn m.m. fortfarande efter så många mil och med originaldämpare och fjädrar.

Men att t.ex. handla en Allroad med luftfjädring och kanske hårt körd V6 och som fått dra tunga husvagnar, ja då kan det bli dyrt med underhåll och renoveringar innan allt går som det skall. Enskilda exemplaren varierar mycket i skick. Men nu var du ju ute efter något billigare bilar (halva priset ungefär) och då är det snarare sena 90-talet som gäller.

Vad gäller kamrem m.m. så är det inte farligt dyrt. T.ex. Mekonomen tar samma för storservice på en V6 som en liten 4:a - det är lika lättmekat genom att man lyfter bort fronten och då kommer åt alla delar. Jag skulle nog göra det själv om jag hade rymligare garage och mer tid för att skruva.

Beror lite på... Jag har ägt och kört A6/A4/A3 som legat runt 30-tusenstrecket och någon har kännts ganska sunkig med tygklädsel och gammal design och trist motor. Det var en 97:a med liten 1,8-motor (men snål var den). Sedan har det varit någon årsmodell senare, med skinn och med andra ägare som tagit hand om bilen - en helt annan känsla! Båda var dock bra i fjädring och framvagn m.m. fortfarande efter så många mil och med originaldämpare och fjädrar.

Men att t.ex. handla en Allroad med luftfjädring och kanske hårt körd V6 och som fått dra tunga husvagnar, ja då kan det bli dyrt med underhåll och renoveringar innan allt går som det skall. Enskilda exemplaren varierar mycket i skick. Men nu var du ju ute efter något billigare bilar (halva priset ungefär) och då är det snarare sena 90-talet som gäller.

Vad gäller kamrem m.m. så är det inte farligt dyrt. T.ex. Mekonomen tar samma för storservice på en V6 som en liten 4:a - det är lika lättmekat genom att man lyfter bort fronten och då kommer åt alla delar. Jag skulle nog göra det själv om jag hade rymligare garage och mer tid för att skruva.

Har läst någonstans att audis v6:a från -90 talet med bland annat två remmar (kedjor?) kan vara rätt dyr att byta på och jag behöver inte så speciellt mycket lyx utan mer en fungerande bil, och då räcker en 4:a eller ev en 5:a gott.

Men hittar jag en fräsch med en 6:a för ungefär samma pengar (och nybytta remmar) så är det helt ok. Vanlig service med olja o filterbyte kan jag göra själv på p-platsen.

Hmm.. Kanske får titta efter lädersäten då. i alla fall kolla upp årsmodellerna lite bättre.

Tackar för inputt. :)

Jag köpte mig en S70 häromdagen . en bra bil tycker jag iallafall

Det där med ny eller gammal beror på lite hur man ser det.

Om jag skulle göra ett bilköp idag och fick välja mellan min Audi S6 från -95 med snart 26000 mil på mätaren eller en Ford Focus från -04 med 10 000 mil på mätaren så skulle jag ta min audi alla dagar i veckan.
Den drog på 3 år lika stora reparationskostnader som min gamla S6 gjort på 8 år och då kör jag den som om jag har stulit den.

Nu ska ju inte TS köpa en S6 förmodligen. Men för att byta bromsar på dom lär man väl nästan vara oljeshejk eller?

Jag köpte mig en S70 häromdagen . en bra bil tycker jag iallafall

Årsmodell och mil? :)

Lexus har jag inte ens funderat på, visste inte att det fanns i den prisklassen. Men handikapplåda är väl inte så väldigt kul att ha, kan växla själv. (vill gärna kunna bogsera igång en tjurskallig bil)

Lexus har jag inte ens funderat på, visste inte att det fanns i den prisklassen. Men handikapplåda är väl inte så väldigt kul att ha, kan växla själv. (vill gärna kunna bogsera igång en tjurskallig bil)

Dom sexväxlade manuella är rätt fina dom med.

Jag gillar inte heller handikappanpassade bilar, men jag har en sån ändå nu.

:huvet

Det där med ny eller gammal beror på lite hur man ser det.

Om jag skulle göra ett bilköp idag och fick välja mellan min Audi S6 från -95 med snart 26000 mil på mätaren eller en Ford Focus från -04 med 10 000 mil på mätaren så skulle jag ta min audi alla dagar i veckan.

På förra jobbet hade vi en tjänstebil som man kunde använda om man skulle ut till kunder och behövde bil. Det var en Focus flexifuel -00. Den skickades iväg innan den passerat 10 000 mil för vid 8000 mil rasade drivaxlarna (känt problem hos focus) samt vattenpumpen. Diverse småfel uppenbarade sig som att det inte gick att öppna bakluckan och en del annat småkrafs. Vid 10 000 mil rasade växellådan och då fick chefen nog.
visserligen var den inte söndagskörd men i alla fall. Den drog på 3 år lika stora reparationskostnader som min gamla S6 gjort på 8 år och då kör jag den som om jag har stulit den.

Du sliter inte ut en bil på 30 000 mil. En del slitdelar kommer du att få byta men det kan hända även om den bara gått 10 000 - 15 000 mil.

En äldre premiumbil sjunker mycket lite i värde eftersom nästan allt värde är borta redan. Dom flesta barnsjukdomarna är åtgärdade. Trots att dom gått en del så känns dom ofta relativt fräscha.

En nyare bil av billigare snitt kan ha kvar en massa barnsjukdomar och kommer att sjunka lite mer i pris. Risken för reparationer är lite större. Men framför allt så är det skillnad i hur fräsch den känns invändigt.

Min gamla Audi 80 -94 kändes efter dryga 20 000 mil mycket fräschare i inredningen än dåvarande sambons mammas Opel Agila som var bara något år gammal. Helt enkelt därför att inredningen i den var av så dålig kvalitet att klädseln börjat tappa färgen redan efter 3 år.

Så om du kör lite så skulle jag i ditt ställe satsa på en äldre bil av något premiummärke. Exempelvis en Audi A3 eller A4 från någon gång kring -00 borde du kunna få tag på. Hittar du ett välvårdat exemplar så kan du köra väldigt problemfritt. Är det med någon av dom mindre motorerna så går dom att köra på 0,6 på landsväg utan större problem.

Våga vägra focus.
Har en 3 år gammal. Rostig, chrom släpper, airbag bytt efter gått sönder av sig själv, regnar in, koppling slav och huvudcylinder bytt, plast ramlar av, galler till högtalare spricker när man tittar på dem och du måste köpa hela dörrsidan, Drar 1l mil på bensin blandat med 120 my little ponys, tomgången lever ett eget liv, växellådan justerad, blinkersarmatur bytt, dör ibland utan anledning.
Ljudnivån i bilen påminner om min gamla 240.

Ett axplock av saker jag hatar med ficus.
Något bra? Väghållningen är fan riktigt bra!
8000mil.

Tur jag skall byta in tjänstebilen snart.

...Ett axplock av saker jag hatar med ficus.

Ja, det är väl en av de få saker man kan säga är positivt med Focus. Det är faktiskt den bil jag kört som haft bäst balanserat antisladdsystem - det gick att köra på fyrhjulssladd lite lagom och styra upp med gas och ratt så man precis låg på marginalen på en snorhal frostväg. Men annars så...

Nu ska ju inte TS köpa en S6 förmodligen. Men för att byta bromsar på dom lär man väl nästan vara oljeshejk eller?

Nja. Det beror såklart vad man jämför med.
Belägg fram går på 1800 för delarna och skivorna kostar 1200 styck. Om man inte köper dom på audi.
Så det är klart. Det är betydligt dyrare än på en Volvo 240.
Men betänker man att det är ganska sällan man måste byta dom och det är nog fan det enda som ger sig i hela framvagnen så är det inte sådär hemskt.

En Audi ur standardserierna har betydligt lägre priser på nästan alla delar än vad jag har.

Ja, det är väl en av de få saker man kan säga är positivt med Focus. Det är faktiskt den bil jag kört som haft bäst balanserat antisladdsystem - det gick att köra på fyrhjulssladd lite lagom och styra upp med gas och ratt så man precis låg på marginalen på en snorhal frostväg. Men annars så...

Jag körde alltid Focusen med avslaget antisladd/antispinn. Den var så hård på regleringen så att så fort det släppte minsta lilla så ströp den totalt motorn.
Påfart på motorväg när man försökte acca så blev det snarare motorbroms för att antispinnet tog bort all motoreffekt.
Men utan hjälpfunktionerna så var väghållningen ganska trevlig.

Våga vägra focus.
Har en 3 år gammal. Rostig, chrom släpper, airbag bytt efter gått sönder av sig själv, regnar in, koppling slav och huvudcylinder bytt, plast ramlar av, galler till högtalare spricker när man tittar på dem och du måste köpa hela dörrsidan, Drar 1l mil på bensin blandat med 120 my little ponys, tomgången lever ett eget liv, växellådan justerad, blinkersarmatur bytt, dör ibland utan anledning.
Ljudnivån i bilen påminner om min gamla 240.

Ett axplock av saker jag hatar med ficus.
8000mil.

Tur jag skall byta in tjänstebilen snart.

Det där stämmer ganska väl överens med min bild av Ford Focus.
Den känns lite som ett rullande haveri som väntar på att ske. Känslan var att bilen föll isär omkring en medan man körde.

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back