SSD. Vaskamanha?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Sitter med en tre år gammal burk som behöver ominstalleras. Tänkte passa på att kasta i en SSD och rulla 7 på den sen. Hur stor disk behöver man för Win 7, ett eller kanske två spel och lite småprogram? 60Gb lär väl knappast räcka?

Vilket märke är "bäst" eller mest prisvärt kanske man ska säga?

60gb disk kommer man inte så långt på, tror win7 tar ca 20gb om jag inte har helt fel?

Jag körde med en Nova SSD 60gb, KATASTROF DISK!!!
vet fler som haft problem med nova serien.

Åkte in och lämnade tillbaka den och köpte mig en 120gb Intel 320 serien SSD, dom ska tydligen vara dom stabilaste på marknaden just nu (alltså just intel diskar) . Lite dyrare men stabilare. Skulle satsa på 120gb beroende på hur mkt du ska installera.

På min 120GB finns Win7, Steam (battlefield badcompany2 och counter-striker), några små program och jag har 69gb kvar, då ska det installeras minst 2-3 spel till. Do the math =)

Jag tänkte själv köpa en 55GB A-Data 599-Series till min HTPC. Men visst är det väll i minsta laget.

Jag själv köpte mig en Corsair SSD 120gb i vintras, dock verkar den inte finnas kvar i sortimentet. Men det som kan vara bra att kika på är läs/skriv hastigheten. Man vill gärna ha så jämn hastighet som möjligt för detta.

Tex den Intel disken du kikade på har följande spec:
270MB/130MB/s i read/write

Jag skulle snarare förslå tex denna.
Corsair SSD Force Series™ 3, 180GB
550MB/515MB/s read/write
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649949

Dock kräver den disken att du har SATA3, nu vet jag inte om du har det på din burk eftersom att den är 3år gammal. Men om det är ett egenbyggd dator som du har så kan du ju bara skriva vad du har för moderkort så kan jag kolla upp det åt dig. Men mest troligt så är det SATA2 du har.

Isf skulle jag rekommendera:
Corsair SSD Force Series™ F115, 115GB
285MB/275MB/s read/write
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625824

På min dator jag har hemma så har jag en 120gb SSD disk, (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601325 ). Där har jag win7 samt lite program och några spel. Sen har jag vanliga hårddiskar som lagringsutrymme.

Tänk på att en SSD disk är som ett minneskort, den har bara en begränsad livslängd, dvs den tappar lite i prestanda varje gång du tex avinstallerar/ominstallerar/raderar filer. Men för en vanlig lekman så kommer det nog hålla bra ändå :)

Mvh
Magnus (HOIST) dvs jag som installera Vingcard på din jobbdator :)

320-serien hade väll visa problem? Är de lösta med Biosupdatering?

min första 320 och dom har fått bra recentioner i stabilitet. Kan vara så att dom haft problem sen tidigare, det hade dom flesta SSD diskarna i början. Finns väl i princip nya firmwares till alla diskar som ska åtgärda problemen meeeeen ja

Jag själv köpte mig en Corsair SSD 120gb i vintras, dock verkar den inte finnas kvar i sortimentet. Men det som kan vara bra att kika på är läs/skriv hastigheten. Man vill gärna ha så jämn hastighet som möjligt för detta.

Tex den Intel disken du kikade på har följande spec:
270MB/130MB/s i read/write

Jag skulle snarare förslå tex denna.
Corsair SSD Force Series™ 3, 180GB
550MB/515MB/s read/write
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649949

Dock kräver den disken att du har SATA3, nu vet jag inte om du har det på din burk eftersom att den är 3år gammal. Men om det är ett egenbyggd dator som du har så kan du ju bara skriva vad du har för moderkort så kan jag kolla upp det åt dig. Men mest troligt så är det SATA2 du har.

Isf skulle jag rekommendera:
Corsair SSD Force Series™ F115, 115GB
285MB/275MB/s read/write
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625824

På min dator jag har hemma så har jag en 120gb SSD disk, (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601325 ). Där har jag win7 samt lite program och några spel. Sen har jag vanliga hårddiskar som lagringsutrymme.

Tänk på att en SSD disk är som ett minneskort, den har bara en begränsad livslängd, dvs den tappar lite i prestanda varje gång du tex avinstallerar/ominstallerar/raderar filer. Men för en vanlig lekman så kommer det nog hålla bra ändå :)

Mvh

Force 3 fick kritik i Sweclockers SSD test pga ojämn prestanda. Dålig fart vid komprimerad data har jag för mig.

Force 3 fick kritik i Sweclockers SSD test pga ojämn prestanda. Dålig fart vid komprimerad data har jag för mig.

mkt möjligt, men som jag skrev så kräver det att man har SATA3, så min andra rekommendation är snarlik mot den disken jag har idag.

Sweclockers hittar ju alltid "fel" eller så, men det är ju också en sida för dem som vill tok tweaka sin dator och har top-of-the-line utrustning. Men eftersom Plåtniklas här bara vill ha tips om en bra SSD disk, så tipsade jag om den andra disken, Force F115. Den liknar den disk jag har (F120) och har inte haft några problem med den. Snabb som attan mot traditionella diskar.

min första 320 och dom har fått bra recentioner i stabilitet. Kan vara så att dom haft problem sen tidigare, det hade dom flesta SSD diskarna i början. Finns väl i princip nya firmwares till alla diskar som ska åtgärda problemen meeeeen ja

Hittade nu. Problemet åtgärdat men har man en disk med äldre tillverkningsdatum än 2mån bör man kanske köra firmware updatering.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14376-intel-fixar-8mb-buggen-i-320-serien-ssd

320 serien är en tillförlitlig disk men inge raket, såhär recenserade sweclockers

Uppföljaren till den omåttligt populära X25-M G2 återanvänder ett vinnande recept och bättrar på det ytterligare. Modellen vinner absolut inga hastighetsrekord, men bygger på en beprövad styrkrets med erkänt god tillförlitlighet. För den som sätter datasäkerhet i främsta rummet är Intel 320-serien det säkra kortet.

Mvh

Jag har bara SATA2 om jag inte kommer ihåg helt fel. Funkar inte Inteldisken jag länkade till alls då?

[EDIT] Eftersom det är en gammal maskin har jag inte något überkrav på att det ska vara det asadödsavärsta som går att uppbringa utan bara sådär svenskt lagom.

Crucial M4 128 GB verkar trevlig.

"Crucial får upprättelse efter problemen med C300-serien och den nya M4:an presterar genomgående bra, oavsett typ av data. Visserligen finns det skillnader beroende på enhetens kapacitet men i kombination med den mycket attraktiva prislappen blir det en solklar rekommendation till båda nykomlingarna.

Fördelar:
■Genomgående hög prestanda
■Stöd för SATA 6,0 Gbps
■Lågt pris per gigabyte

Nackdelar:
■Notera prestandaskillander mellan 128 och 256 GB"

Jag har bara SATA2 om jag inte kommer ihåg helt fel. Funkar inte Inteldisken jag länkade till alls då?

Jo absolut, men i mina ögon så får du mer hastighet för pengarna om du köper en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625824

Men som sagt vad man än köper så kommer det vara snabbare än en traditionell mekanisk hårddisk..

Edit: Disken jag länkade till här var tom billigare än Intel Disken.. baraensånsak!

Jag har både Corsair SSD Force Series GT 120GB och föregående modell(285/275MB/s).

Force har mycket högre prestanda om man läser/skriver stora filer enligt den data som följer med diskarna.

Dock så är det inget jag har märkt av i verkligheten utan i vardagen märks ingen skillnad.

Just köpet av dessa diskar motiverade jag med sandforce. Då behövde jag inte konvertera över till ext4 för att använda mig av garbage collection.

Last edited:
Nackdelar:
■Notera prestandaskillander mellan 128 och 256 GB"

Sitter man och kör benchmark mjukvara så är det kul med snabbare disken.

Men inget som kommer märkas vid normal användning av datorn.

Jag som användare gör mycket med datorn. Skriver mjukvara, testar mjukvara, lyssnar på musik, spelar lite spel och även normal slösurfande.

Jag och mina polere märker inte ens något skillnad mellan en F120 och en GT 120GB. Jag köpte just GT'n för att den absolut är bland de snabbaste i diverse prestandaindex. Så en disk som presterar 35% bättre i ett benchmarktest men är 15 % dyrare är absolut inte värt det högre priset då man ändå inte märker något skillnad.

Söktiden på dessa diskar är ungefär lika låga.

Last edited:
Vad gäller tillverkare skulle mitt val falla antingen på Corsair eller A-Data, detta är två tillverkare som under lång tid tillverkat mycket bra och tillförlitliga ramminnen och vet således vad de gör. Vad gäller storlek skulle jag inte ha gått under 120GB, uppåt är det ju priset som sätter gränser...
Man behöver inte så jävla mycket utrymme på en systemdisk då det enda den ska användas till är OS, program som ingår i uppstart/autostart, program med stora mängder data som ska laddas in (dvs spel generellt sett) samt till swapfil. T.ex officepaketet vinner inte särskilt mycket på att installeras på systemdisken då det är jämförelsevis små mängder data som ska läsas in vid uppstart av programmet...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D