Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Så facket har befogenhet att acceptera turordningslistor där man även har med icke fackligt anslutna? Det känns ju lite galet i min värld![]()
Varje AVC borde bli en egen turordningskrets och då kan LAS bortförhandlas.
Så facket har befogenhet att acceptera turordningslistor där man även har med icke fackligt anslutna? Det känns ju lite galet i min värld![]()
Även om man inte är med i facket så har man rätt till förhandling. Gäller att kunna tala för sig bara. Är själv inte med och blev dåligt behandlad av facket då de ville sänka arbetstiden på ca 70-100 timmar varje månad. Sen förhandla vi lite själva och fick jobba så som bi ville ha det.
Men om denna arbetsgivaren vill bli av med dig nu, så kommer du till sist ändå att åka tyvärr. Men stå på dig

Nej. Så är det tyvärr inte.
Företaget har förhandlingsplikt med arbetstagarorganisationen.
Gentemot enskilda anställda har dom inte förhandlingsplikt. Dom behöver bara informera.
Däremot brukar dom flesta arbetsgivare ha någon form av förhandling eller diskussion även med icke organiserade anställda. Men det är inte för att man har rätt till det.
Visst har du rätt att begära en förhandling men företaget har inte någon skyldighet att tillmötesgå det önskemålet om du inte är fackligt ansluten.
LAS kan förhandlas bort, så den behöver inte gälla. Den går att komma runt genom att dela in de anställda i "fack" typ arbetsplats eller kompetens med, enligt vad jag förstått...
Ligger det i närheten av Venusberget?
|
|
Pressmeddelande 2026-08-05F... |
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |