SSD. Vaskamanha?

Jäkla SH!

Köpte just en Intel 320, 160 gigaren. Hoppas den gör skillnaden i min laptop..

Gick emot kunskapen här dock och köpte en som är obalanserad i läs/skriv, även om 160gbaren är bättre än 120 (270/165 istället för 270/130). Jag valde främst intel på grund av anseendet när det gäller kvalité samt 5-årsgarantin. Tror jag blir nöjd ändå :tummenupp

1990:- på CDON

Tänk på att en SSD disk är som ett minneskort, den har bara en begränsad livslängd, dvs den tappar lite i prestanda varje gång du tex avinstallerar/ominstallerar/raderar filer. Men för en vanlig lekman så kommer det nog hålla bra ändå :)

:)

Jag skulle säga att det där är nog överspelat vid det här laget. Det finns folk som kör rätt tunga databaser på SSD. En vanlig hårddisk är ju inte heller särskilt driftssäker.

Jäkla SH!

Köpte just en Intel 320, 160 gigaren. Hoppas den gör skillnaden i min laptop..

Gick emot kunskapen här dock och köpte en som är obalanserad i läs/skriv, även om 160gbaren är bättre än 120 (270/165 istället för 270/130). Jag valde främst intel på grund av anseendet när det gäller kvalité samt 5-årsgarantin. Tror jag blir nöjd ändå :tummenupp

1990:- på CDON

Hoho, iofs nyinstallerat system, men uppbootning, programstart och sådant går så sjukt smidigt. Antagligen den billigaste prestandaökningen jag kunde göra.

Ca 120gb ledigt efter installation av OS och officepaket mm. :tummenupp

Ja SSD är helt suveränt. Och sen är de knäpptysta dessutom.

Min 55GB SSD är bara fylld till 17GB. Win 7, Mediaportal och lite plugins och codecs är iofs allt som ligger på den.

Jag skulle säga att det där är nog överspelat vid det här laget. Det finns folk som kör rätt tunga databaser på SSD. En vanlig hårddisk är ju inte heller särskilt driftssäker.

Ja, det har hänt en jäkla massa de allra senaste åren. Den beräknade livslängden på en SSD är bättre än HDD. Det är priset som kanske avskräcker och så kan man inte rädda data vid haveri på samma sätt som en fysisk hårddiskskiva (men å andra sidan är risken för haveri mindre och sköter man backuperna rätt så...).

Högpresterande SSD är väldigt vanligt i storage-lösningar som frontend för kortlivad eller ofta accessad data och så kan man ha "billigare" SAS-disk el.dyl. bakom och kanske ett sekundärlager med SATA.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D