Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nytt motorfäste :va

Moäpp, en fläns som ska få motorhöljet att täta bättre mot turbinhuset.

Drar det ut för mycket på tiden kanske jag får lov att provstarta ändå och acceptera ett litet läckage där, men jag har såpass mycket att göra ändå så det kommer ta lite tid innan motorn är startklar igen.

Moäpp, en fläns som ska få motorhöljet att täta bättre mot turbinhuset.

Drar det ut för mycket på tiden kanske jag får lov att provstarta ändå och acceptera ett litet läckage där, men jag har såpass mycket att göra ändå så det kommer ta lite tid innan motorn är startklar igen.

Aha =).

Hur kommer det sig att du valde att fräsa bort just 0.8 mm.
Är inte det ganska mycket, eller utvidgar sig aluminiumet så mycket :va

Inte direkt, det lär ta ett tag eftersom jag bl.a. kommer måsta vänta på en tjock rostfri platta som ska laserskäras ut av en polare när tid finnes.

:sadface :(

Nejdå, ta den tid du behöver. Bara inte för länge!:fatta! :D

Hur mycket tryck är det i den här motorn? Är den starkare än den ni hade på sparken?
http://www.youtube.com/watch?v=2ImkeouvFwQ&feature=player_embedded

Mozz

Om man räknar på det ska min nya motor vara lite starkare än vad sparkmotorn var med EBK och vatteninsprutning, så ca 550N dragkraft ungefär beroende på hur mycket man vill plåga den.:tummenupp

Ikväll har jag borrat klart alla skruvskallar för najtråden och tillverkat en dränering till motorhöljet så jag kan släppa ut eventuell olja eller diesel som ligger inuti motorn och skvalpar.

JU-01612.jpg

Hålborrade skruvar till oljetråget.

JU-01609.jpg

En banjobult fastsatt på den lägsta punkten på motorhöljet, jag ursäktar svetsfogen med att jag inte vågar lägga mer värme än nödvändigt i det rostfria motorhöljet på grund av risken att det ska slå sig.

JU-01610.jpg

Här sitter den lite sådär pedagogiskt ihopsatt med en 12V pneumatiksolenoid så ni ser hur det är tänkt ska bli, jag vågar inte ha en kulventil eftersom jag mitt tankspridda elände antagligen skulle glömma att stänga den så det får bli en fjädrande tryckbrytare som öppnar solenoiden när motorn ska dräneras.

JU-01613.jpg

Last edited:
Ojjdå

Bild som Matsson la upp på Facebook

Bifogat

• 310162_276239725730555_271120759575785_954938_154348088_n.jpg
    310162_276239725730555_271120759575785_954938_154348088_n.jpg
    39.4 KB · Visningar: 329
Najtråd... Låstråd heter det väll ändå? :tungan

Jag kan skicka en rulle riktig 0.8 låstråd om du vill, det är väll ingen som har kvar sedan F4 tiden i närheten av dig? :6surkart

Det tackar jag inte nej till!:)

Häromkring går det bara få tag i sån där eländig galvad skittråd.

Hua så mycket skit som lär ha åkt in i kompressorn med den placeringen av motorn direkt bakom framhjulet utan stänkskärm...:näsblod

Se det som en polare som monterade ett svänghjul från en annan årsmodell på sin DT125MX för många år sedan. Svänghjulet var lite bredare än det gamla så när han drog fast det gick det emot blocket. Gick väldigt trögt att snurra på veven, men han sa bara "ääh, det sliter till sig", kickade igång och efter ett tag på fullgas så gick den lättare och lättare och varvet kröp upp mot rödstrecket. Det slet faktiskt till sig. Olje- och filterbyte på det bara :D

Så, det sliter till sig.

:D

Nu i afton har jag monterat excenterspännen på motorhöljet, nu vore det väl fan om inte motorn ska hålla ihop vid fullt laddtryck.

JU-01614.jpg

Fästena färdiga.

JU-01615.jpg

Borr borr.

JU-01616.jpg

Det övre fästet, justeras genom att lägga brickor under infästningen.

JU-01617.jpg

Det ena av de två andra fästena, justeras med M6-muttern.

JU-01619.jpg

Och en översiktsbild för att dryga ut inlägget lite.:)

JU-01620.jpg

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...