SV 1000-tråden

Men hur svårt kan det vara att ställa ventilerna på dessa? Har ställt ventiler på både KTM, Yamaha o Husaberg tidigare...
 
Busenkelt, gör det själv...!

Jag justerade mina egna i vintras vid ca. 2000 mil. Alla insug var som nya därimot bytte jag shims på alla avgas då de började närma sig gränsvärdet.

Det som bör nämnas är att man får mäta noga då det är lite svårt att komma in med bladmått i en bra vinkel pga. toppens konstruktion. För att byta shims får du lyfta kammen MEN du behöver inte röra kamkedjan då båda kammar är kuggdrivna från en central axel. Suverän konstruktion som gör det hela mycket enkelt.

Som nämndes så lyfter man tank, sadel & kylet så har man gott om plats. Akta ventilkåporna! De är magnesium & en aning känsliga.
 
Busenkelt, gör det själv...!

Jag justerade mina egna i vintras vid ca. 2000 mil. Alla insug var som nya därimot bytte jag shims på alla avgas då de började närma sig gränsvärdet.

Det som bör nämnas är att man får mäta noga då det är lite svårt att komma in med bladmått i en bra vinkel pga. toppens konstruktion. För att byta shims får du lyfta kammen MEN du behöver inte röra kamkedjan då båda kammar är kuggdrivna från en central axel. Suverän konstruktion som gör det hela mycket enkelt.

Som nämndes så lyfter man tank, sadel & kylet så har man gott om plats. Akta ventilkåporna! De är magnesium & en aning känsliga.

Nåja! det där är i min värld inte en beskrivning på ett enkelt jobb att göra själv.
 
Busenkelt, gör det själv...!

Jag justerade mina egna i vintras vid ca. 2000 mil. Alla insug var som nya därimot bytte jag shims på alla avgas då de började närma sig gränsvärdet.

Det som bör nämnas är att man får mäta noga då det är lite svårt att komma in med bladmått i en bra vinkel pga. toppens konstruktion. För att byta shims får du lyfta kammen MEN du behöver inte röra kamkedjan då båda kammar är kuggdrivna från en central axel. Suverän konstruktion som gör det hela mycket enkelt.

Som nämndes så lyfter man tank, sadel & kylet så har man gott om plats. Akta ventilkåporna! De är magnesium & en aning känsliga.

Låter som att det ekar mtp vad min bekante mekaniker sa...:) Insugen var det inget fel på men avgasventilerna började vara nära, de tenderar ju att vara först med minskande spel...
 
Låter som att det ekar mtp vad min bekante mekaniker sa...:) Insugen var det inget fel på men avgasventilerna började vara nära, de tenderar ju att vara först med minskande spel...

Har du någon hint om hur han lyckades byta shimsen utan att lyfta kammarna? Hittar inte något om detta när jag söker.
 
Skyller på det egna ovetandet, han har nog säkert lyft dem men man behöver som sagt inte ta av drivningen...

OKI! :) Nä, det vet jag och där är det lika på min Triumph å det är man ju tacksam för.

Tack för snabbt svar!
 
Närmaste Suzuki-handlare... Orginal är absolut snyggast & färdiglackad med bra passform.

Håller i o f s med att Suzuki original är klart snyggast och ett extra plus att den finns lackerad. Passformen är dock inte den bästa på mitt exemplar och kulören är lite fel. Passformen går att fixa till och det kanske jag gör till vintern.

Sen vet jag att det varit uppe någonstans att de börjar bli svåra att få tag på. Om original är svår att hitta så skulle jag leta efter en Targa.
 
Då så... nästa regnfria dag så blir jag med en sv1000s 04:a
Trisst med hösten, men men! kul att drömma sig iväg under vintern.

Nån som vet var man kan hitta sidokåpor begagnat eller nytt?
 
Då så... nästa regnfria dag så blir jag med en sv1000s 04:a
Trisst med hösten, men men! kul att drömma sig iväg under vintern.

Nån som vet var man kan hitta sidokåpor begagnat eller nytt?

Det går givetvis att hitta men inte lika lätt som för 3-4 år sedan.

Sök t.ex. på "side fairing SV1000" ; "lower fairing SV1000". Det blir några träffar men inte många. För några år sedan fick man massor av träffar. Både nytt och begagnat från eBay inte minst.

Kolla med Suzukihandlare i Sverige, Tyskland och UK t.ex. Det såldes kåpunderdelar som Suzuki original ( Suzuki har aldrig rört en hand vid dessa utan de är tillverkade av en spansk firma) och färdiglackade i original Suzukikulörer. Det verkar som det börjar ta slut men det kan ju finnas kvar.

EDIT: Räknade just fram att jag har extrautrustning på min hoj för ganska nära 50000 kr. Jag vet att man aldrig får igen ens en liten bråkdel av detta och därmed är den direkt osäljbar. Jag får ju inte ens det beloppet för hojen med utrustning. Jäkla tur att jag gillar den och inte vill sälja.:)
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top