Jag vill gänga!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag skulle vilja gänga men storleken har betydelse så det verkar inte bli något gängande idag. Eller så blir det väl för dyrt.... :(

Jag vill köpa gängstänger som är längre än en meter men detta verkar vara den verdtagna längden hos de varuhus som vi vanliga dödliga är hänvisade till (Bauhaus, Biltema, ByggMax, Beijer)...

Var hittar jag längre gängstänger, 1.5-2meter? :va
Dimensionen är inte lika viktig men 5-8mm är nog lämpligt..

Jag säljer sådana på kneget. :p

2m, har dock för mig att tunnaste kan vara m10. Bara att börja paddla. :p

2m lång och 5mm i diameter är inte en gängstång. Det är en knottrig ståltråd.

Det är inte möjligt att skarva två 1m-stänger med en skarvmutter då?

Eller köpa en 2m stång i rätt dimension och gänga den i ändarna?

Eller köpa en 2m stång i rätt dimension och gänga den i ändarna?

10mm skulle funka det med även om det inte fyller något syfte..

Kan inte skarva på något bra sätt.
Tänkte konstruera en liten väggmonterad whiskyhylla av gängstänger och hyllplan av ek...

Ska gängstången synas?

Det ser lite "billigt" ut med elförzinkad gängstång tycker jag, då är det ju snyggare att ha en slipad rundstång t ex. och gänga denna invändigt istället. När du ska ha såna exklusiva material som ek.

Fast nu frågade du ju inte vad jag tyckte, men du fick veta det ändå. :gnissla

Ska gängstången synas?

Det ser lite "billigt" ut med elförzinkad gängstång tycker jag, då är det ju snyggare att ha en slipad rundstång t ex. och gänga denna invändigt istället. När du ska ha såna exklusiva material som ek.

Fast nu frågade du ju inte vad jag tyckte, men du fick veta det ändå. :gnissla

Hyllan som sådan kommer bara synas ibland då den kommer hamna i ett outnyttjat hörn, bakom ett par panelgardiner... Däremot kommer gängstången givetvis synas när man är där och fluktar efter en god whisky för kvällen...

Man kan ju köpa rostfritt så ser det lite roligare ut. Jag är mest ute efter den enkla konstruktionen som gängstången erbjuder. Gängstång i varje hörn, på med mutter och en bricka och trä på nästa våning...
Tänkte köpa och såga upp två färdiga hyllplan från rusta = 2*79:-

Hyllan som sådan kommer bara synas ibland då den kommer hamna i ett outnyttjat hörn, bakom ett par panelgardiner... Däremot kommer gängstången givetvis synas när man är där och fluktar efter en god whisky för kvällen...

Man kan ju köpa rostfritt så ser det lite roligare ut. Jag är mest ute efter den enkla konstruktionen som gängstången erbjuder. Gängstång i varje hörn, på med mutter och en bricka och trä på nästa våning...
Tänkte köpa och såga upp två färdiga hyllplan från rusta = 2*79:-

Dra på bitar av färdikromat kopparrör på gängstången mellan muttrarna så blir det snyggare!

Det är ju lätt att skära till lämpliga bitar med en rörskärare och trä över, man kan linda tejp på gängstången så att det centrerar bättre.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar