Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag räknade på chassiegeometrin från början istället för att gissa och höfta. Med en sänkning på 5cm i gaffeln får man en gaffelvinkel på 22,5 grader och ett försprång på 84mm vilket är betydligt extremare än många av dagens supersportcyklar (R1 24 grader 96mm). Den kommer inte att bli snabbstyrd den kommer att bli instabil....
De XJ600 jag har sett har inte länkage så sänka bak = kortare dämpare eller svetsa om övre stötdämparfästet.
Frågor på det?
1
Absolut. Hur mkt behöver man sänka bak för att få en trevlig hoj? Räcker inte de 3cm jag föreslog? Ganska lätt att räkna med en mindre sänkning fram så ser du att det blir rimligt även i teorin i jämförelse med en räzer.
2
Varför fungerar en av mina hojar bra med ca 22 graders gaffelvinkel utan styrdämpare?
Ja den kan bli lite orolig om jag pressar den i utgångar för allt jag vågar men det är inte så man märker av det vid normal körning. Tvärtom känns den roligare att köra nu.
3
Har du prövat själv? Jag har en hoj sänkt 4cm i gaffeln stående i garaget utan sänk bak as we speaking. Den har snäppet värre gaffelvinkel än xjn original.
!
, men är det svårt att räkna ut hur de olika måtten påverkar varandra, så som BORIS JR gjort?