Sänka styrhuvudet

Jag räknade på chassiegeometrin från början istället för att gissa och höfta. Med en sänkning på 5cm i gaffeln får man en gaffelvinkel på 22,5 grader och ett försprång på 84mm vilket är betydligt extremare än många av dagens supersportcyklar (R1 24 grader 96mm). Den kommer inte att bli snabbstyrd den kommer att bli instabil....

De XJ600 jag har sett har inte länkage så sänka bak = kortare dämpare eller svetsa om övre stötdämparfästet.

Frågor på det?

1
Absolut. Hur mkt behöver man sänka bak för att få en trevlig hoj? Räcker inte de 3cm jag föreslog? Ganska lätt att räkna med en mindre sänkning fram så ser du att det blir rimligt även i teorin i jämförelse med en räzer.

2
Varför fungerar en av mina hojar bra med ca 22 graders gaffelvinkel utan styrdämpare?
Ja den kan bli lite orolig om jag pressar den i utgångar för allt jag vågar men det är inte så man märker av det vid normal körning. Tvärtom känns den roligare att köra nu.

3
Har du prövat själv? Jag har en hoj sänkt 4cm i gaffeln stående i garaget utan sänk bak as we speaking. Den har snäppet värre gaffelvinkel än xjn original.

sänk lite för stuket o köp clipons som är lite högre?
1290452485_resized.jpg

1
Absolut. Hur mkt behöver man sänka bak för att få en trevlig hoj? Räcker inte de 3cm jag föreslog? Ganska lätt att räkna med en mindre sänkning fram så ser du att det blir rimligt även i teorin i jämförelse med en räzer.

2
Varför fungerar en av mina hojar bra med ca 22 graders gaffelvinkel utan styrdämpare?
Ja den kan bli lite orolig om jag pressar den i utgångar för allt jag vågar men det är inte så man märker av det vid normal körning. Tvärtom känns den roligare att köra nu.

3
Har du prövat själv? Jag har en hoj sänkt 4cm i gaffeln stående i garaget utan sänk bak as we speaking. Den har snäppet värre gaffelvinkel än xjn original.
Det är inte bara gaffelvinkeln som spelar in, försprånget är minst lika viktigt, och det kan man påverka en del med olika kronor tex. Olika diametrar på framhjulet spelar in en hel del också, mindre diameter ger kortare försprång och tvärs om, dvs sätter du på ett crosshjul på Rettan så blir den mindre snabbsvängd, stabilare osv, iaf ur geometrisynpunkt :rolleyes:

Tack igen för all information :tummenupp
Cykeln skall vara snäll att köra :krama !
Även om den mest kommer att va för söndagsåkning så är det ju rätt lätt att man hamnar en bit över 100 ändå. Och kultat ordentligt har jag redan gjort, så den erfarenheten behöver jag inte.

Efter att kollat upp utgångsmåtten, 26 grader gaffelvinkel och 106 mm försprång så har jag efter all input insett att det inte bara är att "göra".

Nu är jag inget mattegeni :va , men är det svårt att räkna ut hur de olika måtten påverkar varandra, så som BORIS JR gjort?

26 och 106mm är inte vad manualen till 1992-2003 service manual men du har kanske mätt. Det finns utmärkta kalkulatorer för att putta in värdena och testa olika kombinationer.

Kolla också att framhjulet inte slår i något (kylare etc) vid full kompression...

Japp...jag har droppat min 848 en bit och vid "klumpiga" nedslag vid bakhjulsåka så slår framskärmen i botten på kåpan...Tog ett tag innan jag fattade hur det vita "stenskottet" kunde hamna på så konstigt ställe på skärmen :gnissla

Det är inte bara gaffelvinkeln som spelar in, försprånget är minst lika viktigt, och det kan man påverka en del med olika kronor tex. Olika diametrar på framhjulet spelar in en hel del också, mindre diameter ger kortare försprång och tvärs om, dvs sätter du på ett crosshjul på Rettan så blir den mindre snabbsvängd, stabilare osv, iaf ur geometrisynpunkt :rolleyes:

Abolut. hjulbasen blir lite förändrad med. Dessutom kan man kompensera lite med höjden på däcket också även om det nu kan ge andra problem.

Men saken är att det funkar bra på en del bågar med så extrem gaffelvinkel så varför inte bara prova? Sänka gaffeln tar inte många minutrar. Ut och provkör. Det känns rätt snart om man kan acceptera förändringen. Jag har bara en båge som är enbart sänkt fram för tillfället,
Alla som provkört den tycker den beter sig helt bra. ca 4cm fram inget bak. Jag räknade inte först. Jag har den till gata i första hand och tycker den vart lite skönare i de flesta fall. Jag kan mäta upp linjerna om så behagar.

ouch.

Kan ju tipsa om att skjutsa på en sänkt cykel på bana med svampig fjädring och för lite kropps-häng skrapar avgasröret rätt bra ;)

Japp...jag har droppat min 848 en bit och vid "klumpiga" nedslag vid bakhjulsåka så slår framskärmen i botten på kåpan...Tog ett tag innan jag fattade hur det vita "stenskottet" kunde hamna på så konstigt ställe på skärmen :gnissla

Hade du någon erfarenhet kring ämnet du ville dela med dig?

Last edited:
Men saken är att det funkar bra på en del bågar med så extrem gaffelvinkel så varför inte bara prova? Sänka gaffeln tar inte många minutrar. Ut och provkör. Det känns rätt snart om man kan acceptera förändringen.
Japp, learning by doing är aldrig fel! :tummenupp Det finns bara en liten, men ack så viktig detalj där, det är ganska bra att ta tex 5mm i taget, då får man ett litet hum om vad som händer. Flyttar man gaffeln 5cm i ett svep så kanske man får en allt för stor förändring i hojens beteende, så att man helt enkelt inte reder upp situationen i första tjälskottet :näsblod :kryckor

+ att ett styrwobbel kan komma på rätt snabbt.

Ena sekunden är allt frid och fröjd.
Nästa ser det ut så här:
[YOUTUBE-ID]WU5RH3zaf2Y[/YOUTUBE-ID]

Och det hände per fysikalisk lag alltid när man är lite ouppmärksam.

:crash

/e

Last edited:
Japp det är aldrig fel! +10 på den.

Dock krävs det rossi upphöjt i 10 att kämma 5mm från början så att ta 2cm eller lite till som första test ser inte jag något problem med.

Den omtalade hojen jag moddat en del krävde de 4 cm på en gång dock av andra skäl. Funkar som sagt uppenbarligen kanon. Flera här på forat som kört den med ett glatt smil många mil då jag haft den som någon slags låne slit o släng hoj.

Sedan kan ju som redan sagts de sista 5mm göra att det tar i eller att det gör att bägaren rinner över men göra förändringar i små steg och på så få ställen som möjligt OM möjligt är oftast det bästa.

Vi kan ju se om några av dem vill ge sig till känna att den inte är lynnig som sådant.

Åter till TS. Jag kan inte garantera att det funkar MEN det har funkat för mig att göra 3cm på en del och 4 på andra. 5-6 har jag inte provat.

Du kan med ganska stor säkerhet börja med 25mm och se hur det känns och sedan öka i små steg.

Japp, learning by doing är aldrig fel! :tummenupp Det finns bara en liten, men ack så viktig detalj där, det är ganska bra att ta tex 5mm i taget, då får man ett litet hum om vad som händer. Flyttar man gaffeln 5cm i ett svep så kanske man får en allt för stor förändring i hojens beteende, så att man helt enkelt inte reder upp situationen i första tjälskottet :näsblod :kryckor

Last edited:
Har du kollat om du kan montera RD350 F2 gafflar? De från årsmodell 86 och uppåt.
De är gjorda för clipon och de bör vara längre än dina gafflar, som liknar RD350 LCII gafflarna. :) Innerbenens tjocklek ligger på 35 mm.
Dock så kommer du behöva F2 bromsok, alternativt 4-kolvs Triumph bromsok.
Jag skulle kunna kolla upp lite sånt här om du vill, är medlem på några RD forum så jag kan fråga. :) Även om styrkronor mm kan passa rätt på (ganska stor chans skulle jag tro, många av Yamahas gamla hojar hade samma styrhuvud).

Jag kan mäta lite på ett RD hjul, såsom skivdiam, skivtjocklek, hur brett isär de ligger, hjulaxeldiam, hjullagerstorlek, hur bred lagerspacern, hjulspacern och hastighetsmätarklumpen är. Då får du svar på om ett RD hjul passar i en XJ600, och då vet du också om ett XJ600 hjul passar i alla vattenkylda 350cc RD gafflar. :)

Edit:; Vid en närmare koll på XJ'n så inser jag att det finns jäkligt omoderna och mer moderna XJ's. Jag trodde alla var "RD style" först. Men har du en gammal så kan du med stor sannolikhet använda XJ bromsoken till RD gaffeln. ;)

Tyvärr så har jag inget bra garage att förvara saker i (meka är nog OK) , inte heller folk runtomkring att låna delar av, så att testa delar från andra hojar går tyvärr bort

sänk lite för stuket o köp clipons som är lite högre?
1290452485_resized.jpg

:tummenupp
Ska kolla efter liknande.
Tack

Last edited:
26 och 106mm är inte vad manualen till 1992-2003 service manual men du har kanske mätt. Det finns utmärkta kalkulatorer för att putta in värdena och testa olika kombinationer.

Måtten hittade jag på nätet. Men jag har inte kollat manualen (Haynes), dock är min pärla en -84 så det kanske kan skilja ?

Japp det är aldrig fel! +10 på den.

Dock krävs det rossi upphöjt i 10 att kämma 5mm från början så att ta 2cm eller lite till som första test ser inte jag något problem med.

Den omtalade hojen jag moddat en del krävde de 4 cm på en gång dock av andra skäl. Funkar som sagt uppenbarligen kanon. Flera här på forat som kört den med ett glatt smil många mil då jag haft den som någon slags låne slit o släng hoj.

Sedan kan ju som redan sagts de sista 5mm göra att det tar i eller att det gör att bägaren rinner över men göra förändringar i små steg och på så få ställen som möjligt OM möjligt är oftast det bästa.

Vi kan ju se om några av dem vill ge sig till känna att den inte är lynnig som sådant.

Åter till TS. Jag kan inte garantera att det funkar MEN det har funkat för mig att göra 3cm på en del och 4 på andra. 5-6 har jag inte provat.

Du kan med ganska stor säkerhet börja med 25mm och se hur det känns och sedan öka i små steg.

Ja, hinner jag så kan jag ju sänka den , som du säger, lite i taget och se hur den uppför sig, dock är det roligt att veta vad som händer med måtten på försprång / vinkel också. Kanske finns det även clip on som inte har så bred infästning också, så att en mindre sänkning räcker, eller alternativet med högre clipon som sätts under styrkronan.
Tanken är ju att under vintern försöka modifiera den till cafe-stuk.
Tack så mycket för all information :tummenupp

Har kört Richos "reserv hoj" både före och efter sänkningen och kände faktiskt ingen skillnad, dock under vanlig hederlig landsvägskörning.
Jag var även med på kinnekulle när han var bland dom snabbaste med samma "reservhoj", och det med stenhårda makadam däck och ett tvärslut drivpaket.
Låter som en extrem mix av detaljer som borde göra en hoj lynnig men det såg ut att gå smooth.

Last edited:
finns ju högre clipons än dom jag vissa på bild oså.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back