Hjärtfråga

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Igår när jag låg i sängen och skulle sova lyssnade/kände jag på mitt hjärta. Jag hade öronproppar i så det hördes ganska väl. När jag låg där så slutade helt plötsligt hjärtat att slå en stund för att sedan hoppa igång med en "smäll". Jag blev lite fundersam och tankegångarna gick: Här ligger jag och sover, himlarns vad hjärtat slår... Slog... Nu blev det tyst... Och nu startade det igen, det var väl för väl.

Om jag ska beskriva ljudet i text så slog hjärtat som vanligt dudu dudu dudu dudu...... DUNK! dudu dudu dudu.

Så gjorde det ett par gånger innan jag somnade. Säkerligen är det vanligt att det hoppar över ett par slag men det blev så lustigt/läskigt när man hörde det så väl med öronpropparna i.

Eller är det så att mitt hjärta börjar få slut på slag och sparar ett par slag/dygn genom att göra såhär? :D

Ricken har rätt... Det är EN av orsakerna. Det andra är att jag sover 1.5m ifrån ett kylskåp som låter rätt mycket och det tredje är att brorsans granne verkar gilla att möblera om på nätterna.

Ricken har rätt... Det är EN av orsakerna. Det andra är att jag sover 1.5m ifrån ett kylskåp som låter rätt mycket och det tredje är att brorsans granne verkar gilla att möblera om på nätterna.

...aldrig funderat på att möblera om grannens nylle?

Med all sannolikhet är det bara ett extraslag du känner. Anledningen att den upplevs kraftigare är att det hinner fylla på mer blod in i hjärtat innan den slår nästa gång. Alltså är det mer blod i extraslaget och upplevs då som ett starkare slag.

Det är den enkla förklaringen. Den långa finns lite varstans på nätet om du söker på exempelvis Supraventrikulära extraslag (SVES).

Precis som Biltmore så har jag upplevt samma sak sedan yngre tonåren. Ofta blir det tydligare/händer oftare när jag är i en period av hårdare träning eller alternativt förkylning.

Inget att oroa sig för, men det kan kännas lite knepigt ibland.
Det händer att mitt hjärta skippar 2-3 slag och sedan tjongar igång så att det känns i hela bröstet. Men det är sån tur är sällan det sker. När jag tänker efter så har jag nog inte haft sådana känningar de senaste 10 åren.

Med all sannolikhet är det bara ett extraslag du känner. Anledningen att den upplevs kraftigare är att det hinner fylla på mer blod in i hjärtat innan den slår nästa gång. Alltså är det mer blod i extraslaget och upplevs då som ett starkare slag.

Det är den enkla förklaringen. Den långa finns lite varstans på nätet om du söker på exempelvis Supraventrikulära extraslag (SVES).

Neh, det låter inte som det (utan att ha läst på mer om fenomenet). Jag hörde tydligt slagen och det blev tyst en stund innan det tjongade igång igen. Har säkert haft det fler gånger men hördes så tydligt när jag hadr proppar i öronen.

En i min nära bekantskap har samma sak. Inget farligt men tidvis lite obehagligt. Dock skulle jag undersöka saken närmare. Om det i 99 fall av 100 är ofarligt känns det dumt att chansa.

Jag hade en period förra året när jag hade sådär varje kväll när jag låg och skulle sova. Trodde fan varje gång att nähe, nu är det kört.

Riktigt obehagligt. Fick även som om man nästan hade andstopp, kunde vakna mitt i natten och försöka andas. Riktigt vidrigt.

Drömmer förövrigt jävligt ofta att tänderna "låser" sig, det gör så jävla ont, och varje gång man vaknar så känner man efter i mun om helveten sitter kvar. Vet inte vad det är, helt sjukt. Har så flera gånger i månaden. Jag tror åtminstone jag drömmer...

Värt och kolla upp. Om du märker de fler gånger. Mest så du säkrar dig lite för framtiden med.

Jag hade en period förra året när jag hade sådär varje kväll när jag låg och skulle sova. Trodde fan varje gång att nähe, nu är det kört.

Riktigt obehagligt. Fick även som om man nästan hade andstopp, kunde vakna mitt i natten och försöka andas. Riktigt vidrigt.

Drömmer förövrigt jävligt ofta att tänderna "låser" sig, det gör så jävla ont, och varje gång man vaknar så känner man efter i mun om helveten sitter kvar. Vet inte vad det är, helt sjukt. Har så flera gånger i månaden. Jag tror åtminstone jag drömmer...

Min käke har något skumt läge den kan hamna i som gör att tänderna nästan bryts mot varandra när det släpper, det gör helt sanslöst ont. Händer att jag vaknar av det, längesen nu däremot. I mitt fall händer det nästan bara under långvarig stress. (Ett tag hände det i vaket tillstånd, DET var fan inte trevligt.)

Googla på sömnparalys. Låter snarare som det.

Min käke har något skumt läge den kan hamna i som gör att tänderna nästan bryts mot varandra när det släpper, det gör helt sanslöst ont. Händer att jag vaknar av det, längesen nu däremot. I mitt fall händer det nästan bara under långvarig stress. (Ett tag hände det i vaket tillstånd, DET var fan inte trevligt.)

Precis så ja. Känns som överkäken tänder lägger sig under underkäkens och att det sen slits åt olika håll, så tänderna ska brytas eller slitas ur.

Ont som fan gör det och riktigt vidrigt, för jag vet ju inte om jag faktiskt gör någon med mun/tänderna i sömnen, eller om jag bara drömmer/inbillar mig.

Har aldrig fått så under dagen..

*/ ?>
Back