Honda CBR1000F - tråden

varför fick du bita i sura äpplet menar du?, du hade ju redan lämnat in hojen
Jo,men jag tycker bara det är ett litet initervall för en sådan sak -
och så mycket som jag redan har kört blir det väl att göra 1 gång varje år :va

Men tack och lov jag gjorde det ändå,det var inte bortkastade pengar precis.


va kostade det att justera ventilerna och byta drivpaket?:confused:
Nu visade det sig att CBR 1000F är en av Honda's lite "dyrare" modeller angående drivpaket....

Men jag fick gjord följande:
1 - Ventiler kontroll/justering.

2 - Byte av tändstift. (NGK DPR9E-9)

3 - Nytt luftfilter.

4 - Synkronisering av förgasarna samt undersökt
om strypningen satt kvar.

5 - Byte av drivpaket. (2.446:-)

6 - Nya handtag på styret. (vibrationsdämpande)

Material kostnad: 3.258:-

Jobbet tog 3.70 tim


min hoj är besiktigad UA 22/8-11 så då tycker man ju inte att man borde behöva lämna in den på verkstad på en gång, eller???
tacksam för svar om nån vet..

Att den är bessad har jo inget som så med service etc etc att göra.
Olja/filter och stift kan man jo byta själv (Bara jag som var lat nu första gången)
Jag förstår nu att just den biten med ventilerna bör man nog vara lite OBS på.
Annars är motorn ganska så "skottsäker" :yoparty
 
Last edited:
Vi kan väl köra en koll på vilka som är med här.

Jag är Calle Blåholtz

59 år

Bor i Tyringe

har 3 st CBR 1000f

87 banhoj
87 landsväg
94 landsväg

Jag har kört mc sedan < 1970

:banana

Är


Jag är Erkki,

bor söder om stockholm

33 år

har en -87 cbr1000f (den på bilden)

ska börja köra motorcykel imorgon!!!


är så jääävla peppad inför imorgon, hoppas på fint väder och att barnvakten inte ställer in, vi har planerat in fyra timmar total tid :tummenupp

älskar hojen mer än min första bil fast jag knappt kört den, vi har tittat på varann i flera veckor nu och imorgon blir det åka av!!!

nybörjare men hoppas få va med veteranerna på denna cbr1000f tråd:)

:yoparty:yoparty:yoparty
 

vi körde fruängen till järna, tog en paus o sen tillbaka, första gångnen jag kört lite längre med sån hoj,,förut bara kört cross och då mest på bakhjulet, faan va skön den va, har ju inte något att jämföra med på väg iofs haha!, men kände mej säkrare än va jag trodde att jag skulle göra, stabil liksom. bästa livsinvesteringen på länge!!!

:yopartyCBR 1000F
 
faan va skön den va, har ju inte något att jämföra med på väg iofs haha!, men kände mej säkrare än va jag trodde att jag skulle göra, stabil liksom. bästa livsinvesteringen på länge!!!

:yopartyCBR 1000F


Jo sådan har jag det också med min -
stabil och robust till 1000,men även med på noterna om man vill "busa" lite :rock
 
vi körde fruängen till järna, tog en paus o sen tillbaka, första gångnen jag kört lite längre med sån hoj,,förut bara kört cross och då mest på bakhjulet, faan va skön den va, har ju inte något att jämföra med på väg iofs haha!, men kände mej säkrare än va jag trodde att jag skulle göra, stabil liksom. bästa livsinvesteringen på länge!!!

:yopartyCBR 1000F

:tummenupp
 

Klart att den är stabil att åka !

Hur skulle man annars kunna köra på bana med den ?

Den ända nackdelen om man gämnför min banhoj med andras nyare och dyrare är att den är lite tung vilket straffar sig på banor så som Sturup och Knutstorp. Fast det är ji iofs även jag så om jag gick ner i vikt så skulle det bli bättre
Jag ska testa min på Anderstorp nästa år tänkte jag, där är det ente lika snäva kurvor och en enormt lång raka .

mvh calle
 
Jag med är super nöjd med min CBR. Är lite interesserad av stryp gummina kan någon förklara lite närmare och behöver man byta några nålar eller dyl om man tar bort dessa.

Rassel på kam kedje sträckaren har nästan alla CBR eller kommer att få.
Min började att låta något för jävligt och det gick inte bort ens då motorn blivigt riktigt varm.Då jag insåg att byta sträckaren blir dyrt så jag bytte bara oljan (för att testa) döm om min förvåning då motorn blev knäpp tyst.... :) (Kört ca: 75 mil och tyst och fin än)
Den förra ägaren sa att den var ny servad (kiss my ass) säger jag men kontentan är att olja är VÄLDIGT viktigt att byta hellre för ofta än för sällan.

CBR 1000F -92 SC24

Anders 47år Trollhättan/Sjuntorp/Västragötaland

Har även en CB 1100F -83 SC11

Min Fru är försående men vill att jag köper en CHROMESLÄDE istället
men det kommer aldrig att hända jag vill att det går undan då man vrider på rullen....... ;)

Vad skall göra lista i vinter:

# Lacka fälgarna vita
# Ta bort stryp gummin
# Kolla ventil justeringen

Annars är hojen mycket bra........
 
Last edited:
Som jag fick det förklarad då jag lämnade in min för just justering/kontroll av ventilerna,så är det "brickor" som sitter och stryper i insuget.
Dessa kan bl.a förorsaka att den "blöddrar" och är svår att få till gå jämnt när man typ krypkör.
Fick även gjord en service med stift och filter,samt synkrat förgasarna och i samband med detta bad jag dom kolla upp om strypningen satt kvar.Det gjorde den inte - utan är ostrypt och den flyttar på sig så det räcker och lite till :)

Fick även berättat att det är ytterst sällan strypningen sitter kvar i så pass gamla hojar som just CBR 1000 sc24

Oljan är viktig,skall bytas varje 600 mil -
men minst lika viktig är kontroll/justering av ventilerna också.
Dessa har ett tråkigt kort initervall på 1200 mil.

Min CBR har hunnit med 4K mil -
fick kedjesträckaren bytt av förra ägaren 2010,så den är helt tyst som det skall/bör vara :yoparty

Annars är jag själv otroligt nöjd med hojen :tummenupp
 
Jag med är super nöjd med min CBR. Är lite interesserad av stryp gummina kan någon förklara lite närmare och behöver man byta några nålar eller dyl om man tar bort dessa.

Rassel på kam kedje sträckaren har nästan alla CBR eller kommer att få.
Min började att låta något för jävligt och det gick inte bort ens då motorn blivigt riktigt varm.Då jag insåg att byta sträckaren blir dyrt så jag bytte bara oljan (för att testa) döm om min förvåning då motorn blev knäpp tyst.... :) (Kört ca: 75 mil och tyst och fin än)
Den förra ägaren sa att den var ny servad (kiss my ass) säger jag men kontentan är att olja är VÄLDIGT viktigt att byta hellre för ofta än för sällan.

CBR 1000F -92 SC24

Anders 47år Trollhättan/Sjuntorp/Västragötaland

Har även en CB 1100F -83 SC11

Min Fru är försående men vill att jag köper en CHROMESLÄDE istället
men det kommer aldrig att hända jag vill att det går undan då man vrider på rullen....... ;)

Vad skall göra lista i vinter:

# Lacka fälgarna vita
# Ta bort stryp gummin
# Kolla ventil justeringen

Annars är hojen mycket bra........

Okey, vilken sorts olja slängde du i?
 
Okey, vilken sorts olja slängde du i?

Det är inte så dyrt att byta sträckaren och justera ventilerna.
Det är en MC firma i Anderslöv (Södra Skåne )han tar 1000 kr ink matrial.

mvh Calle
 
Det är inte så dyrt att byta sträckaren och justera ventilerna.
Det är en MC firma i Anderslöv (Södra Skåne )han tar 1000 kr ink matrial.

mvh Calle

Ja! det blir ett byte på min i vinter. Vad ska man annars göra under dom mörka vinter kvällarna.
Någon som vet vart man kan beställa en på internet?

//Hasse
 
Tittar in och säger tjena i denna tråd också. Joinade idag och kör min 87:a som är på avataren. :)
 
Butiker

Tänkte höra med er andra cbr förare om ni vet några bra butiker där man kan hitta reservdelar och plast detaljer till våra åldringar?
Att kolla på sprängskisser och beställa från Lelle´s tar ju både tid och kostar skjortan. :hej
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top