R1 startar inte (startar om man puttar igång den)

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hej.
Var ute på min tänkta sista tur för året i lördags. Upp till biltema, sen hem igen. När jag stannat den i 10 min och skulle iväg sista biten hem, så startar den inte. Jag tycker det låter ungefär som när batteriet är så gott son dött, att den inte orkar dra runt startmotorn. Testar att turboladda batteriet, ingen förändring. Puttar igång den utan problem. Den går precis som vanligt som en klocka.

Låter batteriet stå på laddning över natten, men fortfarande samma fel, o går att puttra igång.
Tog en vända efter jag puttrat igång den, o när jag kom tillbaks, stängt av tändning ska jag testa igen, men då är instrumentpanelen nästan helt svart, lyser bara svaaaaaaagt.

Just ja, en konstig grej till. Trippmätaren nollställs varje gäng jag vrider av tändningen.

Denna hoj har gått som en klocka så länge jag ägt den och inga som helst fel tidigare. Så kom detta helt utan förvarning.

Tänkte först startmotorn, men då borde ju inte typ trippmätaren nollställas.

Någon som har några tips på vad det kan va?

Låter ju som att batteriet inte är helt 100.

Inte ett helt ovanligt fenomen att batteriet är slut på en hoj som har några år på nacken.

Testa med ett annat om du har möjlighet.

Låter ju som att batteriet inte är helt 100.
Inte ett helt ovanligt fenomen att batteriet är slut på en hoj som har några år på nacken.
Testa med ett annat om du har möjlighet.
Ett batteri som närmar sig slutet på sin livslängd, tappar polspänning (utspänningen sjunker) vid höga laster som t ex startmotor.
När du rullar igång så har du bara en mindre last, tändsystemet och då håller sig spänningen OK.
Elektroniska styr/tändsystem har ofta en spärr som stänger av dem om inspänningen blir för låg.
Som sagts, pröva med ett annat fräscht batteri..

Håller med herrarna ovan, haft samma problem på bilar och efter ett nytt fräscht batteri gick det vägen!

Åhh härligt med lite positiva (läs billiga) funderingar. Ska kolla om jag kan få tag i ett annat o testa med. :)

Öhh nån i närheten av Nyköping eller gnesta som har ett jag kan låna över en kväll? :)

det är en 02a om det spelar nån roll.

Tja eller Biltema har nog förmodligen ett som passar. Runt 300-500kr för gel varianten.

Är batteriet från 02 så är det bara att byta.

Låter lite som min hoj i slutet av förra säsongen..
Den gick igång kall.. Sen när jag kört lite så motorn blev varm funkade det inte att starta.. Att springa igång den i det läget gick bra.. När jag låtit den stå o kallna så gick det att starta med knapp igen.. Trippmätaren nollställdes varje gång jag försökte starta den varm...

Den här säsongen startades med inköp av nytt batteri... :D
Fungerar klockrent nu. :D

ok, härligt. Då håller vi tummarna för det. :)

Typiskt att jag inte köpte ett nytt batteri då när jag ändå var på biltema. ;) Men det gör iofs ixnget. Då fick jag ju precis en ursäkt att åka dit igen o fynda massa "måstesaker" till garaget. :p

Måste säga att jag är jävligt imponerad över SH. Så många svar på så kort tid är fan imponerande. :buga

Edit.
Kanske ska vänta med applåderna tills jag sett att ni har rätt i och för sig. :D

Last edited:
Du har alltså startat hojen, åkt till Biltema. Och så startar den inte igen.
Batteriet skulle alltså gått från friskt till helt kass på 1 timme.
Är det nått som kan ha kvaddat batteriet så är det din "turboladdning".
Men den startade ju inte innan turboladdningen. Vanligaste orsaken till det du beskriver är att laddningsregulatorn lagt av. Exakt det symtomet du beskriver. Startar utan problem. Går inte att starta efter en liten tur. För belysningen har laddat ur batteriet under turen. (Hände mig på Sukkan)
Men du köper nytt batteri. (det gjorde jag också i det här läget, trodde det vara batteriet, men tji fick jag det var laddningsregulatorn)
Tänk på att batteriet laddar ur sig på hyllan på Biltema så det ska laddas innan det sätts i hojen. Med lågström för bästa resultat.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
lite jobbigt för man måste kolla spänningen själv med multimeter. Sluta ladda vid 14,4V under laddning.
Men en multimeter är mycket bra för att ha koll på läget och för felsökning av trasig laddningsregulator
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
Snabbare laddning av nytt batteri
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...hor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier1/
jag har alla tre.
Till sist ett friskt batteri har några timmar efter laddning en spänning i området 13,0 till 13,2 Volt.
Om det kommer från biltema.
Jag har haft ett Yuasa. Det gav 12,6 Volt några timmar efter laddning. Eller helt slut efter 2 år? Ett sjukt (slut) batteri från biltema tappar på under 10 minuter efter laddning spänningen till under 13V.
Till sist drar din hoj ström när den är avstängd? Min Sukka drar 0mA när den är avstängd. Trajan drar ca 1,5mA avstängd. Och sånt (1,5mA) laddar ur batteriet. Om man inte laddar tillbaka med tex en Ctek 0,8A
som bryter vid 14,4 V och slår till vid 13,5 V enligt test. Om det är OK ladda batteriet på avstängd hoj???? Varierar med hoj. Hört att nyare hojar med Canbus inte gillar det.
Jag har föreslagit laddningsregulatorn, men det kan ju vara säkring och nått kabelbrott, fel på brytare också.

Last edited:
Till sist ett friskt batteri har några timmar efter laddning en spänning i området 13,0 till 13,2 Volt.
Om det kommer från biltema.
Jag har haft ett Yuasa. Det gav 12,6 Volt några timmar efter laddning. Eller helt slut efter 2 år? Ett sjukt (slut) batteri från biltema tappar på under 10 minuter efter laddning spänningen till under 13V.
.
Om polspänningen är 13.2, 12.2, 12.4 eller 12.6V är ointressant. Alla värden är OK.
Det viktiga är att polspänningen vid start inte sjunker under den spänning där elektroniken slår av sig själv...(ofta runt 9V)
ALLA ackar har en inre resistans, ett "motstånd" och värdet på det bestämmer maximalt möjlig uttagen ström (Ampere)
Det är också den egenskapen som förändras mest under ackens livslängd, det blir vanligen högre resistans, dvs lägre möjlig startström.
På bilackar finns det tillv som inte ens anger energiinnehållet i acken (antalet Ah) utan enbart max möjlig startström...

Om polspänningen är 13.2, 12.2, 12.4 eller 12.6V är ointressant. Alla värden är OK.

Du har rätt i att alla värden på batterispänning är OK så länge spänningen vid start inte sjunker så mycket att hojen inte startar.

Men det är praktiskt att kunna kolla ett batteri utan att ha en hoj för att testa om batteriet är laddat.

I Haynes anges att mitt batteri i Sukkan ger 13,0 till 13,2 Volt om det är fulladdat. Dvs ren Volt-mätning.

Och det vanliga är att bättre batteriladdare för underhållsladdning typ Ctek 0,8A bryter laddning vid ca 14,3V och slår till laddning vid omkring 13,5V. Dvs ansluts ett batteri med lägre spänning än ca 13,5V så laddas det till 14,3V spänning under laddning.
Dessa batteriladdare går enbart på batterispänningen.
I svenska Motorrad Februari 2011 finns ett test av 9 batteriladdare. Förmodligen är Ctek 0,8A bäst valet till en hoj. Av det skälet att den inte behöver programmeras efter ett avbrott på 230V under vintern. Av vad jag förstått.
Typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ehor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier/ som efter strömavbrott måste få en tryckning på "startknappen" för att gå igång igen och börja ladda med första valet 0,8A, lämpligt för MC-batteri.
Jag såg i våras nån tråd här på SH om nån som hade haft sitt batteri på laddning med smartladdare hela vintern och hojen startade inte. Tydligen hade det varit ett strömavbrott under vintern och sedan hade laddaren utan manuell programmering inte gått igång igen.

Det va inte batteriet... :(

Testade med bilbatteriet... fakk. Lät likadant, och nu lyser även motorlampan. Och jag kan inte zappa mellan mätarställng och trippmätarna. WTF? Från noll problem till massa problem. Eller ja, det är väl bara ett, men son påverkar flera saker antar jag.

Tips på nästa kontrollåtgärd?

Har du kollat upp jordpunkterna mellan ram och motor samt batteriet. Kan vara en felkälla att det är usel kontakt någonstans i den kedjan. Med tanke på att du har ett bra batterie nu.

Följande har hänt mig:

Hojen tog något extra varv på sig att starta under en period.
Därefter hamnade jag i en skit lång bilkö, cykeln var rejält varm och fläkten fick jobba livet ur sig.
När jag väl kom ut stannade jag för att fylla på kroppen med vätska.
Efter det startade inte hojen, dock så hackade det lite i startmotorn och all belysning fungerade precis som det skulle. Fick springa igång den och efter det fungerade den som den skulle igen. MEN! Turen efter det så uppstod det problem, soppalampan började lysa, trots halv tank. Därefter blev den kraftlös för att vid nästa korsning dö. Därifån blev det bil med släp.
Det jag gjorde var
1. Bytte batteri = ingen skillnad
2. Bytte laddregulator = ingen skillnad
3. Bytte stator = Funkis!

Nu minns jag inte hur jag mätte men det finns högvis med trådar som beskriver hur du ska mäta för att komma fram till det du behöver veta.

Lycka till!

Följande har hänt mig:

Hojen tog något extra varv på sig att starta under en period.
Därefter hamnade jag i en skit lång bilkö, cykeln var rejält varm och fläkten fick jobba livet ur sig.
När jag väl kom ut stannade jag för att fylla på kroppen med vätska.
Efter det startade inte hojen, dock så hackade det lite i startmotorn och all belysning fungerade precis som det skulle. Fick springa igång den och efter det fungerade den som den skulle igen. MEN! Turen efter det så uppstod det problem, soppalampan började lysa, trots halv tank. Därefter blev den kraftlös för att vid nästa korsning dö. Därifån blev det bil med släp.
Det jag gjorde var
1. Bytte batteri = ingen skillnad
2. Bytte laddregulator = ingen skillnad
3. Bytte stator = Funkis!

Nu minns jag inte hur jag mätte men det finns högvis med trådar som beskriver hur du ska mäta för att komma fram till det du behöver veta.

Lycka till!

nej just det förresten. det var not soppalampan som lyste o inte motorlampan när jag tänker efter.

tack för dina råd o tips. ska kolla om jag hittar nån elkunnig person som kan hjälpa mig mäta o kolla, för jag fattar nada av sånt...

Liknande bekymmer här :( när jag införskaffade min Hoj o fått åning på allt så va ju som sakt batterit kasst, detta va i början på detta året, Bytte batteri o allt va frid o fröjd :)

Härom veckan måste vart för 7 Dagar sen så va jag ute på en runda på några mil, allt fungera prima, stälde in den o sen 2 dagar senare skulle jag ut en runda, vrider om nyckeln, lampor tänds o pumpen pumpar, startspärren släpps o trycker på starten, vevar några få varv sen märker jag snabbt att det är dålig kräm, stänger av tändningen o rycker ut kabeln till strålkastaren för att spara ström, på med nyckeln men samma sak, nähä orka inte ladda så putter igång den, startar efter 2-4meter o låter den va på tomgång som vanligt, kör min runda på några mil, allt fungerar primma, stänger av den o försöker starta, samma sak, allt fungerar primma utan att startmotorn orkar dra yterst lite, trippmätarn/klockan nollas.

Rullar in den, kopplar bort + polen, laddar den med underhållsladdaren, laddaren är på max 0.5ah, låter den ladda 30min, sätter på + polen o på med tändningen o hojen startar som vanligt, testar några gånger men allt värkar fungera.

Känns som att något ligger o drar ut batterit.

Kanske dags att skaffa en voltmeter o se om hojen laddar något i huvetaget.

Med tanke på miltalet 3300mil så är den inte körd specielt mycke.

Liknande bekymmer här :( när jag införskaffade min Hoj o fått åning på allt så va ju som sakt batterit kasst, detta va i början på detta året, Bytte batteri o allt va frid o fröjd :)

Härom veckan måste vart för 7 Dagar sen så va jag ute på en runda på några mil, allt fungera prima, stälde in den o sen 2 dagar senare skulle jag ut en runda, vrider om nyckeln, lampor tänds o pumpen pumpar, startspärren släpps o trycker på starten, vevar några få varv sen märker jag snabbt att det är dålig kräm, stänger av tändningen o rycker ut kabeln till strålkastaren för att spara ström, på med nyckeln men samma sak, nähä orka inte ladda så putter igång den, startar efter 2-4meter o låter den va på tomgång som vanligt, kör min runda på några mil, allt fungerar primma, stänger av den o försöker starta, samma sak, allt fungerar primma utan att startmotorn orkar dra yterst lite, trippmätarn/klockan nollas.

Rullar in den, kopplar bort + polen, laddar den med underhållsladdaren, laddaren är på max 0.5ah, låter den ladda 30min, sätter på + polen o på med tändningen o hojen startar som vanligt, testar några gånger men allt värkar fungera.

Känns som att något ligger o drar ut batterit.

Kanske dags att skaffa en voltmeter o se om hojen laddar något i huvetaget.

Med tanke på miltalet 3300mil så är den inte körd specielt mycke.

Surt. skiten ska ju bara funka tycker jag. :) Hittar du felkällan, så säg gärna till, låter ju som att det skulle kunna vara samma fel. får införskaffa en mätare jag med så får vi se. skriver här när jag väl hittat felet.

... får införskaffa en mätare jag med så får vi se. skriver här när jag väl hittat felet.
Gör du det - dvs skaffa en voltmeter så slipper du gissa...
En enkel multimeter är idag ett lika nödvändigt verktyg som en skruvmejsel..:tummenupp

Jag hade snarlika problem med min R1-03, det visade sig till sist att det var statorn som behövde bytas.
Det finns jättebra instruktioner i Haynes verkstadshandbok för R1 om hur man mäter upp både stator och likriktare (regulator på engelska).

Jag är ingen stjärna på el, men med hjälp av en multimeter från Biltema och en verkstadshandbok från Haynes var det relativt enkelt att ställa diagnos på hojen. Verkstadshandboken var dessutom ovärderlig när jag sedan gjorde själva statorbytet.

Skaffa en verkstadshandbok, den är värd varenda krona!

Delarna hittar du sedan på e-bay, det finns ungefär en myriard kvaddade R1'or att plocka delar från... :tummenupp

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!