Ingen kontanthantering på banken!

Om inte bankerna vill att vi ska använda kontanter får dom fan se till och skaffa fram kort som håller i fem år eller dela ut nya efter två- tre år, jag tror att jag har bytt kort innan dom har "tagit slut" dom senaste tre korten.

Ajdå, för min del inte så bra då jag tar ut hela lönen kontant i utlandet och växlar på mitt jobb där jag har mkt bättre kurs. Sätter sedan in dom kontant i Sverige. :mad:

Det är bara kleptokrati, rätten för de rika att stjäla från de fattiga, vad som leder
vårt samhälle framåt, och inget att vara rädd för.

Swedbank kör bara den simplaste varianten på det äldsta tricket i boken:

"Om du ger mig en hundring så får du två tillbaka."
"OK. Här får du en hundring."
...
"Får jag tillbaka två hundringar nu då?"
"Näe, jag har slutat med hundringar!"

En förutsättning för att samhället ska kunna dra nytta av kleptokratin är naturligtvis
att rätten att stjäla inte gäller alla.
Om alla skulle få stjäla av alla skulle det ju bara bli kaos i penningflödet.
Fattiga skulle inte vara fattiga längre, och rika skulle inte vara rika.
Hur skulle det se ut?

"Självklart ska jag betala tillbaka pengarna jag har lånat av er, Swedbank, för att
kunna köpa en bostad. Här får ni 5000:- av den nya sortens osynliga låtsaspengar
som jag har gått över till."

Prova gärna det om du är fattig, och rapportera här om det skulle fungera.

En stor fördel med att vi alla ger våra gamla Svenska Kronor till bankerna som
kastar bort dem och istället låter all handel, och andra penningtransaktioner, ske
med deras osynliga låtsasvaluta är att den skadliga statligt styrda valutapolitiken
oskadliggörs.

Istället för att vulgära och fattiga människor får ett skadligt inflytande över den
svenska valutapolitiken, via bristfälligt korrumperade politiker de kan välja vart fjärde
år, överlåter vi till de riktigt rika att styra samhällsutvecklingen.

Det är bara kleptokrati, rätten för de rika att stjäla från de fattiga, vad som leder
vårt samhälle framåt, och inget att vara rädd för.

Swedbank kör bara den simplaste varianten på det äldsta tricket i boken:

"Om du ger mig en hundring så får du två tillbaka."
"OK. Här får du en hundring."
...
"Får jag tillbaka två hundringar nu då?"
"Näe, jag har slutat med hundringar!"

En förutsättning för att samhället ska kunna dra nytta av kleptokratin är naturligtvis
att rätten att stjäla inte gäller alla.
Om alla skulle få stjäla av alla skulle det ju bara bli kaos i penningflödet.
Fattiga skulle inte vara fattiga längre, och rika skulle inte vara rika.
Hur skulle det se ut?

"Självklart ska jag betala tillbaka pengarna jag har lånat av er, Swedbank, för att
kunna köpa en bostad. Här får ni 5000:- av den nya sortens osynliga låtsaspengar
som jag har gått över till."

Prova gärna det om du är fattig, och rapportera här om det skulle fungera.

En stor fördel med att vi alla ger våra gamla Svenska Kronor till bankerna som
kastar bort dem och istället låter all handel, och andra penningtransaktioner, ske
med deras osynliga låtsasvaluta är att den skadliga statligt styrda valutapolitiken
oskadliggörs.

Istället för att vulgära och fattiga människor får ett skadligt inflytande över den
svenska valutapolitiken, via bristfälligt korrumperade politiker de kan välja vart fjärde
år, överlåter vi till de riktigt rika att styra samhällsutvecklingen.

Du visar dig oväntat dum nu herr gurka.

SEK i elektronisk form är inte mindre "på låtsas" än de i pappersform. En tusenlapp är endast värd tusen kronor för att vi alla kommit överens om att det är just så. Ingenting skiljer e-handel från den verkligheten.

ALL valuta är en illusion, makroekonomins mest absurda föreläsning när vi skulle lära oss att härleda värdet av olika valutor, och det i samtliga fall slutade med meningen: "Då bestämde man sig för att..."

Om du vill försöka byta 2 kor och 122 stockar snus mot en bil nästa gång du ska byta, så lycka till. Om du däremot bestämmer dig för att följa den kollektivistiska ordning vi andra kallar pengar så spelar det ingen roll om du kommer med en zigenarbunt eller gör en överföring medelst iPhone. Värdet av var krona är lika påhittad ändå.

------------------------------------------------------------

Det "fastaste" vi haft i form av valutor är guldmyntfot, vilket härledde valutan till guldvärdet. Men i verkligheten skulle ju även det falla pladask om guld helt plötsligt inte var så eftertraktat (vilket jag för egen del inte kan förstå varför det är/var).

Det finns bara ett "äkta" system som inte kan ifrågasättas, och det är ren kohandel. Kalle får en ko och en halt get, Nisse får Kalles dotter och en dosa snus! Nöjer sig inte kalle med det, kan han pruta bort en dosa snus, eller kräva en frisk get eller tom 2 kor om dottern har sillisar!

Tack och hej till all blocketförsäljning då, vem plockar ut en postväxel för att köpa prylar för under tusingen?
Tack å hej alla småklubbars varmkorvsförsäljning.
Tack å hej jultidningsförsäljning osv...

Eller kräver dom att alla ska ha en VISA-terminal i framtiden? :va Det kommer ju sluta med att vi går tillbaka till bytessystemet, eller hittar på egna pengar :huvet

Tack och hej till all blocketförsäljning då, vem plockar ut en postväxel för att köpa prylar för under tusingen?

Eller kräver dom att alla ska ha en VISA-terminal i framtiden? :va Det kommer ju sluta med att vi går tillbaka till bytessystemet, eller hittar på egna pengar :huvet

Www.izettle.com :tummenupp

Smartphones ftw :tummenupp

Det kommer ta några år av utveckling både av batteritider (inte ok att pengarna får batteritorsk), säkerhet och terminaler.. Men det kommer som jag ser det alldeles säkert att gå åt det hållet!

Det jag inte gillar med elektronisk betalningskort och andra liknande grejer är att de har ju snart kolla på exakt allt man gör, spelar ingen roll om du pratar i telefon, sms:ar, köper ägg you name it, de vet exakt vad du gör och vart du är.

har du porrsurfat för några veckor sen, hur ofta pratar du med din familj, hur ofta är du på krogen osv. det är inget jag vill de ska veta, vill ni?

Jag trodde många av er var under 50 ? Vi lever i 2011, de är ju till för pensionärer kontanterna.
Trams. Jag har inte haft med kontanter och göra på ett bra tag. Och tycker de är redigt skönt. Tänk och slippa en plånbok i bakfickan. =) Och ang att inte kunna köpa grejjer för under tusingen, alla ni som sitter och skriver här har antagligen en dator. Helst gärna internetbank med. Så var de problemet löst.
Men ja swedbank är rövhål, jag gillar inte min bank =). När jag löser mitt sista lån om någon månad så bytar jag allt jag har där :D

Ååå, vi blev kontantlösa i serviceresor nu, alla kunder som åker ftjänst eller sjukresa får räkning fy fan va skönt och slippa dessa äckliga sedlar och mynt.

Ang att de har koll på dina transaktioner är också jäkligt bra om du är hederlig. Märker de konstiga transaktioner så försöker de få tag på dig och kollar upp så de är ok.

Jag betalar för det mesta med kort. Men ibland så får det bli kontanter. T.ex. om jag är på krogen och är full som en kastrull så litar jag inte på att jag lyckas hålla uppsikt över kortet eller hålla reda på hur mycket jag handlar för. Då kan kontanter vara bra.

Vill de nu bli av med kontanthanteringen så kan de väl iaf först och främst se till att öka säkerheten vid kortbetalning och få ner kostnaderna för företag att ha kortterminaler.

När dom på min bank frågade vart jag hade fått pengarna ifrån när jag ville sätta in en halvstor summa så svarade jag att jag sålde sexuella tjäntster och frågade om hon ville ha en prislista...

Var det dumt gjort av mig?

..så svarade jag att jag sålde sexuella tjäntster och frågade om hon ville ha en prislista...

Var det dumt gjort av mig?

Följdes ordväxlingen av en insättning och/eller påsättning så var det inte så dumt. Följdes den inte av något av detta så var det dumt.

Mmm..

Oavsett hur väl medveten jag är om syftet/"behovet" av att systemet ser ut som det gör så skulle jag nog också på frågan om var pengarna kom ifrån vilja svara:

"Jaha, jag träffade din mamma tidigare och hon hade bara cash!"

Men det skulle nog sluta med ett "skit i det du", följt av frågan om jag skulle flytta pengarna till nån annan bank.

Eftersom bankerna ändå inte ger någon ränta så kanske det är enklast att stoppa pengarna i madrassen istället de gånger man får kontanter i handen. Sedan går ju pengarna åt ändå allt eftersom.

min farfar kan aldrig komma ihåg en kod. ska han gå med koden i plånkan o va beredd på att bli av med alla slantar om han tappar den?

vad händer om jag ska köpa en hoj för 15 papp och killen ifråga säger att han vill ha kontant då de är så lite?

Du visar dig oväntat dum nu herr gurka.

SEK i elektronisk form är inte mindre "på låtsas" än de i pappersform. En tusenlapp är endast värd tusen kronor för att vi alla kommit överens om att det är just så. Ingenting skiljer e-handel från den verkligheten.

Jag tror att du inte har förstått finessen med att rika människor får hitta på egna
osynliga låtsaspengar.

Om alla bara använder svenska plåt- och pappers-mynt/sedlar får staten, och
därmed alla vulgära och fattiga människor, möjlighet att påverka ekonomin.

Om tex staten suger tillbaka alla sina plåt- och pappers-pengar stannar ekonomin
av eftersom ingen har pengar att handla för.
Om staten istället släpper ifrån sig pengarna igen kan folk börja handla igen, och
ekonomin får ny fart.

Denna penningpolitik är ett verktyg som är alldeles för kraftfullt för att sätta i
händerna på vulgära fattiga människor.

Ett enkelt skuldebrev är ju ett sätt att skapa osynliga låtsaspengar och komma
runt detta problem, men bankernas elektroniska osynliga låtsaspengar är ju
betydligt mer effektiva.
Genom att helt skrota statens plåt- och pappers-pengar, och istället använda de
rika människornas bankers effektiva osynliga elektroniska låtsaspengar kan vi på
ett säkert sätt stänga av vulgära fattiga människors skadliga inverkan på
samhällsutvecklingen.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda