Ducati 1199 Panigale: 195bhp

jo, 90 grader är det fortfarande, liksom desmo ventiler..

Javisst, men de har valt V-twin istället för deras länge vidhållna "L-twin".
L-twin; 90 graders inbördes vinkel varav den ena parallellt(eller nära på) med horisontalplanet. Ska enligt Ducati ge mindre vibrationer eller hur det nu var..

Desmon är det enda som är kvar av alla "små-egna" Ducatilösningar. Även Honda och Suzuki har/har haft 90graders twinnar.

Nu är det ingen utöver Ducati som gör sporttwinnar längre tyvärr :gråta
 
Den där effektkurvan kan man ju utan problem se hur den ser ut i ett SBK-fält... Lär väl hamna på 220-240 hästar utan problems...

Läste att den inte kommer debutera i wsbk förrän 2013. Nästa år kommer den bara gå i superstock.

Dock har Bayliss tydligen testat den i Wsbk-spec och var lika snabb som Biaggi på samma test. Rätt bra för nån som lade av 2008 och med en helt ny hoj :)
 
Intressant, nästan exakt samma powerband som min Aprilia RS 250, men det är ju också en 90gr twin förstås..
 

Bifogat

  • motor1qp7.jpg
    motor1qp7.jpg
    155.2 KB · Visningar: 394
Last edited:
L-twin kallas den gamla konstruktionen där den främre cyllen ligger vågrätt. :) Det ser den inte ut att göra längre, men det är fortfarande 90-grader.

När jag jämför olika bilder från bla min egna hoj kan jag inte se så stor skillnad :va är inte helt vågrätt där heller, eller kan någon övertyga mig :)
 
Last edited:
Är det bara jag som stör mig lite på när tillverkarna inte håller sig till 600 och 1000 cc-klasserna? Jag menar, BMW hade säkert kunnat få 195 hk på veven med 1200 cc...

// Afterburner

Jag stör mig på att för många hojar har två cylindrar för mycket :näsblod , men det är nog bra att vi alla har olika smak.
 
Alldeles säkert, men nu är ju BMW:n en 4:a. Och 2cylinder klassningen är 1200cc

Ok. Var inte medveten om att man gick upp 200 cc beroende på antal cylindrar. Jag menar, det gick alldeles utmärkt att bygga Ducati 999, och exempelvis Honda VTR SP1 och SP2 ;)

// Afterburner

Jag stör mig på att för många hojar har två cylindrar för mycket :näsblod , men det är nog bra att vi alla har olika smak.

Hehe! Ja, så är det... :D
 
Last edited:
Kul med lite annorlunda lösningar. Tyvärr kommer det nog att bli ännu dyrare än dagens maxade japaner och S1000RR
 
Ok. Var inte medveten om att man gick upp 200 cc beroende på antal cylindrar. Jag menar, det gick alldeles utmärkt att bygga Ducati 999, och exempelvis Honda VTR SP1 och SP2 ;)

Var väl några år sedan som wsbk reglementet ändrades och man tillät twinnar på upp till 1200 kubik men med mindre trimning än de gamla litertwinnarna hade.
 
Vet ngn varför det är dubbla gerotors i oljepumpen förresten? Har ducce äntligen bestämt sig för att följa HD:s exempel och köra torrsump?

Kul med lite annorlunda lösningar. Tyvärr kommer det nog att bli ännu dyrare än dagens maxade japaner och S1000RR
Inte om man köper till höstpris!

Var väl några år sedan som wsbk reglementet ändrades och man tillät twinnar på upp till 1200 kubik men med mindre trimning än de gamla litertwinnarna hade.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5359934#post5359934
 
Last edited:
Vet ngn varför det är dubbla gerotors i oljepumpen förresten? Har ducce äntligen bestämt sig för att följa HD:s exempel och köra torrsump?

Skulle vara nåt med att bibehålla oljetryck eller något vid motorbroms / låga varv om jag inte missminner mig. Stod på nån sida med all fakta om motorn.
 
Lite diskussion om motorn..
http://www.ducatinewstoday.com/2011/10/qa-with-ducati-on-the-superquadro/


Angående priset så hörde jag från en fågel som viskade i mitt öra att priset kommer att vara i högsta grad konkurrenskraftigt i jämförelse med övriga märkens supersport hojar. Jag gissar att man placerar grundmodellen utan värstingfjädring under S1000RR i kostnad och S/SP varianten strax över, men med mer godis än bimmern (jag gissar att ett visst Upplands-Väsby företag varit inblandade)
 
Ifs det spelar mindre roll vad den kostar om den e så ful son den första bilden antyder
 
Vet ngn varför det är dubbla gerotors i oljepumpen förresten? Har ducce äntligen bestämt sig för att följa HD:s exempel och köra torrsump?

De har tydligen en vaccumpump för att säkerställa undertryck i vevhuset. Kanske ena pumphjulet är till för det?

Gammalt trimmartrick att säkerställa vevhustrycket inte pendlar mellan positivt och negativt. konstant negativt är att föredra...skjuter mindre olja då också.
 
De har tydligen en vaccumpump för att säkerställa undertryck i vevhuset. Kanske ena pumphjulet är till för det?

Gammalt trimmartrick att säkerställa vevhustrycket inte pendlar mellan positivt och negativt. konstant negativt är att föredra...skjuter mindre olja då också.

Aha, ja den principen känner jag till. Har tex reeds i blocket på min S&S-motor, plus backventiler i utloppen. Även på oem HD är det standard med olika sorters PCV. En del modeller har slidstyrd PCV.

Så då evakuerar den större gerotorn vevhusrök till luftfiltret i denna ducatimotor då?
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top