Balansering av däck.

Kan inte balansera bak (enkelsving) så där skiter jag i det och har aldrig haft några problem.
Däremot så brukar jag även sätta en bit silvertejp över vikterna också för att vara säker på att dom
ska sitta kvar. Planen är att en dag orka balansera bara fälgen just för att förhoppningsvis slippa
balansera varje gång.
 
Detta får du nog förklara så vi obildade förstår! :D:D:D

Christopher tyckte man kunde balansera fälgen enbart innan man trycker dit däcket. och på så sätt sätta vikterna på insidan, alltså innanför gummit. men några tyckte att pga centrifugalkraften så skulle vikterna slitas loss och tryckas utåt och därmed då typ skramla omkring inne i däcket. det jag undrade var om det verkligen skulle bli den effekten eftersom man typ fyller däcket med 2.7bar luft, mao så är det redan ett enormt mottryck på vikterna inuti däcket.... detta var bara ett antagande, samt att jag ville se vad ni hade för input på det. inget som jag tänkt göra(och jag tror ingen annan heller tänkt göra det). för just när det gäller såna saker så kommer folket på SH i sitt esse :D antingen bara blaj eller otroligt nördigt.
 
Christopher tyckte man kunde balansera fälgen enbart innan man trycker dit däcket. och på så sätt sätta vikterna på insidan, alltså innanför gummit. men några tyckte att pga centrifugalkraften så skulle vikterna slitas loss och tryckas utåt och därmed då typ skramla omkring inne i däcket. det jag undrade var om det verkligen skulle bli den effekten eftersom man typ fyller däcket med 2.7bar luft, mao så är det redan ett enormt mottryck på vikterna inuti däcket.... detta var bara ett antagande, samt att jag ville se vad ni hade för input på det. inget som jag tänkt göra(och jag tror ingen annan heller tänkt göra det). för just när det gäller såna saker så kommer folket på SH i sitt esse :D antingen bara blaj eller otroligt nördigt.

Sätta vikterna på insidan finns det en del som gör, jag tänkte göra det i vinter själv om jag orkar. Epoxy is the shit!


Det "man" ville ha en förklaring på var snarare hur trycket i däcket skulle kunna motverka kraften, då trycket knappast ligger MOT fälgen. Du skapar inte direkt nåt atmosfärsikt tryck runt fälgens ytter(inner) kant genom att pumpa i luft.. Du ökar liksom bara mängden luft.

Right?
 
Sätta vikterna på insidan finns det en del som gör, jag tänkte göra det i vinter själv om jag orkar. Epoxy is the shit!


Det "man" ville ha en förklaring på var snarare hur trycket i däcket skulle kunna motverka kraften, då trycket knappast ligger MOT fälgen. Du skapar inte direkt nåt atmosfärsikt tryck runt fälgens ytter(inner) kant genom att pumpa i luft.. Du ökar liksom bara mängden luft.

Right?

kein anuung... jag e lika nyfiken på detta själv :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top